Jak cyfryzacja wspiera polski biznes?
2015-09-28 08:10
Przeczytaj także: Cyfryzacja: wyzwaniem jest zarządzanie
Wystawca faktur, np. operator telekomunikacyjny, dostawca wody lub prądu ma do dyspozycji nowoczesne narzędzia ułatwiające klientom regulowanie swoich cyklicznych zobowiązań. Należy do nich udostępniana przez KIR usługa Invoobill, która upraszcza proces dokonywania płatności. Jest to pierwsze na polskim rynku rozwiązanie, służące elektronicznej prezentacji i opłacaniu rachunków przez Internet, w standardzie EBPP (Electronic Bill Presentment and Payment).
- Świadczeniodawca przesyła fakturę lub rachunek za własne usługi w formie elektronicznej na konto klienta w bankowości internetowej. Aby je opłacić, wystarczy zalogować się do swojego konta, wybrać odpowiednią zakładkę i uregulować zobowiązanie jednym kliknięciem. Z usługi mogą korzystać zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy - wyjaśnia D. Marcjasz.Invoobill daje przedsiębiorcy możliwość komunikowania się z ponad 11 mln użytkowników bankowości internetowej w Polsce, którym poza rachunkami można także przesyłać billingi czy oferty promocyjne. W ramach usługi dostępne są na bieżąco aktualizowane raporty o statusie płatności. Na rzecz rozwiązań technologicznych umożliwiających e-fakturowanie przemawia też argument ekologiczny: 1,5 mld faktur wystawianych rocznie w Polsce oznacza - przy wersji papierowej - konieczność wycinki 255 tys. drzew, czyli 127,5 hektara lasu. Warto mieć zatem na uwadze, że korzystając z elektronicznego obiegu dokumentów chronimy środowisko naturalne i oszczędzamy jego zasoby.
Fiskus w sieci
Obowiązek rozliczania podatków firmowych również można wypełnić nie wstając zza własnego biurka. Polscy przedsiębiorcy za pośrednictwem platformy e-Deklaracje składają już ok. 35 proc. spośród wszystkich deklaracji VAT. Natomiast z początkiem 2015 r. wprowadzono obowiązek przesyłania deklaracji CIT i większości PIT w wersji elektronicznej. Obowiązek ten dotyczy przedsiębiorców zatrudniających powyżej pięciu osób. Aby w pełni korzystać z tych udogodnień, trzeba zaopatrzyć się w bezpieczny podpis elektroniczny. O ile posiadanie profilu zaufanego może być wystarczające do kontaktów z administracją publiczną poprzez platformę e-PUAP i do rejestracji firmy w CEIDG, to warto wiedzieć, że ograniczenia jego funkcjonalności uniemożliwiają już m.in. złożenie deklaracji podatkowych.
- Podstawową różnicą pomiędzy bezpiecznym e-podpisem z certyfikatem kwalifikowanym a zaufanym profilem jest moc prawna. Profil zaufany jest poświadczeniem, działającym jedynie w zakresie spraw załatwianych przez ePUAP. Natomiast bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym, jest równoważny pod względem skutków prawnych podpisowi własnoręcznemu - wyjaśnia D. Marcjasz. - Dzięki mocy prawnej, określonej w ustawie o podpisie elektronicznym, bezpieczny e-podpis ma bardzo szerokie zastosowanie również poza obszarem e-administracji - dodaje D. Marcjasz.
Obecnie podpis elektroniczny można stosować m.in. w kontaktach z ZUS, urzędem skarbowym, do wystawiania e-faktur, składania wniosków do KRS czy rejestracji baz danych w GIODO. E-podpis umożliwia też uczestniczenie w przetargach i aukcjach elektronicznych. Zestaw do e-podpisu można kupić w jednej z pięciu firm świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie bezpiecznego podpisu elektronicznego, wpisanych do specjalnego rejestru Ministerstwa Gospodarki. W przypadku KIR i jego e-podpisu Szafir jest to sieć kilkunastu placówek w całej Polsce oraz kilkuset banków spółdzielczych współpracujących z KIR, których adresy dostępne są na stronie www.elektronicznypodpis.pl.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jakie są kompetencje cyfrowe Polek?
-
Do urzędu przez internet
-
Rządowy plan informatyzacji
-
e-Doręczenia. Na czym polega Publiczna Usługa Hybrydowa?
-
E-Doręczenia już wkrótce
-
E-administracja w Polsce na europejskim poziomie
-
e-Doręczenia w praktyce: Jak korzystać z usługi Poczty Polskiej?
-
e-Urząd Skarbowy obowiązkowy dla spółek, fundacji i stowarzyszeń
-
e-doręczenia - od kiedy? Przedstawiamy terminy wdrożenia
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)