eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Hałas w miejscu pracy a obowiązki pracodawcy

Hałas w miejscu pracy a obowiązki pracodawcy

2009-03-23 14:00

Przeczytaj także: Służba BHP - zasady powołania, obowiązki, uprawnienia


Elementy oceny ryzyka zawodowego

Hałas, wynikający z cech miejsca pracy oraz ze stosowanych w konkretnych warunkach środków lub procesów pracy, przesądza o konieczności przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego, która w szczególności powinna uwzględniać (§ 4 rozporządzenia):
  • poziom i rodzaj narażenia, włącznie z narażeniem na hałas impulsowy;
  • czas trwania narażenia, w tym czas pracy w godzinach nadliczbowych, oraz obowiązujących u pracodawcy systemów i rozkładów czasu pracy;
  • wartości NDN oraz wartości progów działania dla hałasu;
  • skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, w tym należących do grup szczególnego ryzyka (pracownicy młodociani, kobiety w ciąży);
  • skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników wynikające z interakcji pomiędzy hałasem i drganiami mechanicznymi;
  • informację dotyczącą poziomu emisji hałasu, dostarczanych przez producenta środków pracy;
  • informację dotyczącą istnienia alternatywnych środków pracy, zaprojektowanych do ograniczenia emisji hałasu;
  • informację uzyskaną w wyniku profilaktycznych badań lekarskich pracowników;
  • pośrednie skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa pracownika, wynikające z interakcji pomiędzy hałasem i sygnałami bezpieczeństwa lub innymi dźwiękami, które pracownik powinien obserwować w celu ograniczenia ryzyka wypadku przy pracy;
  • skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa pracownika, wynikające z interakcji pomiędzy hałasem i substancjami chemicznymi o działaniu szkodliwym na narząd słuchu (substancjami ototoksycznymi), jeżeli umożliwia to stan wiedzy technicznej i medycznej;
  • dostępność środków ochrony indywidualnej przed hałasem;

Ustawodawca nie narzuca konkretnego sposobu udokumentowania oceny ryzyka- wystarczy, że pracodawca zrobi to w przyjęty u niego sposób. Trzeba jednak pamiętać, że należy ją przeprowadzać każdorazowo, gdy następuje zmiana warunków pracy lub jeśli konieczność weryfikacji wykażą wyniki profilaktycznych badań lekarskich pracowników.

Program działań

Ryzyko zawodowe związane z hałasem powinno być eliminowane już u źródła albo przynajmniej ograniczane do możliwie najniższego poziomu za pomocą dostępnych rozwiązań technicznych.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: