  • 91. Data: 2008-03-30 13:13:35
    Temat: Re: selekcje do klubów
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 30 Mar, 14:29, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik <m...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:aaa771f7-47b9-46dc-8198-46ddcb39b29b@
    b1g2000hsg.googlegroups.com...

    > Ustawienie selekcjonera nie ma żadnego sensu, bo ja nie mam obowiązku
    > rozmawiania z każdym naprzykrzającym się typem pod sklepem. Znam przypadki,
    > w których rzeczony selekcjoner po prostu dostawał po twarzy za natręctwo.
    > Wchodzący może równie dobrze w ogóle nie znać języka polskiego. Sklep, to
    > sklep. Wisi tabliczka "otwarte" to sama w sobie jest ofertą. Ofertą również
    > jest wpis do ewidencji podmiotów gospodarczych w Gminie.
    >
    > Nie obraźcie się, ale nie chce mi sie tych samych argumentów przytaczać po
    > raz n-ty. Wszystko jest w archiwum - akurat w tym wypadku przebogatym.

    Ofertą jest takie zachowanie oferenta, które wskazuje na wolę zawarcia
    umowy i jej treść (art. 66 par. 1 k.c.). Pomijają kwestię woli
    zawarcia umowy, ani tabliczka "otwarte" ani wpis do ewidencji
    działalności gospodarczej nie określają treści umowy. Osobiście nie
    widziałem jeszcze wypisu z ewidencji piekarni, w którym podana byłaby
    cena bułek.

    Nie masz obowiązku zapoznawać się z ustnymi albo pisemnymi
    oświadczeniami które ktoś do ciebie kieruje (np. selekcjoner przy
    wejściu do lokalu). Nie masz obowiązku znać języka polskiego. Ale nie
    możesz przyjmować oferty w części lub modyfikować jej treści i uważać,
    że umowa została zawarta. Jeśli ktoś, np. nie zwracając uwagi na
    wywody ekspedienta lub selekcjonera albo też nie znając języka
    polskiego mylnie przyjął, że oferta była skierowana do każdego
    (podczas gdy obowiązywała selekcja) lub też że cena wynosiła 50 groszy
    (podczas gdy wynosiła 50 złotych), to umowa nie jest zawarta na
    warunkach które klient sobie uroił.

  • 92. Data: 2008-03-30 16:40:46
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 28 marzec 2008 21:40
    (autor Andrzej Lawa
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <p...@n...lechistan.com>):

    > Nie, większość ich jest zarejestrowana jako normalne placówki
    > handlowo-usługowe.

    A jaki rejestr obejmuje tego typu placówki?

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 93. Data: 2008-03-30 16:47:23
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 29 marzec 2008 20:57
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fsm7ca$g2u$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

    > Publiczna oferta. Przecież wchodząc do sklepu nie pukasz i nie pytasz, czy
    > można.

    Ale tu mamy do czynienia z klubem oraz w szczególności z imprezą tylko za
    zaproszeniami. Teraz wiosna idzie, sezon wesel -- uważasz, że mogę sobie
    jeździć po lokalach i wchodzić na wesela? W końcu w mojej ulubionej knajpie
    na codzień jest publiczna oferta.... Tyle że ZONK, akurat dzisiaj lokal
    został wynajęty na prywatną imprezę ze wstępem z zaproszeniem.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 94. Data: 2008-03-30 17:21:01
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Z nazwy sklep nic podobnego nie wynika. Przeciwnie, sklep może
    > sprzedawać towary tylko wybranej grupie osób, zależy to od konkretnych
    > ofert

    To nie sklep decyduje o tym komu sprzeda dany towar. Wystawiajac towar
    na widok publiczny wraz z oznaczeniem ceny, sklep decyduje sie sprzedac
    ten towar kazdemu kto wyarazi na to ochote czyli zaakceptuje jego oferte.

    > Ponieważ dyskryminacja ze względu na rasę jest zabroniona przez prawo.
    > Jeśli napiszę "Sklep dla myśliwych", nie sądzę, żebym miał jakieś
    > kłopoty.

    I w "Sklepie dla mysliwych" nie ma prawa nic kupic ktos kto nie jest
    mysliwym?

    > Nie, nie musi. Mamy swobodę umów, która obejmuje również swobodę
    > wyboru kontrahenta.

    Nie w przypadku sprzedazy towarow gdzie to klient decyduje czy przyjmie
    dana oferte czy nie. W przypadku sprzedazy detalicznej ta swoboda
    zawierania umow jest mocno ograniczona.

