eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Ferie zimowe 2015: o tym pamiętaj ruszając w podróż

Ferie zimowe 2015: o tym pamiętaj ruszając w podróż

2015-01-17 00:44

Ferie zimowe 2015: o tym pamiętaj ruszając w podróż

Jak chronić sprzęt sportowy? © Frank Boston - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Zbliżają się ferie zimowe – czas, który wiele osób poświęci na podbój europejskich stoków. W związku z tym warto mieć na uwadze trudności, jakie mogą spotkać nas podczas podróży. Co zrobić, gdy zaginie nasza torba podróżna? Czego możemy oczekiwać w związku z opóźnieniem lotu lub pociągu? Czy należy akceptować sytuację, w której okazuje się, że wybrany przez nas hotel nie jest zgodny z przedstawionym nam opisem? ECK Polska udziela odpowiedzi na te i inne pytania.

Przeczytaj także: Reklamacja wakacji. Jak ją napisać? Ile mamy czasu?

TRANSPORT


Jak chronić sprzęt sportowy?


Walizka zaginęła lub została zniszczona podczas przeładunku? W takiej sytuacji należy udać się do punktu informacyjnego i wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR), zachowując jego kopię. Następny krok to złożenie reklamacji do linii lotniczej.

Należy pamiętać o dwóch podstawowych kwestiach – terminach i dowodach na poniesienie szkody. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu, ale już w przypadku zniszczenia walizki pasażer ma 7 dni na wysłanie reklamacji, a w razie opóźnienia bagażu – 21 dni. Maksymalna kwota odszkodowania, o jaką można się ubiegać, wynosi 1131 SDR, czyli około 5800 zł.

Powinniśmy mieć jednak na uwadze, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które często wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, takie jak laptop, biżuteria, sprzęt sportowy. Przed wylotem trzeba więc zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość dodatkowego ubezpieczenia przewożonego sprzętu. W naszym interesie leży też odpowiednie spakowanie go i zabezpieczanie przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi.

Pamiętajmy, że linie lotnicze mogą wymagać od nas zgłoszenia chęci przewozu sprzętu sportowego z wyprzedzeniem, np. na minimum 24 godziny przed odlotem.

Opóźnienie lotu


Opóźnienie spowodowane obfitymi opadami śniegu? W takich sytuacjach przewoźnicy mają obowiązek tzw. opieki. Powinni na bieżąco informować o stanie opóźnienia, ale także zapewnić bezpłatnie posiłki i napoje, jak również darmowy nocleg w hotelu. Jeżeli przewoźnik zaniedba pasażerów, mogą oni złożyć reklamację. Warto do niej załączyć rachunki (np. za posiłek z restauracji na lotnisku) z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów.

Po 5 godzinach opóźnienia przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Pasażerowie mogą domagać się też odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EUR w dwóch sytuacjach: gdy z powodu opóźnienia lotu dotarli na miejsce co najmniej 3 godziny po planowanym czasie lądowania lub gdy lot został odwołany.

Przewoźnik jednak nie będzie zobowiązany do wypłaty rekompensaty, jeśli odwołanie lub opóźnienie lotu było spowodowane tzw. siłą wyższą, np. złą sytuacją atmosferyczną spowodowaną silnymi opadami śniegu.

fot. mat. prasowe

Wyjazd na narty

Przed podróżą warto odpowiednio zabezpieczyć sprzęt sportowy


Czekając na pociąg


Podróż wydłużyła się? Jeśli opóźnienie przyjazdu na stację docelową przekracza 60 minut, pasażerowie mają do wyboru: natychmiastowy zwrot kosztu biletu lub zmianę trasy podróży na pierwszy możliwy termin, ewentualnie wybrany termin późniejszy. Za opóźnienie można domagać się też odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. W kasie, u konduktora lub kierownika pociągu należy uzyskać potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem powinniśmy złożyć pisemną reklamację do przewoźnika.
Pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy jest krótsze niż 60 minut.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: