  • 1. Data: 2005-06-06 08:44:25
    Temat: prawo autorskie
    Od: "Tomek Sz." <t...@g...pl>

    Prowadzę działalność w zakresie produkcji pokryć dachowych (dachówka i
    elementy powiązane). W celu zareklamowania swojej działalności chciałbym
    wydać folder, w którym chciałbym umieścić zdjęcie pewnego budynku i
    leżącego na nim dachu pokrytego wyprodukowanymi przeze mnie dachówkami.
    Dach położony jest na budynku, w którym znajduje się siedziba jednej z
    gmin w Polsce. Budynek stanowi własność tej gminy. Moje pytania są
    następujące:
    1) czy muszę uzyskiwać jakąkolwiek zgodę właściciela budynku na
    publikację w moim folderze reklamowym zdjęcia budynku i dachu?
    2) czy muszę w związku z tym ponosić jakieś opłaty licencyjne?
    3) czy w przypadku, jeśli zamierzałbym wykorzystać w folderze reklamowym
    zdjęcie budynku (i dachu) należącego do prywatnej osoby sytuacja byłaby
    inna, czy taka sama jak w przypadku budynku publicznego?

    Z góry dziękuję za pomoc,

    Tomek Sz.

  • 2. Data: 2005-06-18 07:34:10
    Temat: Re: prawo autorskie
    Od: "wsm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Tomek Sz." <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zdjęcie budynku (i dachu) należącego do prywatnej osoby sytuacja byłaby
    > inna, czy taka sama jak w przypadku budynku publicznego?

    Żaden problem zwrócić się do właściciela posesji o pozwolenie (wyrażenie
    zgody pod pismem z prośbą). Sporadyczne są odmowy, gdyż trudno podać jakieś
    mocne jej uzasadnienie. Jeżeli klient ma taki dach i jest z niego
    zadowolony - nie powinno być problemu. Warunkiem może być takie pokazanie
    budynku, aby go nie można było zidentyfikować oraz nie ujawnianie jego
    właściciela i lokalizacji jeżeli sobie tego nie życzy (w skrajnym przypadku
    można pokazać np. sam dach z nie zidentyfikowanym fragmentem elewacji). To
    jest wykorzystanie komercyjne, więc pewne formy powinny być zachowane. Nie
    sądzę też, aby właściciel dachu chciał jakąkolwiek odpłatność za takie
    zezwolenie.
    Ale radzę nie zaczynać od szukania co wolno, a co nie wolno, ale zacząć od
    kulturalnego porozumienia stron - efekty znacznie lepsze.
    WSm