    From: Liliana Cichocka <s...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: rozwiązanie umowy najmu
    Date: Thu, 19 Jan 2012 21:25:43 +0100

    Witam,
    Mam problem z rozwiązaniem umowy wynajmu lokalu.
    Podpisałam umowę wchodzącą w życie w grudniu ub. roku z poźniejszym
    aneksem, na podstawie którego miała obowiązywać od 1 stycznia 2012.
    W lokalu był odłączony prąd i jako osoba wynajmująca mogłam podpisać
    umowę na jego dostawę na siebie. Kilkakrotnie usiłowałam złożyć
    dokumenty na dostawę prądu w Spółce Energa Obrót S.A., lecz z winy
    wynajmującego nie byłam w stanie kompletnie i poprawnie wypełnić
    wniosku, gdyz nie znałam danych poprzedniego najemcy, numeru przyłącza,
    ani istniejącej mocy przyłaczeniowej, a takich danych wymagał ode mnie
    dostawca prądu. Wynajmujący był poinformowany o w/w sprawie i niby miał
    obowiązek mi takich danych dostarczyć. Numeru umowy ze Spółką Energa
    OBRÓT S.A. podobno nie znał, co dziwne nr NIP poprzedniego najemcy -
    również, ani nawet jej nazwiska - posiadam odręcznie napisaną przez tego
    pana kartkę, gdzie podaje Pan nieprawidłowe nazwisko tej osoby, co
    uniemożliwiało Spółce Energa identyfikację istniejącego przyłącza.
    Z powodu niemożliwości podania Spółce Energa żadnej z powyższych danych
    spotykałam się z odmową przyjęcia wniosku i propozycją założenia nowego
    przyłącza, a co za tym idzie minimalnego okresu wyczekiwania na
    podpisanie umowy - 3 miesiące.

    Wobec powyższego zaczęłam na własną rękę prowadzić poszukiwania tej
    zupełnie nie znanej mi osoby i po wielu problemach udało mi się ją
    odnaleźć poprzez FB (mieszka obecnie w Grecji). Dopiero uzyskanie za jej
    pomocą potrzebnych informacji umożliwiło mi niemal natychmiast
    sfinalizowanie umowy z ENERGĄ, otrzymałam od razu stosowne dokumenty do
    podpisania.
    Do tego jednak nie doszło, gdyż mój inwestor wycofał się z uwagi na
    przeciągający się termin podjęcia działalności.

    Ja starałam się rozwiązać umowę z wynajmującym, ale robi mi problemy.
    Co prawda & 11 spisanej z tym panem umowy mówił o 3 miesięcznym okresie
    wypowiedzenia, ale jest nieważny z mocy prawa, ponieważ art.673 & 2 KC,
    mówi, że gdy czynsz jest płatny miesięcznie (jak w tym wypadku - & 3
    umowy), a umowa jest na czas określony (& 2 umowy) umowę można rozwiązać
    na miesiąc naprzód.

    Nie mogę znaleźć w KC żadnego przepisu dotyczącego możliwości
    natychmiastowego zerwania umowy najmu z powodu świadomego lub
    nieświadomego utrudniania przez wynajmującego korzystania z lokalu
    zgodnie z przeznaczeniem objętym umową (gastronomia, handel).

    Wynajmujący wysłał mi przez swojego radcę prawnego pismo z żądaniem
    zapłaty czynszu za kolejne 2 m-ce. Ponadto odmówił zwrotu kaucji, którą
    otrzymał, jak również pieniędzy które przyjął z góry na ogrzewanie
    lokalu. Wkręca mi również, że niby te warunki zerwania umowy są dla mnie
    korzystne, a jesli się na nie nie zgodzę - straszy sądem.

    Co prawda zgodnie z pkt 13 naszej umowy zobowiązałam się zapłacić
    równowartość 2 ton ekogroszku, ale "rocznie", a poza tym wynajmujący
    nawet przez 5 minut tego lokalu jak do tej pory nie ogrzewał. Kaucję
    chce zatrzymać na poczet styczniowego czynszu. Wcześniej, czyli już w
    listopadzie otrzymał pieniądze za czynsz za grudzień, a zgodnie z
    aneksem do umowy miała ona wejść w życie od stycznia.

    Co mam zrobić? Jakich argumentów użyć w piśmie do radcy prawnego,
    aby zniechęcić go do straszenia mnie sądem i odzyskać kaucję za lokal
    i pieniążki za opał?

    pozdr. Lila