    > Idąc dalej Twoim tokiem rozumowania, ekskluzywne restauracje mają
    > obowiązek wpuszczać bezdomnych, a jeśli tego nie robią, to tylko
    > dlatego, że notorycznie łamią prawo.

    Zgadza sie. Czym sie rozni eksluzywna restauracja od mcdonalda? Wg prawa
    sa to dokladnie takie same jadlodajnie. Jak juz ktos pisal - prawo
    zwyczajowe (a ze do eksluzywnej restauracji jest zwyczaj wpuszczania w
    krawacie) u nas nie obowiazuje i wszelka selekcja przed
    sklepem/restauracja jest wykroczeniem i zwykla dysrkyminacja.

    Jacek

  • 95. Data: 2008-03-30 17:23:01
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Tristan pisze:

> [...]
    > na codzień jest publiczna oferta.... Tyle że ZONK, akurat dzisiaj lokal
    > został wynajęty na prywatną imprezę ze wstępem z zaproszeniem.

    U mnie tez znajduje sie taki lokal i zazwyczaj gdy ma w nim odbywac sie
    impreza zamknieta to wczesniej na tym lokalu wisi stosowna informacja ze
    w danym dniu w lokalu bedzie odbywac sie impreza zamknieta

    Jacek

  • 96. Data: 2008-03-30 17:24:56
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    m...@g...com pisze:

    > Ofertą jest tylko takie zachowanie danej osoby, chociażby dorozumiane,
    > z którego wynika wola zawarcia umowy (art. 66 par. 1 k.c.). Samo

    Tak, czyli samo otwarcie sklepu/lokalu rozrywkowo
    usluygowego/gastronomicznego z wyswtawieniem towaru/menu na widok
    publiczny wraz z oznaczeniem ceny jest wola zawarcia umowy z kazdym kto
    taka wole wyrazi.
    Czyli stawianie wtedy przed sklepem selekcjonera bedzie niezgodne z KC i KW

    Jacek

  • 97. Data: 2008-03-30 17:34:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale tu mamy do czynienia z klubem oraz w szczególności z imprezą tylko za
    > zaproszeniami. Teraz wiosna idzie, sezon wesel -- uważasz, że mogę sobie
    > jeździć po lokalach i wchodzić na wesela?

    Nie, bowiem lokal jest nieczynny. Nie możesz również wchodzić do sklepu,
    który jest zamknięty.

  • 98. Data: 2008-03-30 17:42:50
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 30 Mar, 19:24, castrol <j...@w...wp.pl> wrote:

> [...]
    > taka wole wyrazi.
    > Czyli stawianie wtedy przed sklepem selekcjonera bedzie niezgodne z KC i KW

    Składający oświadczenie woli może zastrzec, że:

    - nie stanowi ono w ogóle oferty, a jedynie zaproszenie do zawarcia
    umowy,

    -że oferta jest skierowana tylko do niektórych osób (np. sprzedaż
    tylko dla nauczycieli, wstęp tylko w strojach wieczorowych,
    niewpuszczamy w obuwiu sportowym).

    Żeby odczytać sens zachowania danej osoby, należy widzieć pełen
    kontekst. Czy naprawdę sugerujesz, że właściciel dyskoteki, który
    postawił przy wejściu selekcjonera wyraża w ten sposób wolę zawarcia
    umowy z każdym?

  • 99. Data: 2008-03-30 17:44:51
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 30 Mar, 19:21, castrol <j...@w...wp.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Nie w przypadku sprzedazy towarow gdzie to klient decyduje czy przyjmie
    > dana oferte czy nie. W przypadku sprzedazy detalicznej ta swoboda

    To klient decyduje, czy przyjmie ofertę.
    To prowadzący sklep decyduje, czy ją złoży i komu.

  • 100. Data: 2008-03-30 18:00:29
    Od: Jacek Krzyzanowski <j...@p...pl>

    castrol <j...@w...wp.pl> napisali:

    > To nie sklep decyduje o tym komu sprzeda dany towar. Wystawiajac towar
    > na widok publiczny wraz z oznaczeniem ceny, sklep decyduje sie sprzedac
    > ten towar kazdemu kto wyarazi na to ochote czyli zaakceptuje jego oferte.

    Ale klub zadnego towaru na widok publiczny nie wystawia.

> [...]
    > krawacie) u nas nie obowiazuje i wszelka selekcja przed
    > sklepem/restauracja jest wykroczeniem i zwykla dysrkyminacja.

    Nie ma zadnego przepisu, ktory tego zabrania.
    A poniewaz co nie jest zabronione jest dozwolone, to selekcja jest zgodna
    z prawem.