  • 1. Data: 2014-11-17 10:31:08
    Temat: reklamacja i wymagany paragon
    Od: marek <marek@>

    Podobno od jakiegoś czasu paragon nie może być wymaganym dokumentem
    potwierdzającym zakup. Który paragraf to właściwie reguluje? Czytam
    artykuły o decyzjach UOKiK ale nie widzę tam aby powoływał się na jakiś
    kodeks. Czy zniesienie tego wymogu dotyczy również np. kwitka z
    terminala, i na przykład wystarczy sam wpis na określoną kwotę lub rzecz
    z wyciągu karty kredytowej? Czy jeśli bank wymaga ode mnie potwierdzenia
    z terminala, którego już nie posiadam, to mogę mu zamiast takiego
    potwierdzenia przedstawić miesięczny wyciąg transakcji kartą kredytową
    gdzie taka transakcja jest wyszczególniona (kwota, odbiorca)?

    Marek

  • 2. Data: 2014-11-17 10:42:17
    Temat: Re: reklamacja i wymagany paragon
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "marek" <marek@> napisał w wiadomości
    b.com...
> [...]
    > potwierdzenia przedstawić miesięczny wyciąg transakcji kartą kredytową
    > gdzie taka transakcja jest wyszczególniona (kwota, odbiorca)?

    Przepis mówi o dowodzie sprzedaży. Moze to być cokolwiek, na podstawie
    czego da się dowieść, żeś ten przedmiot kupił u tego sprzedawcy. Paragon
    jest dobrym dowodem, ale jak masz inny, to też przejdzie.

  • 3. Data: 2014-11-17 16:54:04
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 17 lis 2014 o 10:31, marek pisze:
> [...]
    > potwierdzenia przedstawić miesięczny wyciąg transakcji kartą kredytową
    > gdzie taka transakcja jest wyszczególniona (kwota, odbiorca)?

    Paragon nigdy nie był jedynym dokumentem potwierdzającym zakup. Po
    prostu jakiś czas temu UOKiK zaczął ścigać przedsiębiorców, którzy
    wywieszali teksty w stylu "Bez okazania paragonu reklamacji nie
    uwzględnia się" jako działania bezprawnie ograniczającego prawa konsumentów.

    Konsument ma udowodnić, że dokonał zakupu towaru w danego sprzedawcy.
    Można to zrobić w dowolny sposób - byle by jednoznacznie wskazywał na
    taki fakt. Pytanie czy wyciąg z karty to dowód zakupu _określonego_
    towaru. To na pewno dowód przekazania pieniędzy jakiemuś przedsiębiorcy,
    uprawdopodabnia fakt zawarcia umowy, ale - moim zdaniem - nie stanowi
    (albo może nie stanowić) dowodu zakupu określonego towaru. Chyba, że na
    wyciągu jest wskazana powód transakcji (za co płacone są pieniądze).
    Zatem w konkretnej sprawie IMHO nie będzie jednoznacznego podejścia - w
    zależności od argumentacji sąd albo uzna taki dowód albo nie.

    -
    .B:artek.

  • 4. Data: 2014-11-17 19:29:57
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2014-11-17 10:42, Robert Tomasik pisze:

    > Przepis mówi o dowodzie sprzedaży. Moze to być cokolwiek, na podstawie
    > czego da się dowieść, żeś ten przedmiot kupił u tego sprzedawcy. Paragon
    > jest dobrym dowodem, ale jak masz inny, to też przejdzie.

    Wiem, że już było, ale instytucje typu filharmonia/teatr z reguły
    wymagają przedstawienia paragonu przy zwrotach biletów, nawet przy
    zwrotach z powodu odwołania przedstawienia, chociaż sam bilet jako taki
    w oczywisty sposób był kupiony u tego sprzedawcy i nigdzie indziej.

    Nie wiem, czy ktoś próbował ten wymóg obalić - ja nie.

    MJ

  • 5. Data: 2014-11-19 12:27:55
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2014-11-17 o 16:54, .B:artek. pisze:
> [...]

    > Można to zrobić w dowolny sposób - byle by jednoznacznie wskazywał na
    > taki fakt. Pytanie czy wyciąg z karty to dowód zakupu _określonego_

    A co jeśli mam paragon na którym jest na przykład "sprzęt
    elektroniczny". Pytanie czy taki paragon to dowód zakupu _określonego_
    towaru.