Koronawirus wywrócił do góry nogami wiele biznesów i życie prywatne każdego z nas. W czasie kryzysu, zamiast jak zazwyczaj się gromadzić, to dla dobra wszystkich powinniśmy zostać w domu i maksymalnie ograniczyć kontakty, aby zatrzymać fale zachorowań. Jednakże, dzięki nowym technologiom kontakt i prowadzenie biznesu nie zostały całkowicie zablokowane, a dla wielu może to być wręcz szansa dalszego rozwoju.
Przeczytaj także:
Myślisz o własnym biznesie? Postaw na sklep internetowy
Jeżeli prowadziłeś prężnie firmę ale przez pandemię jest to czasowo niemożliwe i teraz masz więcej czasu i znalazłeś usługę lub produkt do sprzedaży online albo chcesz usprawnić wcześniej zaniedbywany dział sprzedaży online, nie czekaj lecz pamiętaj, że kryzysy często stają się katalizatorem zmian, które decydują o przyszłym sukcesie. Poniżej dostaniesz garść wiedzy jak legalnie sprzedawać produkty i usługi w sieci.
Co można sprzedawać w internecie? Obecnie popularna jest sprzedaż m.in.:
-
wiedzy: kursów online, elearningów, webinarów;
-
produktów: w tym przede wszystkim produktów spożywczych z dowozem, szeroko rozumiana elektronika;
-
usług: platformy z poradami specjalistów np. prawników lub psychologów.
Na co zwrócić uwagę zamawiając stronę www/ sklep internetowy?
Pamiętaj, że oprócz znalezienia dostawcy strony www/sklepu internetowego, bez względu czy wykonuje to
freelancer czy firma, powinna zostać podpisana umowa o wykonanie strony/sklepu internetowego.
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Przenieś biznes do sieci
Tworząc biznes online pamiętaj o szanowaniu praw autorskich fotografów, grafików, programistów.
Umowa powinna zawierać m.in.:
-
funkcje, jakie ma spełniać strona lub sklep internetowy,
-
cel/przeznaczenie/zastosowanie,
-
warunki i środowisko techniczne, w którym program komputerowy powinien działać,
-
specyfikację techniczną programu komputerowego,
-
reguły działań w razie oddanie strony/sklepu internetowego z wadą,
-
określenie zasad korzystania z oprogramowania na zasadzie licencji wyłącznej lub niewyłącznej/ przeniesienia praw autorskich majątkowych
Jak zrobić Zdjęcia produktowe (Packshoty)/sesje biznesowe w czasie pandemii?
Przedsiębiorca, który chce zwiększyć sprzedaż i wiarygodność w sieci, zamawia tzw. packshoty (zdjęcia produktów, zdjęcia mogą być też wykonywane 360) oraz sesje biznesów. Podejmując współpracę z fotografami, warto zwrócić uwagę, aby umowa zawierała m.in.:
-
ilość oraz parametry fotografii;
-
format przesłania
-
czy i na jakich zasadach przesyła
-
licencja lub przeniesienie praw autorskich majątkowych na wszystkich polach eksploatacji
Podpisanie umowy z fotografem lub dostawcą strony/sklepu/platformy na piśmie jest warunkiem przeniesienia praw autorskich majątkowych.
Zastanawiasz się jak zrobić packshoty lub sesje w dobie kwarantanny. Pamiętaj, że fotografowie na co dzień pracują zdalnie. Produkty do zdjęć możesz przesłać kurierem, a coś w rodzaju sesji np. przesyłając do obróbki już wcześniej wykonane zdjęcia.
Czy i kiedy można użyć fotografii do promocji w Internecie, jeśli nie jesteśmy autorem zdjęcia?
Najczęściej klienci kupują oczami, dlatego tak ważna jest atrakcyjna prezentacja produktów lub usług w internecie. Autor fotografii może z niego korzystać i nim rozporządzać, a zatem także wyrażać zgodę na jego użycie. Jeżeli chcemy skorzystać z cudzych zdjęć w internecie, generalna zasada mówi o tym, że należy zapytać autora o zgodę oraz zapłacić wynagrodzenie. Wyjątkiem od tej zasady są Licencje Creative Commons.
Jak legalnie korzystać ze zdjęć w sieci?
Licencja Creative Commons (licencje otwarte). Przykładowo fotograf może upoważnić użytkowników do legalnego korzystania i modyfikowania, udostępnionych przez fotografa zdjęć, w sposób nieodpłatny. Fotograf ma kilka opcji do wyboru, gdzie określa granicę, swoich praw autorskich. Zdjęcia i inne utwory na licencji Creative Commons, znajdziesz w bazach/serwisach internetowych.
Zdjęcia stockowe, a prawa autorskie.
Masz możliwość pobrania z najróżniejszych serwisów internetowych, udostępnione tam przez autorów, fotografie. Zdjęcia możesz pobrać odpłatnie lub nieodpłatnie. Pamiętaj, żeby za każdym sprawdzić na jakich zasadach możesz korzystać z danego zdjęcia.
UWAGA!
Tworząc biznes online pamiętaj o szanowaniu praw autorskich fotografów, grafików, programistów itp.
Powyższe zasady dotyczą tak samo opisów produktów i usług, artykułów czy też montażu filmików czy animacji.
Jakie informacje powinien uzyskać klient po wejściu na stronę www/sklep internetowy. Co powinien zawierać regulamin?
Jako dostawca usług lub produktów w sieci masz obowiązek informowania klientów o ich prawach i obowiązkach najpóźniej w chwili wejścia na stronę www usług online lub sklepu internetowego.
Przedsiębiorca prowadzący usługi online/sklep internetowy ma obowiązek w sposób jasny i zrozumiały poinformować, na stronie i w
regulaminie m.in. o:
-
głównych cechach produktu/usługi
-
danych firmy i danych kontaktowych
-
łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami
-
sposobie i terminie zapłaty
-
procedurze reklamacyjnej
-
zwrotach
-
obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad
-
gwarancji
-
polubownym rozstrzyganiu sporów (mediacji dot. Reklamacji i zwrotów)
-
Informacji o ochronie danych osobowych w Polityce Prywatności
Informacje dla klienta powinna zostać przekazana na stronie www w zakładkach: Dostawa, Zwroty i reklamacje, Prywatność.
UWAGA! Od 1 czerwca 2020 r. wchodzi nowelizacja prawa konsumenckiego. Prócz konsumentów i przedsiębiorców zakupów będzie dokonywał nowy podmiot -
przedsiębiorca, który w określonych sytuacjach ma uprawnienia konsumenckie. Co to oznacza?
Ochronę konsumencką od 1 czerwca 2020 roku zyskają również osoby fizycznie prowadzące działalność gospodarczą. Czy sprzedawca musi coś zmieniać?
Tak. Należy zmienić regulamin (m.in. wprowadzić nową definicje, zmienić zapisy o zwrotach i rękojmiach. Na stronie sklepu internetowego powinny znaleźć się dodatkowe informacje i check box ze zgodą.