    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: oświadczenie o prawdzie
    Date: Fri, 1 Mar 2024 12:05:57 +0100

    W dniu 29.02.2024 o 22:04, Shrek pisze:

    > Ale to nie za samo złożenie oświadczenia a już jakieś realne zarzuty.
    > Korupcja i te sprawy. Samo oświadczenie jeśli nie jest przewidziane w
    > jakiejś ustawie to bez konsekwencji karnych.

    Ja pamiętam, jak takie straszenie było w niemal każdym formularzu.
    Jeszcze za starego kodeksu karnego (tam był, o ile pamiętam art. 247
    kk) w ogóle nie był opcji odpowiedzialności karnej za fałszywe
    oświadczenie. Ale urzędy na potęgę takie pouczenie wkładały w
    formularze. Pamiętam taką grubszą chryję, jak odmówiono wszczęć z
    zawiadomienia Urzędu Miasta, bo te pouczenia były w formularzach
    meldunkowych. A wówczas formularze drukowało się odgórnie, a nie jak
    teraz na lokalnej drukarce.

    Zresztą tu dochodzi cały szereg innych aspektów. Takie oświadczenie /
    zeznanie nie tyl;ko musi być niezgodne z prawdą merytoryczną, ale trze
    ba by jeszcze udowodnić, że tę prawdę znał składający oświadczenie i w
    dodatku celowo oświadczył źle. Zdarza się, ze przy sprawie urzędowej
    dostajemy wiele różnych formularzy do podpisania i mało kto to czyta
    szczegółowo. O ile odpowiedzialność cywilna za skutki już obleci, to
    karna niekoniecznie, bo to przestępstwo umyślne.
    --
    (~) Robert Tomasik