  • 1. Data: 2005-09-05 21:09:36
    Temat: Umowa o najem
    Od: "Iza" <a...@p...fm>

    Witam serdecznie !!
    Mam pytanie do osób które wynajmują część swojego domu. A mianowicie ja mam
    zamiar podnająć kilka ze swoich pomieszczeń pod mieszkanie dla młodego
    małżęństwa z dzieckiem.
    Zastanawiam sie co koniecznie musze umieścić w umowie by jak to się mówi
    zabezpieczyć się z każdej strony :)
    Za wszelkie rady z góry dziękuję i pozdrawiam,
    Iza

  • 2. Data: 2005-09-05 21:18:56
    Temat: Re: Umowa o najem
    Od: "HaNkA_ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[BEZ TEGO)interia.pl>

    Użytkownik "Iza" <a...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Zastanawiam sie co koniecznie musze umieścić w umowie by jak to się mówi
    > zabezpieczyć się z każdej strony :)

    Kiedyś gdzieś znalazłam i zachowałam sobie "bo może się przydać":-))

    To musi znaleźć się w umowie
    określ cel i czas obowiązywania umowy, np. wynajęcie lokalu na cele
    mieszkalne na okres 3 lat

    wpisz dane najemcy i właściciela mieszkania łącznie z numerami dowodów
    osobistych

    wpisz adres mieszkania i opisz je

    określ wysokość, tryb i termin regulowania należności

    opisz media zainstalowane w mieszkaniu (telefon, telewizja satelitarna) i
    ustal kto, ile i jak za nie będzie płacił

    sporządź protokół zdawczo-odbiorczy, w którym spiszesz stan liczników oraz
    określisz w jakim stanie lokal został przejęty i jakie jest jego wyposażenie

    wpisz wysokość kaucji i sposób jej wypłacenia - właściciele zwykle żądają
    kaucji w wysokości jedno- lub kilkumiesięcznego czynszu i zwracają ją, gdy
    najemca się wyprowadza z lokalu (oczywiście tylko wtedy, jeśli lokal będzie
    w dobrym stanie).

    Pamiętaj
    Jeśli masz mieszkanie spółdzielcze, nie jest już potrzebna zgoda spółdzielni
    na jego wynajęcie. Nie jest też potrzebna, gdy wynajmujesz mieszkanie
    należące do wspólnoty mieszkaniowej.

    Możesz wypowiedzieć!
    Możesz wypowiedzieć umowę, jeśli najemca:

    nie płaci czynszu przez co najmniej trzy miesiące, mimo uprzedzenia na
    piśmie o zamiarze wypowiedzenia najmu i wyznaczenia dodatkowego,
    miesięcznego terminu do uregulowania należności

    wynajął lub podnajął albo oddał mieszkanie do bezpłatnego używania

    zaniedbuje swoje obowiązki dopuszczając do powstania szkód

    używa mieszkania w sposób niezgodny z umową lub jego przeznaczeniem

    niszczy urządzenia przeznaczone do wspólnego korzystania przez mieszkańców

    wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu

    Pismo wypowiadające warunki musi być dostarczone na koniec miesiąca
    poprzedzającego okres wypowiedzenia.

    Wynajmuj komuś, kogo znasz
    Jeśli trafi ci się najemca, który nie zechce dobrowolnie opuścić mieszkania,
    musisz złożyć w sądzie rejonowym cywilnym pozew o eksmisję. Sąd orzeknie,
    czy najemcy przysługuje lokal socjalny. Jeśli nie przysługuje - gmina ma
    obowiązek zapewnić mu tzw. pomieszczenie tymczasowe.

    Ponieważ jednak gmina najczęściej nie ma takich pomieszczeń, możesz mieć
    problem na wiele lat. Lepiej więc wynajmij mieszkanie komuś, kogo dobrze
    znasz!!!

    Umowa najmu lokalu mieszkalnego

    Zawarta w dniu ................ w ......................., pomiędzy:

    ........................................zam. w .............. przy ul.
    .........., legitymującym się dowodem osobistym ......... zwanym
    Wynajmującym a................................., zam. w............... przy
    ul. ..........., legitymującym się dowodem osobistym ............zwanym
    Najemcą.

    ¤ 1 Wynajmujący oświadcza, że przysługuje mu własnościowe spółdzielcze prawo
    do lokalu mieszkalnego nr .... w budynku nr ... przy ul.

    Wykaz wyposażenia lokalu zawiera załącznik poniższej umowy.

    ¤ 2 1. Wynajmujący oddaje najemcy do używania wyłącznie w celach
    mieszkaniowych opisany w ¤ 1 lokal na czas nieokreślony. 2. Każdej ze stron
    przysługuje prawo rozwiązania umowy za miesięcznym wypowiedzeniem. 3.
    Wydanie lokalu nastąpi protokolarnie po podpisaniu umowy.

