5 rzeczy, które musisz wiedzieć zanim otworzysz sklep internetowy
2015-10-24 00:22
O czym musimy pamiętać otwierając internetowy sklep? © cristovao31 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak prowadzić sklep internetowy zgodnie z prawem?
Sprzedaż przez internet dla większości przedsiębiorców wydaje się być prosta i niskokosztowa. Liczby zdają się potwierdzać tę opinię. W ciągu ostatniej dekady liczba e-sklepów na polskim rynku zwiększyła się aż siedmiokrotnie. O czym jednak zapominamy otwierając sklep w sieci? Co jest warunkiem koniecznym prowadzenia e-biznesu?1. Opisy produktów
E-sprzedawcy muszą mieć świadomość, że opisy produktów nie służą wyłącznie pozycjonowaniu czy reklamowaniu towaru.
– Zgodnie z zapisami Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Art. 12 ust 1 lit 1)), każdy e-sklep ma obowiązek prezentować podstawowy opis produktu w taki sposób, aby konsument mógł z łatwością dokonać wyboru – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl.Coraz więcej e-sklepów rozróżnia podstawowy i rozszerzony (marketingowy) zakres informacji o produkcie. Niestosowanie się do wytycznych dyrektywy może spowodować, że daną umowę sprzedaży uzna się za niezawartą, co pociąga za sobą wszystkie związane z tym skutki, np. odesłanie towaru na koszt e-sklepu.
2. Ochrona danych osobowych
Przedsiębiorcy już na etapie wdrożenia sklepu internetowego, muszą uwzględnić ciążące na nich wymagania prawne związane z ochroną danych osobowych. Zabezpieczenia takie kontrolowane są przez GIODO.
– System obsługujący e-sklep powinien rejestrować informacje o tym, kto i kiedy wprowadzał dane osobowe lub je edytował – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – Do danych osobowych mają dostęp nie tylko pracownicy e-sklepu, ale również podwykonawcy odpowiadający za stworzenie oprogramowania oraz np. firma hostingowa, która musi zapewnić nas, że spełnia szereg wymagań ustawowych dotyczących zabezpieczeń fizycznych. Powinna mieć wdrożoną politykę wykonywania i przechowywania kopii bezpieczeństwa, a także niszczenia nieprzydatnych już nośników danych – dodaje ekspert.Zagadnienie ochrony i przetwarzania danych osobowych oraz spełnienia obowiązków z niej wynikających, warto powierzyć Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji (ABI). Jeżeli w danym e-sklepie nie ma zatrudnionej osoby o takich kompetencjach, to można taką usługę outsourcować. Koszty zaczynają się już od kilkuset zł miesięcznie, a właściciel e-biznesu przekazuje zadanie śledzenia zmian w prawie e-commerce, tworzenia dokumentacji oraz przetwarzania danych osobie w pełni do tego kompetentnej. Za rażące łamanie przepisów w zakresie ochrony danych grożą kary finansowe do 10 proc. przychodów za ubiegły rok, a nawet utrata wolności do lat 2.
fot. cristovao31 - Fotolia.com
O czym musimy pamiętać otwierając internetowy sklep?
3. Prawa autorskie
Kolejnym ważnym elementem jest kwestia praw autorskich.
– W przypadku zlecenia usług do firm zewnętrznych w zakresie stworzenia nowych modułów do sklepu, czy szablonu graficznego warto o to zadbać w umowie, by po wdrożeniu wyżej wymienionych elementów stać się ich prawowitym właścicielem – podkreśla Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.plW przypadku rozwiązań opartych o open source lub aplikacje dedykowane, które opierają się z reguły o standardowe biblioteki i moduły oprogramowania dobrze spisany zakres przekazywanych praw może okazać się kluczowy. Analogicznie jest w przypadku elementów graficznych, gdzie często korzysta się z banków zdjęć, nabywając odpowiednią licencję. Może okazać się, że do e-sklepu, który rozwijaliśmy przez lata, nie mamy praw autorskich lub zostały źle lub nieskutecznie przeniesione.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Bezpłatny poradnik: 4 filary stabilnego e-biznesu, bez marketingowej ściemy. 250+ stron!
-
#ZostańWDomu i przenieś biznes do sieci. Jak (legalnie) otworzyć sklep internetowy?
-
Myślisz o własnym biznesie? Postaw na sklep internetowy
-
Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy
-
Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa
-
Co zmieniły nowe prawa konsumenta?
-
Regulamin sklepu internetowego twórz z głową
-
Sklep internetowy: nowe obowiązki informacyjne
-
Jak wybrać bramkę płatniczą do sklepu internetowego?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
mystery510 / 2015-10-24 14:05:38
NIE CZYTAJ TEGO PO PROSTU MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ Wiele lat pracowałem na etacie i niczego się nie dorobiłem, od roku siedzę w domu i pracuje w internecie, mam dużo więcej niż jakbym wyemigrować np do Niemiec, w internecie każdy możne zarabiać,
ja np działam tutaj: expressgastro pl i nigdy wcześniej nie miałem tyle kasy
[ odpowiedz ] [ cytuj ] -
jeremiasz_kawa / 2015-12-08 13:02:12
Moim zdaniem, najważniejszy jest właśnie regulamin sklepu internetowego. Ważne jest też posiadanie certyfikatu, ponieważ klienci coraz częściej zwracają na to uwagę. Regulamin musi być czytelny i odpowiednio przygotowany. Mam jednak wrażenie, że niektórym e-sklepom przydałby się jakiś audyt regulaminu sklepu internetowego, bo chyba dawno do tej "zakładki" nie zaglądali. Złe terminy, błędy, nieaktualne przepisy. A UOKiK od 2016 roku zapowiada surowe kontrole... http://centrumsprzedawcy.pl/uokik-zapowiada-kontrole-przedsiebiorcow/ Lepiej coś z tym zróbcie. [ odpowiedz ] [ cytuj ]