  • 1. Data: 2023-11-21 12:12:57
    Temat: paszport porwany
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://podroze.wprost.pl/amp/11484063/pechowa-odpra
    wa-w-krakowie-turysta-na-lotnisku-odeslany-z-kwitkie
    m.html

    "Funkcjonariusze zauważyli, że w paszporcie Brytyjczyka brakuje kilku
    stron.

    Straż Graniczna nie podała informacji, co było przyczyną zniszczenia
    paszportu mężczyzny i czy wcześniej wiedział on, że brakuje stron.
    Mimo wszystko zarzucono mu przestępstwo zgodnie z art. 276 kodeksu
    karnego (tj. Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub
    usuwa dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat
    2). Materiały w tej sprawie mają być przekazane do prokuratury. "

    https://podroze.wprost.pl/11372830/turystka-miala-po
    wazne-problemy-na-polskiej-granicy-w-jej-paszporcie-
    brakowalo-22-stron.html

    a) skad podejrzenie, ze to on/a zrobiła?
    b) czy brytyjski paszport podlega pod "nie ma prawa wyłącznie
    rozporządzac"
    c) skad podejrzenie, ze w Polsce wyrwano te strony?
    d) jak prokuratura bedzie śledztwo prowadzic, jesli podejrzanego
    odesłano?

    No dobra - zeby podejrzanych przesłuchac, trzeba im zarzuty postawić
    :-)

    Swoją drogą - cos wstydliwego w tych paszportach, czy brytyjskie
    jakieś słabe?

    J.

  • 2. Data: 2023-11-21 13:10:23
    Temat: Re: paszport porwany
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-21, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >:-)
    >

    > Swoją drogą - cos wstydliwego w tych paszportach, czy brytyjskie

    Mogą być np. zakazy wjazdu / deportacje.

    Mnie zastanawia co innego:
    "Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa dokument,
    którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2"

    Jeśli oni dopiero co przybyli to chyba musieliby wydrzeć na lotnisku w
    Polsce, co jest mało prawdopdobne.

    Art. 110.
    §1. Ustawę karną polską stosuje się do cudzoziemca, który popełnił za
    granicą czyn zabroniony skierowany przeciwko interesom Rzeczypospolitej
    Polskiej, obywatela polskiego, polskiej osoby prawnej lub polskiej
    jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej oraz do
    cudzoziemca, który popełnił za granicą przestępstwo o charakterze
    terrorystycznym.
    §2. Ustawę karną polską stosuje się w razie popełnienia przez
    cudzoziemca za granicą czynu zabronionego innego niż wymieniony w § 1,
    jeżeli czyn zabroniony jest w ustawie karnej polskiej zagrożony karą
    przekraczającą 2 lata pozbawienia wolności, a sprawca przebywa na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie postanowiono go wydać.

    Art. 111.
    § 1. Warunkiem odpowiedzialności za czyn popełniony za granicą jest
    uznanie takiego czynu za przestępstwo również przez ustawę obowiązującą
    w miejscu jego popełnienia.

    kk111 możliwe ale przy kk110 coś nie kaman chyba.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2023-11-21 14:09:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Nov 2023 12:10:23 GMT, Marcin Debowski wrote:
    wa-w-krakowie-turysta-na-lotnisku-odeslany-z-kwitkie
    m.html

    wazne-problemy-na-polskiej-granicy-w-jej-paszporcie-
    brakowalo-22-stron.html

    > Mogą być np. zakazy wjazdu / deportacje.

    Powinnismy miec w komputerze :-)

> [...]
    > w miejscu jego popełnienia.
    >
    > kk111 możliwe ale przy kk110 coś nie kaman chyba.

    No ale, jak to Robert słusznie zauważył - aby spytać gdzie wyrwał, to
    trzeba najpierw zarzuty postawić :-)

    J.

  • 4. Data: 2023-11-21 14:16:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-21, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    wa-w-krakowie-turysta-na-lotnisku-odeslany-z-kwitkie
    m.html

    wazne-problemy-na-polskiej-granicy-w-jej-paszporcie-
    brakowalo-22-stron.html

    > Powinnismy miec w komputerze :-)

    Jeśli to u nich/EU, ale jeśli gdzieindziej? Bywa, że pytają przy wizie
    (jeśli potrzebna) o to czy ktoś był deportowany/ma zakaz wjazdu
    gdziekolwiek. To czasami może być wystarczający powód aby kogoś nie
    wpuścić. Np. do takich Stanów, jeśli ban byłby na UE.

    > No ale, jak to Robert słusznie zauważył - aby spytać gdzie wyrwał, to
    > trzeba najpierw zarzuty postawić :-)

    Czyli w ciemno przyjmują, że po wyjściu z samolotu już w Polsce :)

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2023-11-21 14:58:52
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 21.11.2023 o 12:12, J.F pisze:
    > w paszporcie Brytyjczyka brakuje kilku
    > stron.

    Jak w filmie.
    https://youtu.be/tm63HKL55yo?si=71OgjO82iqu4aGOQ

    Robert

  • 6. Data: 2023-11-23 12:22:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Nov 2023 13:16:30 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > gdziekolwiek. To czasami może być wystarczający powód aby kogoś nie
    > wpuścić. Np. do takich Stanów, jeśli ban byłby na UE.

    A u nas? Ktore kraje respektujemy ... chyba tylko te z Schengen.
    Biorąc pod uwagę, ze ktoś może paszport zwyczajnie wymienic -
    potrzebny jest własny rejestr.

    A teraz UK nawet nie w EU ...

    > Czyli w ciemno przyjmują, że po wyjściu z samolotu już w Polsce :)

    Tak by wynikało, co jest w miare logiczne - jakis zarzut postawic
    trzeba, aby przesłuchac :-P
    Paszport niewątpliwie zniszczony, wiec ten sie sam narzuca :-)

    A potem się umorzy :-P

    J.

  • 7. Data: 2023-11-24 00:28:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-23, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A u nas? Ktore kraje respektujemy ... chyba tylko te z Schengen.

    Nie wiem jakie sa polskie wymagania wizowe, ale prasa donosi, że równiez
    Indie jeśli chodzi o filmowców, i zdaje sie tez informatyków, których
    gdzieś XXtys się miało rozpłynąć.

    > Biorąc pod uwagę, ze ktoś może paszport zwyczajnie wymienic -
    > potrzebny jest własny rejestr.

    Jak sa wyrwane kartki to tez raczej trzeba, więc tak do końca sensu to
    nie ma. Ale pewnie jest też możliwa sytuacja, że ktoś dostał wczesniej
    bana, zreflektował się tuż przed kontrolą i przestraszył, że go nie
    wpuszczą. Jakby to zrobiły np. dzieci, to pewnie rodzic zauważyłby w domu.
    No chyba, że zauważył tuz przed podróżą.

    > Tak by wynikało, co jest w miare logiczne - jakis zarzut postawic
    > trzeba, aby przesłuchac :-P
    > Paszport niewątpliwie zniszczony, wiec ten sie sam narzuca :-)
    >
    > A potem się umorzy :-P

    Jak już się zauważyło to wpuścić nie można a i pewnie gdzieś trzeba
    odnotować, więc jeśli postawienie zarzutu jest wymagane (a jest?) to
    chyba nie ma wyjścia.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2023-11-24 12:10:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 Nov 2023 23:28:54 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Nie wiem jakie sa polskie wymagania wizowe, ale prasa donosi, że równiez
    > Indie jeśli chodzi o filmowców, i zdaje sie tez informatyków, których
    > gdzieś XXtys się miało rozpłynąć.

    Nie o to chodzi - z jakiego kraju ktos musi miec pieczątkę z zakazem
    wjazdu w paszporcie, zeby nasza SG uznala, ze do nas tez nie powinien
    wjechac ?

    > Jak sa wyrwane kartki to tez raczej trzeba, więc tak do końca sensu to
    > nie ma.

    Ale jesli wstawiamy pieczątki z zakazem wjazdu, to powinnien byc jakis
    rejestr, zeby ktos nie wymienił sobie paszportu na nowy, czysty ..

    > Jak już się zauważyło to wpuścić nie można a i pewnie gdzieś trzeba
    > odnotować, więc jeśli postawienie zarzutu jest wymagane (a jest?) to
    > chyba nie ma wyjścia.

    Wpuscic nie można, bo "dokumentow nie ma".
    Ale oni nie tylko nei wpuszczają, a jeszcze prokuratora męczą :-)

    J.

  • 9. Data: 2023-11-24 12:45:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-24, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie o to chodzi - z jakiego kraju ktos musi miec pieczątkę z zakazem
    > wjazdu w paszporcie, zeby nasza SG uznala, ze do nas tez nie powinien
    > wjechac ?

    Myślę, że jest to sprawa uznaniowa (oceny sprawdzającego paszport), choć
    nie wiem jakie są przepisy.

    > Ale jesli wstawiamy pieczątki z zakazem wjazdu, to powinnien byc jakis
    > rejestr, zeby ktos nie wymienił sobie paszportu na nowy, czysty ..

    Jest zapewne w kraju, który wydał "bana". Inne mogą, choć nie muszą się
    kierować. To jest generalnie rzecz po lini oceny czy ta osoba jest
    pożądana, czy nie narozrabia, nie będzie nielegalnie pracować. Jakbyś,
    miał wiedzę, że ktoś dostał bana bo pracował nielegalnie np. w UK, czy
    FInlandii, jakimkolwiek de facto kraju rozwiniętym, to byłaby duża
    czerwona flaga, czy też tu nie jedzie do pracy.

    A muszą czy mogą?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-11-25 17:41:23
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 21.11.2023 o 14:09, J.F pisze:
> [...]
    brakowalo-22-stron.html

    > Powinnismy miec w komputerze :-)

    > No ale, jak to Robert słusznie zauważył - aby spytać gdzie wyrwał, to
    Może dzieciak mu wyrwał, tylko on o tym nie wiedział.

    --
    animka