  • 1. Data: 2004-10-12 16:01:43
    Temat: sledztwo prokuratury a wydanie kluczy do domu
    Od: "Aurore" <s...@o...pl>

    Witam.

    Prokuratura prowadzi sledztwo w sprawie samobojstwa mojego ojca.
    Dzisiaj dowiedzialam sie, iz klucze zostana wydane jego siostrze, gdyz ta
    dokonala pochowku. Jako dziecko jestem spadkobierca, i chcialabym sie
    dowiedziec, czy klucze do czasu postepowania spadkowego powinny byc
    zabezpieczone z urzedu, gdyz wczesniej taka wlasnie informacje od pani
    prokurator otrzymalam. Teraz zas okazuje sie, iz postanowila inaczej.
    Gdzie powinnam sie odwolac? na jakiej podstawie prokurator moze wydac taka
    decyzje, skoro nie ma prawnego wlasciciela?
    Dziekuje z gory za sugestie.

    Pozdrawiam
    A.

  • 2. Data: 2004-10-12 19:28:49
    Temat: Re: sledztwo prokuratury a wydanie kluczy do domu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Aurore" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    W praktyce klucze zwraca się członkowi rodziny. jeśli na piśmie sprzeciwisz
    się wydaniu ich komuś innemu, to prokurator powinien je przekazać do
    depozytu sądu, bowiem tak naprawdę nie ma osoby, która jest do tego
    uprawniona przed prawomocnym stwierdzeniem nabycia spadku. Po prostu
    zwyczajowo nie robi się z tego powodu problemu. Ale skoro jest, to innego
    rozwiązania nie widzę.

  • 3. Data: 2004-10-12 21:31:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Oct 2004, Aurore wrote:

> [...]
    >+ Dzisiaj dowiedzialam sie, iz klucze zostana wydane jego siostrze, gdyz ta
    >+ dokonala pochowku. Jako dziecko jestem spadkobierca
    [...]
    >+ Gdzie powinnam sie odwolac?

    Zastrzegam że nie jestem prawnikiem - nie wiem.

    >+ na jakiej podstawie prokurator moze wydac taka
    >+ decyzje, skoro nie ma prawnego wlasciciela?

    ...i to mi nie pasuje. Jak to "nie ma właściciela" ?
    Zacytuję przepisy:
    ++++++ Kodeks Cywilny ++++++
    Art. 922. § 1. Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą
    z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do
    przepisów księgi niniejszej.
    [...]
    § 3. Do długów spadkowych należą także koszty pogrzebu spadkodawcy [...]
    [...]
    Art. 924. Spadek otwiera się z chwila śmierci spadkodawcy.
    Art. 925. Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
    Art. 926.
    § 1. Powołanie do spadku wynika z ustawy albo z testamentu.
    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy
    do spadku dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; [...]
    -------------

    Jakoś nie mogę dojść do tego na jakiej podstawie prokurator
    uznał że kto inny niż jest jest prawnym dysponentem majątku.

    Prawnicy, ująłem coś źle ??

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-10-12 21:46:22
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Jakoś nie mogę dojść do tego na jakiej podstawie prokurator
    > uznał że kto inny niż jest jest prawnym dysponentem majątku.
    >
    > Prawnicy, ująłem coś źle ??

    mógłby z art.923§1 kc
    ale w opisie jakoś nie widzę

    KG

  • 5. Data: 2004-10-12 22:01:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    rtezjan.zabrze.pl...

    Prokurator nie będzie się bawił i postępowania spadkowego przeprowadzał.
    Jeśli rodzina zgłosi sprzeciw, przeciwko wydaniu komuś kluczy, to klucze
    zostaną w depozycie i będą czekać na decyzję sądu.

  • 6. Data: 2004-10-13 09:53:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Oct 2004, kam wrote:
    [...]
    > + mógłby z art.923§1 kc
    > + ale w opisie jakoś nie widzę

    Ano właśnie. Przecież jakby tam ciotka (siostra zmarłej)
    mieszkała to klucze by miała.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-10-13 09:55:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Oct 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Prokurator nie będzie się bawił i postępowania spadkowego przeprowadzał.

    Zgoda.
    Ja nie rozumiem tylko jak wpadł na pomysł "wydania siostrze" która
    zalicza się do spadkobierców dopiero w drugiej kolejności :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-10-13 21:54:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    rtezjan.zabrze.pl...

    > Ja nie rozumiem tylko jak wpadł na pomysł "wydania siostrze" która
    > zalicza się do spadkobierców dopiero w drugiej kolejności :)

    Bo tak naprawdę w praktyce nikt się nad tym nie zastanawia. Klucze zostawia
    się zastanej na miejscu rodzinie. Może to i błąd - co mi akurat ten wątek
    uświadomił. Nigdy wcześniej nie było z tym problemu. Jak nie ma rodziny, to
    często i sołtysowi. Policja zabiera zwłoki, robi oględziny i to niejako
    kończy zainteresowanie samym domem.