#ZostańWDomu i przenieś biznes do sieci. Jak (legalnie) otworzyć sklep internetowy?
2020-04-03 12:11
Przeczytaj także: Myślisz o własnym biznesie? Postaw na sklep internetowy
Warto, żebyś potrafił rozróżnić, 3 najważniejsze, uprawnienia konsumenta:
Zwroty - Odstąpienie - prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od doręczenia towaru stanowi szczególne uprawnienie KONSUMENTA dokonującego zakupu na odległość np. przez stronę WWW sklepu internetowego. Przyznanie takiego uprawnienia wyniknęło z faktu, iż Konsument dokonując zakupu na odległość nie ma możliwości zbadania rzeczy tak, jak mógłby to uczynić dokonując zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy.
Rękojmia - prawo konsumenta do wymiany/naprawy/obniżenia ceny/odstąpienia od na podstawie odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Konsument ma prawo do rękojmi bez względu na przyznane przez producenta uprawnienie do gwarancji.
Gwarancja jest nieodpłatnym zobowiązaniem gwaranta do naprawy lub wymiany towaru, który nie spełnia warunków określonych w oświadczeniu gwarancyjnym lub reklamie. Jest to uprawnienie nadawane konsumentowi całkowicie DOBROWOLNIE przez producenta lub sprzedawcę.
Jak dbać o higienę danych osobowych w sklepie internetowym/biznesie online.
Przedsiębiorca i każdy pracownik, podczas pracy również pracy wykonywanej z domu, powinien dbać o ochronę danych osobowych klientów/kontrahentów i innych pracowników. Strona www/sklep internetowy jest zgodny z RODO, jeżeli:
- Wyskakuje pop up z Polityką Plików Cookies, gdzie klient ma możliwość wyrażenia zgody.
- W stopce na stronie oraz przy zgodach, klient może zapoznać się z Polityką Prywatności tzw. klauzula informacyjną.
- W formularzu rejestracyjnym i zakupowym wymagane są wyłącznie dane, które są niezbędne do realizacji zamówienia, (zasada minimalizmu).
- Klient ma możliwość wyrażenia dobrowolnej, uprzedniej i jednoznacznej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zgoda jest warunkiem skorzystania z usług na stronie lub dokonania zakupu.
- Jeżeli chcesz wysyłać do klientów treści marketingowe/Newsletter, powinieneś dodać osobnych check box ze zgodą. Zgoda nie może stanowić warunku wykonania usług/zakupów.
Ponadto w swoich działaniach powinieneś dbać o ochronę danych osobowych w organizacji i m.in.:
- Podpisać umowy o powierzeniu danych z partnerami. np. z biurem księgowym, płatnościami online, który dostarcza produkt.
- Upoważnić i przeszkolić pracowników z bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
- Prowadzić rejestr przetwarzania danych.
- Realizować uprawnienia klienta np. do bycia zapomnianym/usunięcia danych/przeniesienia/ograniczenia przetwarzania/prawo do sprzeciwu.
Podsumowując kryzys spowodowany przez COVID-19, wymusza na nas nowe postawy społeczne oraz przeniesienie biznesu lub usprawnienie działań w sieci oraz organizacje pracy zdalnej. Nikomu nie jest komfortowo, jednak zamiast ubolewać warto skorzystać z zasobów, które mamy, zarządzać zmianą i przekuć kryzys w szanse.
Pamiętaj:
- Wybieraj doświadczonych specjalistów do kreowania swojego biznesu w sieci i pamiętaj o ustaleniu przed pracą kwestii dotyczącej praw autorskich.
- Nie kopiuj bez zastanowienia treści/fotografii/filmów z sieci. Pytaj o zgodę, podpisuj umowy lub licencje.
- Przekazuj na stronie i w regulaminie wymagane prawem informacje dla klientów.
- Rozróżniaj i realizuj uprawnienia konsumentów do zwrotu, rękojmi lub gwarancji.
- Bądź na bieżąco. 1 czerwca 2020 r., zmienia się prawo konsumenckie.
- Dbaj o higiene danych osobowych - przetwarzaj wyłącznie niezbędne dane, udostępniaj Politykę Prywatności, przeszkól online i upoważnij pracowników.
Magda Judejko
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jak zabezpieczyć WordPressa?
-
Hosting, serwery - 90% ludzi popełnia te błędy
-
Bezpłatny poradnik: 4 filary stabilnego e-biznesu, bez marketingowej ściemy. 250+ stron!
-
10 przydatnych aplikacji w e-sklepie
-
Platformy e-commerce. Wybrać licencję czy SaaS?
-
W której branży najlepiej założyć sklep internetowy?
-
5 rzeczy, które musisz wiedzieć zanim otworzysz sklep internetowy
-
Jak prowadzić sklep internetowy zgodnie z prawem?
-
Jak wybrać bramkę płatniczą do sklepu internetowego?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)