    ¤ 3 1. Najemca zobowiązuje się opłacać czynsz w wysokości
    ........................... zł miesięcznie do 10 każdego miesiąca do rąk
    Wynajmującego. 2. Opłaty za lokal uiszcza Najemca bezpośrednio dostawcom
    mediów w oparciu o dostarczone mu rachunki.

    ¤ 4 1. Najemca zobowiązuje się wpłacić Wynajmującemu .......................
    zł kaucji zabezpieczającej ewentualne przyszłe roszczenia Wynajmującego z
    tytułu najmu lokalu, mogące powstać do dnia opróżnienia lokalu przez
    Najemcę. 2. Zwaloryzowana kaucja podlega zwrotowi po upływie miesiąca od
    opróżnienia lokalu lub wygaśnięcia najmu.

    ¤ 5 Czynsz nie może być podwyższany częściej niż raz w roku.

    ¤ 6 Drobne nakłady obciążają Najemcę lokalu, należą do nich w szczególności:
    drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz
    wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji
    i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania
    lokalu, dopływu i odpływu wody.

    ¤ 7 Najemcy nie wolno dokonywać zmiany przeznaczenia lokalu. Najemcy nie
    wolno oddawać lokalu w podnajem lub do bezpłatnego używania.

    ¤ 8 W razie awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio
    powstaniem szkody Najemca jest obowiązany niezwłocznie udostępnić lokal w
    celu jej usunięcia.

    ¤ 9 Po ustaniu stosunku najmu Najemca zobowiązany jest niezwłocznie zwrócić
    przedmiot najmu Wynajmującemu w stanie niepogorszonym.

    ¤ 10 Zmiana niniejszej umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

    ¤ 11 W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy
    kodeksu cywilnego.

    ¤ 12 Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla
    każdej ze stron.

    Wynajmujący Najemca

    HaNkA

  • 3. Data: 2005-09-05 21:33:54
    Od: "Iza" <a...@p...fm>

    Użytkownik "HaNkA_ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[BEZ TEGO)interia.pl> napisał
    w wiadomości news:dficml$pef$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > kodeksu cywilnego.
    >
    > ¤ 12 Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym

    Oooo w całym poście mnóstwo przydatnych informacji ale ja zapomniałam
    dopisac że mam domek jednorodzinny i po prostu wynajmuję kilka pomieszczeń z
    osobnym wejściem łazienką kuchnią itp.
    Więc może to zmieniać kilka punktów umowy.
    A co do okresu ważności umowy to słyszałam że jak sie umowę na czas
    nieokreślony podpisuje to są większe problemy z wymeldowaniem takiej osoby.
    Czy taka jest prawda ?? Jak rozwiązać problem okresu wazności takowej umowy
    ??

  • 4. Data: 2005-09-05 21:37:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Iza wrote:

    [ciach cytat-gigant]

    > Oooo w całym poście mnóstwo przydatnych informacji ale ja zapomniałam
    > dopisac że mam domek jednorodzinny i po prostu wynajmuję kilka pomieszczeń z
    > osobnym wejściem łazienką kuchnią itp.

    Jeśli nie potrafisz sensownie ograniczać cytatów, to z umową najmu też
    sobie nie poradzisz...

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 5. Data: 2005-09-05 21:46:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <dficml$pef$1@atlantis.news.tpi.pl>, HaNkA_ReDhUnTeR wrote:
    > Jeśli masz mieszkanie spółdzielcze, nie jest już potrzebna zgoda spółdzielni
    > na jego wynajęcie. Nie jest też potrzebna, gdy wynajmujesz mieszkanie
    > należące do wspólnoty mieszkaniowej.

    Kłamstwo :)

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2005-09-05 22:05:21
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 05/09/2005 23:33, Iza wrote :

> [...]
    > Czy taka jest prawda ?? Jak rozwiązać problem okresu wazności takowej umowy

    Bez znaczenia. Jak najemca nie będzie chciał się wyprowadzić to i tak
    się nic nie poradzi. Ponadto, pamiętaj, że meldunek nie ma wpływu na
    prawo osoby do przebywania w danym lokalu.

    Zakładam, że mówiąc "wymeldowanie" masz na myśli "spowodowanie
    wyrzucenia siłą". Bo wg prawa nie możesz wymeldować kogoś jeśli on tam
    rzeczywiście mieszka -- nawet bez Twojej zgody.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 7. Data: 2005-09-05 22:27:40
    Od: "PAweł" <p...@w...pl>

> [...]
    > zabezpieczyć się z każdej strony :)
    > Za wszelkie rady z góry dziękuję i pozdrawiam,

    Przede wszystkim przeczytac ustawę o ochronie praw lokatora ( i zastanowić
    się, dlaczego nie ma ustawy o ochronie praw właściciela:(, oraz w Kodeksie
    Cywilnym artykuły o ochronie posiadania (bo to lokator zostanie posiadaczem
    wynajmowanego lokalu, a Ty nim byc przestaniesz).
    I zastanowic się, czy w razie kłopotów ewentualnie możesz znaleźć
    dyspozycyjnych ABS (absolutnie bez szyi:)