  • 21. Data: 2020-03-26 09:22:33
    Temat: Re: prawda was wyzwoli od pracy
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 26.03.2020 Shrek <...@w...pl> napisał/a:

    > Ale i maseczkę po kilku razach też szlag trafi;)

    Cóż, nic nie jest wieczne. Aczkolwiek prana
    delikatnie w ciepłej wodzie powinna wytrzymać
    dłużej niż kilka razy- wszystko zależy od jakości
    wykonania. Ubrania jakoś po kilku praniach się
    nie rozlatują...

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 22. Data: 2020-03-26 10:02:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DominikAłaszewski" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >delikatnie w ciepłej wodzie powinna wytrzymać
    >dłużej niż kilka razy- wszystko zależy od jakości
    >wykonania. Ubrania jakoś po kilku praniach się

    Ale trzeba prac w goracej, zeby wirusa zabic.

    J.

  • 23. Data: 2020-03-26 10:40:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.03.2020 o 09:22, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > delikatnie w ciepłej wodzie powinna wytrzymać
    > dłużej niż kilka razy- wszystko zależy od jakości
    > wykonania. Ubrania jakoś po kilku praniach się

    I tak i nie. Maseczka to jednak bardziej skomplikowana struktura niż
    bawełna. Wypierzesz ją trzy razy to będzie maiła skuteczność bawełny - i
    tak jakąś, ale mniejszą niż na początku. Pytanie tylko czego oczekujesz.

    IMHO każdy kawał szmaty na mordce zmniejsza ryzyko zakażenia _innych_ bo
    jednak wirus sam z siebie nie lata, tylko w areozlu płynów ustrojowych
    wydzielanych przy kładpaniu mordą - i tu się sprawdzi. Ponieważ wychodzi
    na to, że można zarażać bezobjawowo, to wniosek, żeby każdy nosił szmatę
    na mordzie poza domem wydaje się słuszny. Czy pomoże noszącemy - zdania
    są podzielone.

    Czy sprawna maseczka jest lepsza od szlika - no jest. Czy jak nie masz
    maseczki to nosić szmatę - no tak. Czy jak masz maseczkę to warto
    powalczyć, żeby jej nie zmienić w szmatę - IMHO warto.

    --
    Shrek

  • 24. Data: 2020-03-26 10:48:55
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 26 Mar 2020 07:26:08 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski napisał(a):

    > Ale po kiego toruńskiego grzyba takie kombinacje?
    >
    > Wystarczy pewnie dobrze wyprać, tak jak przy myciu rąk mydłem
    > (w 70 stopniach ktoś ręce myje?)- otoczkę lipidową wirusa szlag trafi.

    W sumie i to jest raczej nadgorliwość, bo mędrca szkiełko i oko głosi, że:

    "Noszenie ochronnej maski typu chirurgicznego ma sens tylko wówczas, gdy
    opiekujemy się chorym, sami jesteśmy zakażeni koronawirusem 2019-nCoV albo
    podejrzewamy u siebie zakażenie. Maski są skuteczne tylko w połączeniu z
    innymi środkami ochronnymi, zwłaszcza myciem rąk - radzą eksperci na
    stronie Światowej Organizacji Zdrowia.

    Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają noszenie maseczek (i
    zgłaszanie się do lekarza) wszystkim osobom mającym gorączkę, trudności z
    oddychaniem, kichającym i kaszlącym. Takie działanie profilaktyczne
    praktykowane jest od wielu lat na przykład w Japonii.

    Zdrowi potrzebują maseczek tylko wówczas, gdy opiekują się przebywającą w
    tym samym pomieszczeniu osobą z podejrzeniem infekcji.

    Maseczki służą przede wszystkim do ochrony osób zakażonych, aby nie
    stanowili zagrożenia dla otoczenia - wyjaśniał płk prof. Krzysztof
    Korzeniewski, kierownik Zakładu Epidemiologii i Medycyny Tropikalnej
    Wojskowego Instytutu Medycznego w rozmowie z PAP Life.

    Noszone przez osoby niezakażone bardziej działają na dobre samopoczucie
    noszących, niż mają znaczenie epidemiologiczne. Maseczki powszechnie
    stosowane, np. w służbie zdrowia, mają tak duże pory, że ich skuteczność
    pod względem blokowania drobnoustrojów wydostających się z wydychanym
    powietrzem jest znikoma - dodał."

    https://twojezdrowie.rmf24.pl/choroby/koronawirus-co
    vid-19/news-cala-prawda-o-maseczkach-czy-uchronia-ci
    e-przed-koronawiruse,nId,4352737#utm_source=paste&ut
    m_medium=paste&utm_campaign=chrome

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 25. Data: 2020-03-26 11:03:15
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 26.03.2020 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Ale trzeba prac w goracej, zeby wirusa zabic.

    Wirus formalnie nie żyje, więc zabić sensu stricte
    go nie można.

    A zniszczyć go można generalnie każdym środkiem
    powierzchniowo czynnym (mydłem, szamponem, proszkiem
    do prania), który usunie jego otoczkę lipidową
    - podawałem linka.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 26. Data: 2020-03-26 11:08:50
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 26 Mar 2020 10:03:15 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski napisał(a):

    > Wirus formalnie nie żyje, więc zabić sensu stricte
    > go nie można.

    W wojsku mówiono "obezwładnić n-pla".

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 27. Data: 2020-03-26 11:15:00
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > maseczki to nosić szmatę - no tak. Czy jak masz maseczkę to warto
    > powalczyć, żeby jej nie zmienić w szmatę - IMHO warto.

    W rzeczy samej, nic dodać nic ująć.

    A co do dezynfekcji, to UVC ponoć też nieźle działa, ale czy
    na pogarszanie się właściwości też nie wpłynie?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 28. Data: 2020-03-26 11:18:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    e.net...
> [...]

    >przebywającą w
    >tym samym pomieszczeniu osobą z podejrzeniem infekcji.

    A jak zdrowy idzie do sklepu ?

> [...]
    >Korzeniewski, kierownik Zakładu Epidemiologii i Medycyny Tropikalnej
    >Wojskowego Instytutu Medycznego w rozmowie z PAP Life.

    Czyli co - w szpitalu chorzy w maskach, a personel bez ?

> [...]
    >skuteczność
    >pod względem blokowania drobnoustrojów wydostających się z wydychanym

    Przejezyczenie i chodzilo o powietrze wdychane ?
    Ale co - na wydychanym dzialają? Pory nie sa za duze ?

    A moze po prostu w ogole nie dzialaja i g* daja ? :-)

  • 29. Data: 2020-03-26 11:44:08
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.03.2020 o 11:15, Dominik Ałaszewski pisze:

    > W rzeczy samej, nic dodać nic ująć.
    >
    > A co do dezynfekcji, to UVC ponoć też nieźle działa, ale czy
    > na pogarszanie się właściwości też nie wpłynie?

    UV nie mam, ale raczej nie powinno niszczyć nadmiernie. Co z ozonem, bo
    akurat ozonator mam pod ręką?

    --
    Shrek

  • 30. Data: 2020-03-26 11:48:27
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 26 Mar 2020 11:18:53 +0100, J.F. napisał(a):

    > A moze po prostu w ogole nie dzialaja i g* daja ? :-)

    Skoro poprawiają samopoczucie noszącego, to działają, bo stan psychiczny
    może wpływać na odporność organizmu, a bezsprzecznie lepiej umrzeć w dobrym
    nastroju.

    Przyswoiłem, że maseczka chroni otoczenie przede mną, jeśli kicham i pluję,
    ale sam tylko "minimalizuję ryzyko zakażenia", bo wirus i tak jest
    wielokrotnie mniejszy (0.3 um) niż pory. Ów aerozol biologiczny przenoszący
    wirusa nie przekracza 300 um, czyli 0.3 mm.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl