  • 1. Data: 2005-09-06 07:27:01
    Temat: umowa przez Internet
    Od: "wally." <p...@e...usun_to.ur.pl>

    Witam,
    Nie jestem biegły w świadczeniu usług drogą elektroniczną, ale spotkałem
    się z takim problemem.
    Jest sobie firma, która prowadzi bazę obiektów noclegowych pod adresem
    www.upps.at. Aby zarejestrować się na ich stronie wystarczy wypełnić
    formularz, wpisać dwukrotnie adres email (jak mówią "w celu uniknięcia
    nielegalnego nadużycia") dane o obiekcie, zahaczyć "akceptuję umowę" i
    już. Żadnego potwierdzenia autentyczności maila (np. w formie przesłanej
    wiadomości z linkiem aktywującym konto). Po miesiącu przychodzi pierwszy
    rachunek za korzystanie z serwisu. Żadna z osób z marketingu hotelu nie
    przyznaje się do wypełnianai w/w formularza, wszyscy zrobili wielkie oczy.
    Na taj samej zasadzie każdy mógłby podać dane hoteli których nie lubi,
    lub w których ich źle obsłużono, żeby złośliwie narazić je na koszty
    niechcianej reklamy, czyż nie?
    Nawet w tej chwili nie widzę sensu proszenia ich o podanie adresu IP
    spod którego dokonano rejestracji, bo już wysłaliśmy maila z prośbą o
    wyjaśnienie, więc nasz IP jest w nagłówku wiadomości.
    Co można w tej sytuacji zrobić?
    Pozdrawiam,
    wally.

  • 2. Data: 2005-09-06 09:38:22
    Temat: Re: umowa przez Internet
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    wally. wyskrobał(a):
> [...]
    > spod którego dokonano rejestracji, bo już wysłaliśmy maila z prośbą o
    > wyjaśnienie, więc nasz IP jest w nagłówku wiadomości.

    Krótko: nie płacić. Sądząc po domenie, to firma z Austrii i według
    austriackiego prawa umowę należy oceniać. Wyślijcie im wiadomość, że
    dokonano rejestracji bez waszej zgody, nie chcecie być w tym serwisie, niech
    was wykreślą.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2005-09-06 09:44:51
    Od: "wally." <p...@e...usun_to.ur.pl>

    Bartek Gliniecki napisał(a):
> [...]

    > austriackiego prawa umowę należy oceniać. Wyślijcie im wiadomość, że
    > dokonano rejestracji bez waszej zgody, nie chcecie być w tym serwisie,

    Co to znaczy "umowę należy oceniać"?
    Pozdrawiam,
    Przemek.

  • 4. Data: 2005-09-06 10:04:00
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    wally. wyskrobał(a):
    > Co to znaczy "umowę należy oceniać"?

    To znaczy, że o tym czy umowa w ogóle została zawarta przesądza prawo
    austriackie. Np. jeśli chodzi o prawo polskie to wg mnie taka umowa w ogóle
    by nie obowiązywała, gdyż nie da się wykazać, że zawarła ją osoba uprawiona
    ze strony hotelu.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2005-09-06 18:03:21
    Od: "chiniol" <p...@g...com>

    Ze strony hotelu to masz domniemanie ze zawarla ja ta strona poniewaz oni
    wypuszczajac formularz w necie godza sie na automatyczne niejaki
    podpisywanie umow.

    To tak jak kupie cos od Ciebie na allegro. Nawet nie wiesz jeszcze ze
    zawarlem z Toba umowe dopoki nie sprawdzisz tego w necie.

    Jak dla mnie to wally nie zlozyl przeciez zadnego skutecznego oswiadczenia
    woli (no chyba ze przez podpis elektroniczny opatrzony kwalifikowanym
    certyfikatem polskim i europejskim - watpie :)

  • 6. Data: 2005-09-06 20:58:46
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    chiniol wyskrobał(a):
> [...]
    > woli (no chyba ze przez podpis elektroniczny opatrzony kwalifikowanym
    > certyfikatem polskim i europejskim - watpie :)

    Tylko, że wally = hotel :) Przeczytaj jeszcze raz.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 7. Data: 2005-09-07 06:54:10
    Od: "wally." <p...@e...usun_to.ur.pl>

    Bartek Gliniecki napisał(a):
    > chiniol wyskrobał(a):

    > Tylko, że wally = hotel :) Przeczytaj jeszcze raz.

    No powiedzmy, że wally=hotel. Po przebadaniu korespondencji jaką hotel
    przeprowadził z tą firmą wyszło na to, że faktycznie ktoś pracujący w
    hotelu zarejestrował hotel na ich stronie, a mianowicie recepcjonistka,
    która właśnie odchodziła z pracy - ale nie była to osoba upoważniona
    przez hotel do zawierania umów w jego imieniu. Więcej, nie miała nawet
    prawa ani możliwości korzystać z tego konta email. Formularz na stronie
    upps wygląda tak:
    http://www.upps.at/add/add_hotel.php?lang=pl&cook_la
    nd=31 - powtarzam,
    nie został wysłany mail z linkiem aktywującym konto, który mógłby
    potwierdzić, że osoba wypełniająca formularz faktycznie korzysta z tego
    adresu email. Jego wiarygodność "w celu uniknięcia nielegalnego
    nadużycia" sprawdzają jedynie (sic!) wpisując adres email dwa razy w tym
    samym formularzu. Owa austriacka firma podpiera się teraz tym, że adres
    IP przy rejestracji, a także adres IP komputera z którego teraz hotel
    wysyła do nich korespondencję są identyczne, to jest dla nich
    wystarczające potwierdzenie autentyczności rejestracji - dla nas nie, bo
    hotel ma podzielone routerem łącze, więc z tego samego zewnętrznego IP
    korzysta recepcja, biuro oraz goście hotelu.

    Moje pytania:
    1. Czy według polskiego prawa można to uznać za legalne zawarcie umowy
    obciążając hotel kwotą określoną przez firmę?
    2. Czy prawo austriackie może to inaczej regulować? Jeżeli tak, to
    Walduś, mam pomysła na świetny biznes w Austrii.

    pozdrawiam,
    wally.