eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Bezpieczne zakupy w sieci

Bezpieczne zakupy w sieci

2009-12-02 09:51

Przeczytaj także: Zakupy przez Internet wg nowych zasad


Wyłączenie praw konsumenta z tytułu wady towaru

Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub powinien był wiedzieć oraz w sytuacji, gdy wada wynika z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.

Pan Tomasz zakupił w sklepie internetowym dzbanek do kawy. Już na stronie internetowej było zaznaczone, że dzbanek jest zarysowany. Pan Tomasz pomimo to zdecydował się go zakupić. Po dwóch miesiącach od dostarczenia mu towaru poinformował sprzedawcę o wadzie dzbanka w postaci rysy i zażądał wymiany dzbanka na nowy. To żądanie jest nieuprawnione – informacja o zarysowaniu była dostępna przed zakupem.

Aukcje internetowe

Wystawienie towaru na aukcji internetowej z podaniem ceny wywoławczej lub ceny minimalnej, stanowi ofertę sprzedaży tej rzeczy. Osoby biorące udział w aukcji składają tzw. postąpienia, czyli przebijają cenę poprzednika. Aukcja trwa pewien określony czas, w którym możliwe jest składanie kolejnych postąpień. Po upływie tego czasu, umowa zostaje zawarta między osobą, która wystawiła towar na aukcji oraz osobą, która złożyła najwyższe postąpienie.

Przepisów dotyczących sprzedaży na odległość nie stosuje się do sprzedaży na licytacjach, w tym także na aukcjach internetowych. W konsekwencji, konsument kupujący od przedsiębiorcy towar na aukcji internetowej nie może odstąpić od tak zawartej umowy w ciągu 10 dni.

Wyjątkiem jest tutaj umowa zawarta po skorzystaniu przez konsumenta z opcji „kup teraz”. W takiej sytuacji umowa nie zostaje zawarta na aukcji internetowej, lecz w zwykłym trybie ofertowym. Dlatego nie będą wówczas wyłączone przepisy dotyczące sprzedaży na odległość i konsument będzie mógł skorzystać z prawa odstąpienia. Pamiętajmy jednak, że przepisy te będą mogły zostać zastosowane tylko wtedy, gdy kupujący będzie konsumentem, a sprzedawca przedsiębiorcą.

Umowy zawierane między dwoma konsumentami

Wszystkie uprawnienia konsumenta opisane powyżej, mają zastosowanie jedynie w sytuacjach, gdy sprzedawcą towaru jest przedsiębiorca. Natomiast, jeżeli sprzedawcą jest inny konsument, zastosowanie znajdą przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi.

Kiedy kupiony przez Internet od innego konsumenta towar ma wadę, a więc posiada takie cechy, które zmniejszają jego wartość lub użyteczność ze względu na przeznaczenie towaru lub jeżeli towar nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, sprzedający musi się liczyć z możliwością reklamacji przez rok od zakupu.

Kupujący może żądać obniżenia ceny albo może odstąpić od umowy. W sytuacji, gdy wada jest nieistotna, kupujący może jedynie żądać obniżenia ceny. Obniżenie ceny musi nastąpić w stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do wartości rzeczy wadliwej.

Inaczej niż w umowach między przedsiębiorcą i konsumentem, w umowach pomiędzy dwoma konsumentami możliwe jest wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Dlatego, zanim zdecydujemy się na zawarcie umowy z innym konsumentem, dokładnie sprawdźmy czy sprzedawca nie próbuje ograniczyć naszego prawa do reklamacji, pisząc, że w ogóle nie ponosi odpowiedzialności za wady rzeczy lub ponosi ją tylko w ograniczonym zakresie.

Instytucje świadczące bezpłatną pomoc w sprawach konsumenckich
  1. Powiatowi / miejscy rzecznicy konsumentów – ich pełen wykaz wraz z adresami i telefonami znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy/. Telefon i adres rzecznika poda także konsultant Infolinii Konsumenckiej SKP.
  2. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich – bezpłatna Infolinia Konsumencka dla całej Polski: 0 800 800 008, w dni powszednie, w godzinach 9.00 – 17.00
  3. Federacja Konsumentów – adresy oraz telefony jej biur w poszczególnych miejscowościach znajdują się na stronie internetowej http://www.federacja-konsumentow.org.pl
  4. Europejskie Centrum Konsumenckie – jeśli sprawa dotyczy umowy zawartej w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, strona internetowa http://www.konsument.gov.pl/
Podstawy prawne:
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. Nr 22, poz. 271 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 141, poz. 1176 z późn. zm.)

poprzednia  

1 ... 4 5

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: