eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Zwrot towaru w e-commerce

Zwrot towaru w e-commerce

2015-11-01 00:55

Przeczytaj także: Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy


Prawo klienta do odstąpienia od umowy zakupu nie zależy od stanu, w jakim towar wrócił do sklepu. Możemy odesłać rzecz nawet całkowicie zniszczoną, np. porysowany monitor komputera jednak musimy być świadomi tego, że sprzedawca będzie dochodził od nas odszkodowania.

Nowe przepisy nie ograniczają możliwości odstąpienia od umowy tylko wtedy, gdy towar nie nosi śladów użytkowania wykraczających poza tzw. zwykły zarząd. Tak więc sprzedawca jest zobowiązany przyjąć z powrotem także np. pilarkę, po której widać, że była używana.

Uwaga!


To na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że korzystaliśmy z rzeczy w sposób, który wykracza poza dopuszczalne sprawdzenie. Dlatego sprzedawca dla celów dowodowych może dokumentować szkody, sporządzać zdjęcia i zachować ewentualne faktury za naprawę lub pralnię. Może sporządzić i spisać protokół odbioru zwracanej rzeczy, opisując w nim rodzaj zauważonych uszkodzeń. Protokół ten powinien podpisać kurier.

Jak obliczyć uszczerbek wartości towaru?


Sprzedawca może sobie odliczyć od zwracanej sumy koszty czyszczenia i naprawy towaru. Jeśli nie uda się doprowadzić towaru do takiego stanu, by sprzedać go jako nieużywany, sprzedawca może zrekompensować sobie utratę dochodu, która wynika z konieczności sprzedaży zwróconego towaru jako towaru używanego.

Wartość kwoty odszkodowania powinna być ustalona w oparciu o porównanie wartości rzeczy nowej z obiektywną oceną wartości handlowej oraz dalszej użyteczności o przydatności nadmiernie użytej rzeczy dla innego "przeciętnego i racjonalnego kupującego". W wypadku całkowicie zniszczonej rzeczy sprzedawca może sobie potrącić całkowitą cenę towaru.

Uwaga!


Największe wątpliwości budzi kwota potrącenia. Przedsiębiorcy będą prawdopodobnie zawyżać, a klienci zaniżać. Jeśli nie zgadzamy się z tym wyliczeniem i potrąconą kwotą - obu stronom pozostaje spór w sądzie o zakres odpowiedzialności odszkodowawczej w ramach zwykłej procedury cywilnej.

Czego nie możemy zwracać?


Prawo odstąpienia nie przysługuje nam, gdy kupiliśmy:
  • usługi, które firma wykonała w pełni (za naszą zgodą) przed upływem 14-dniowego terminu do odstąpienia (np. e-korepetycje),
  • coś, za co cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym (np. sprzedaż walut obcych),
  • rzecz wykonaną na nasze indywidualne zamówienie (np. sukienkę szytą na miarę, koszulkę z logo naszej firmy lub meble wg naszego autorskiego projektu),
  • rzecz ulegającą szybkiemu zepsuciu lub mającą krótki termin przydatności do użycia (np. artykuły spożywcze),
  • rzecz dostarczaną w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. krem),
  • rzecz, która po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostaje nierozłącznie połączona z innymi rzeczami (np. paliwo w samochodzie),
  • napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli (np. alkohole kolekcjonerskie),
  • usługi, w których klient wyraźnie żąda, by przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji (np. ustawienie anteny satelitarnej),

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: