  • 1. Data: 2024-02-29 15:45:50
    Temat: oświadczenie o prawdzie
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Ile czasu taka sprawa może potrwać w Łodzi?
    Ile kosztuje cała taka procedura, tak mniej więcej.

    Osoba X podpisała oświadczenie, że nigdy nie widziała, nie zna osoby Y i
    nigdy z osobą Y nie rozmawiała.
    Na oświadczeniu podpisał się też świadek.
    Nawet osoba przyjmująca oświadczenie była tak zapobiegliwa, że zawarła
    formułkę o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

    Po 7 latach jednak okazało się, że to nie jest prawda, na co jest
    potwierdzenie w postaci dokumentu notarialnego, ponieważ zawierali umowę
    najmu mieszkania u notariusza.

    Jaka jest szansa, na to, aby osoba poniosła odpowiedzialność karną,
    niekoniecznie więzienie, ale chociażby w zawiasach lub grzywna.

  • 2. Data: 2024-02-29 16:27:31
    Temat: Re: oświadczenie o prawdzie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Feb 2024 15:45:50 +0100, Monika Głowacka wrote:
> [...]
    >
    > Jaka jest szansa, na to, aby osoba poniosła odpowiedzialność karną,
    > niekoniecznie więzienie, ale chociażby w zawiasach lub grzywna.

    A w jakim celu to oswiadczenie?

    Bo formułka pewnie nie ma znaczenia, jesli to nie zeznania w
    oficjalnym postępowaniu.

    Ale moze sie da dopasowac cos z KK, np. "kto doprowadza do
    niekorzystnego rozporządzenia mieniem" ...

    Bo poświadczenie nieprawdy ... w życiu prywatnym chyba bez znaczenia

    A jakie były okolicznosci tego oświadczenia?
    Bo po latach, to można zapomnieć, ze sie np Kowalskiemu wynajmowało
    mieszkanie.

    J.

  • 3. Data: 2024-02-29 20:09:21
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    W dniu 2024-02-29 o 16:27, J.F pisze:

> [...]
    >
    > A jakie były okolicznosci tego oświadczenia?
    > Bo po latach, to można zapomnieć, ze sie np Kowalskiemu wynajmowało

    To było w przypadku nawiązywania stosunku pracy, chodziło o konflikt
    interesów.

  • 4. Data: 2024-02-29 20:48:27
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 29.02.2024 o 20:09, Monika Głowacka pisze:

    > To było w przypadku nawiązywania stosunku pracy, chodziło o konflikt
    > interesów.

    Jeśli to oświadczenie nie wynikało z jakiegoś konkretnego przepisu
    (prawo zamówień publicznych, ustawa o informacji niejawnej czy coś
    podobnego) to IMHO żadnej sankcji karnej za to nie będzie.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 5. Data: 2024-02-29 21:14:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.02.2024 o 20:48, Shrek pisze:

    > Jeśli to oświadczenie nie wynikało z jakiegoś konkretnego przepisu
    > (prawo zamówień publicznych, ustawa o informacji niejawnej czy coś
    > podobnego) to IMHO żadnej sankcji karnej za to nie będzie.

    Takie oświadczenia muszą być przewidziane w jakiejś ustawie. Jest
    mnóstwo miejsce, w których przewidziano składanie takich oświadczeń pod
    rygorem odpowiedzialności karnej. Jeśli takiego konkretnego oświadczenia
    nie ma, to odpowiedzialności z tytułu fałszywego oświadczenia nie
    poniesie, co nie wyklucza jakiś innych skutków prawnych w tym również
    karnych.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 6. Data: 2024-02-29 21:20:17
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-02-29 o 20:09, Monika Głowacka pisze:

    > To było w przypadku nawiązywania stosunku pracy, chodziło o konflikt
    > interesów.

    Osoby, które znały kogoś z poprzedniego zarządu nie mogły liczyć na
    zatrudnienie?

  • 7. Data: 2024-02-29 22:04:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Takie oświadczenia muszą być przewidziane w jakiejś ustawie. Jest
    > mnóstwo miejsce, w których przewidziano składanie takich oświadczeń pod
    > rygorem odpowiedzialności karnej.

    Dokładnie to powiedziałem;) Znów się zgadzamy - koniec świata;)

    > Jeśli takiego konkretnego oświadczenia
    > nie ma, to odpowiedzialności z tytułu fałszywego oświadczenia nie
    > poniesie, co nie wyklucza jakiś innych skutków prawnych w tym również
    > karnych.

    Ale to nie za samo złożenie oświadczenia a już jakieś realne zarzuty.
    Korupcja i te sprawy. Samo oświadczenie jeśli nie jest przewidziane w
    jakiejś ustawie to bez konsekwencji karnych.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 8. Data: 2024-03-01 12:05:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.02.2024 o 22:04, Shrek pisze:

    > Ale to nie za samo złożenie oświadczenia a już jakieś realne zarzuty.
    > Korupcja i te sprawy. Samo oświadczenie jeśli nie jest przewidziane w
    > jakiejś ustawie to bez konsekwencji karnych.

    Ja pamiętam, jak takie straszenie było w niemal każdym formularzu.
    Jeszcze za starego kodeksu karnego (tam był, o ile pamiętam art. 247
    kk) w ogóle nie był opcji odpowiedzialności karnej za fałszywe
    oświadczenie. Ale urzędy na potęgę takie pouczenie wkładały w
    formularze. Pamiętam taką grubszą chryję, jak odmówiono wszczęć z
    zawiadomienia Urzędu Miasta, bo te pouczenia były w formularzach
    meldunkowych. A wówczas formularze drukowało się odgórnie, a nie jak
    teraz na lokalnej drukarce.

    Zresztą tu dochodzi cały szereg innych aspektów. Takie oświadczenie /
    zeznanie nie tyl;ko musi być niezgodne z prawdą merytoryczną, ale trze
    ba by jeszcze udowodnić, że tę prawdę znał składający oświadczenie i w
    dodatku celowo oświadczył źle. Zdarza się, ze przy sprawie urzędowej
    dostajemy wiele różnych formularzy do podpisania i mało kto to czyta
    szczegółowo. O ile odpowiedzialność cywilna za skutki już obleci, to
    karna niekoniecznie, bo to przestępstwo umyślne.
    --
    (~) Robert Tomasik