  • 1. Data: 2003-02-10 21:36:56
    Temat: przedawnienie
    Od: "Seba" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    Krótkie pytanie. Gmina od 1991 roku do 2001 roku wywłaszczyła mnie z
    kilku nieruchomości gruntowych w formie wydawanych przez siebie decyzji.
    Wywłaszczone nieruchomości były przeznaczone na budowę drogi dojazdowej.
    Nieruchomości stały sie z mocy prawa własnością gminy, natomiast ja nie
    otrzymałem żadnego odszkodowania za te nieruchomości. Decyzję stały się
    ostateczne. Czy istnieje jakiś okres przedawnienia do dochodzenia roszczeń z
    tego tytułu, tzn. żądania odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość? I
    jeżeli tak to jaki jest to okres?

    Pozdrawiam
    Seba

  • 2. Data: 2003-02-10 22:39:49
    Temat: Re: przedawnienie
    Od: "Lenalena" <m...@p...onet.pl>

    hej, nie znam dokladnie sytuacji ktora opisujesz, gdzyz byc moze maja tam
    zastosowanie jakies`przepisy szczegolne, natomiast zgodnie z ustawa z dnia
    21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomosciami , do przedawninia
    roszczen maja zastosowanie przepisy kodeksu cywilengo czesci ogolnej.

    Ponizej znadziesz wybrane fragmenty ustawy o gospodarce nieruchomosciami i
    kodeksu cywilnego

    "ustawa`o gospodarce nieruchomosciami":

    Rozdział 5

    Odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości

    Art. 132. 1. Zapłata odszkodowania następuje jednorazowo, w terminie 14 dni
    od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna.

    2. Do skutków zwłoki lub opóźnienia w zapłacie odszkodowania stosuje się
    odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego.

    3. Wysokość odszkodowania ustalona w decyzji o wywłaszczeniu podlega
    waloryzacji na dzień jego zapłaty.

    4. Za zgodą osoby uprawnionej do odszkodowania starosta, wykonujący zadanie
    z zakresu administracji rządowej, może ustalić inny niż określony w ust. 1-3
    sposób zapłaty przyznanego odszkodowania

    "Kodeks cywilny"

    Art. 120. § 1. Bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym
    roszczenie stało się wymagalne. Jeżeli wymagalność roszczenia zależy od
    podjęcia określonej czynności przez uprawnionego, bieg terminu rozpoczyna
    się od dnia, w którym roszczenie stałoby się wymagalne, gdyby uprawniony
    podjął czynność w najwcześniej możliwym terminie

    Art. 118. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin
    przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe
    oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy
    lata.

    wydaje mi sie wiec ze w twoim przypadku przedawninie wynosi lat dziesiec,
    nie jestem adokatem i specjalista w tej dzieidzinie prawa wiec nie moge
    powiedziec ze jest tak na 100 % , ale postaram sie to jutro zbadac dokladnie
    i dam znac:))
    pozdrawiam
    Magda

  • 3. Data: 2003-02-11 11:06:01
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    A czy wnosiłeś coś w tej sprawie do sądu.