  • 1. Data: 2024-02-25 19:03:06
    Temat: Trumna z nieboszczykiem transport
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    Czy z Monachium do Lublina

    https://maps.app.goo.gl/WhhhiAxGsGFmAium8

    można prywatnie przewieźć nieboszczyka w trumnie?

  • 2. Data: 2024-02-25 20:38:10
    Temat: Re: Trumna z nieboszczykiem transport
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.02.2024 o 19:03, Henryk Hajdan pisze:

    > Czy z Monachium do Lublina
    > https://maps.app.goo.gl/WhhhiAxGsGFmAium8
    > można prywatnie przewieźć nieboszczyka w trumnie?

    Pytanie jest dla mnie niejasne. Przewóz zwłok zazwyczaj odbywa się na
    prywatne zlecenie rodziny. Ale podejrzewam, że chodzi o to, czy można
    sobie takie zwłoki przewieźć przykładowo prywatnym samochodem.
    Zagadnienie normuje Ustawa z dnia z dnia 31 stycznia 1959 r. o
    cmentarzach i chowaniu zmarłych, a dokładniej jej art. 14. W skrócie:

    Na sprowadzenie zwłok i szczątków z zagranicy w celu ich pochowania
    należy uzyskać:
    1) pozwolenie starosty właściwego ze względu na miejsce, w którym zwłoki
    i szczątki mają być pochowane; pozwolenie jest wydawane po porozumieniu
    z właściwym państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym;
    2) zaświadczenie polskiego konsula, wydane po przedstawieniu pozwolenia,
    o którym mowa w pkt 1, stwierdzające, że zwłoki i szczątki mogą być
    sprowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pozwolenia i zaświadczenia są wydawane na wniosek rodziny, organów
    państwa, wojska albo osób, które zobowiążą się dobrowolnie do pochowania
    zwłok - niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia
    złożenia wniosku o wydanie pozwolenia albo zaświadczenia. Przewóz zwłok
    i szczątków odbywa się w warunkach zapewniających odpowiednie sanitarne
    i techniczne bezpieczeństwo przewozu.

    Do ustawy wydano ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 7 grudnia 2001
    r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczą, zgodnie z którym
    przewożenie zwłok jest dozwolone specjalnie do tego celu przeznaczonymi
    środkami przewozowymi, a przystosowaniem do przewozu zw?ok i szczątków
    na odległość ponad 60 km zajmują się wyspecjalizowane podmioty.

    Reasumując, jak ktoś wykaże się uporem i będzie w stanie sprostać tym
    wymogom, to w sumie może się uprzeć, ale ja by gorąco sugerował
    powierzenie tego jakiejś wyspecjalizowanej firmie, która już coś takiego
    robiła i po prostu powieli znaną sobie procedurę. Zwłaszcza, że ja
    przedstawiłem procedurę polską, a jeszcze pasowałoby znać przepisy
    niemieckie. Z tego, co słyszałem całość procedury i koszty wyglądają
    korzystniej, gdyby zwłoki w Niemczech poddać kremacji i sprowadzić do
    Polski celem pochówku urnę z popiołami.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2024-02-26 19:51:13
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

> [...]
    > Zagadnienie normuje Ustawa z dnia z dnia 31 stycznia 1959 r. o
    > cmentarzach i chowaniu zmarłych, a dokładniej jej art. 14. W skrócie:

    Sztuczna inteligencja zasugerowała:
    ## Transport eines Verstorbenen von München nach Lublin:

    **Deutschland:**

    **Bestatter beauftragen:**

    - Wenden Sie sich an ein Bestattungsunternehmen in München.
    - Besprechen Sie den Transport und die Bestattungswünsche.
    - Bestatter holt die erforderlichen Dokumente ein.

    **Erforderliche Dokumente:**

    - Sterbeurkunde
    - Leichenpass (vom Standesamt)
    - Todesbescheinigung (vom Arzt)
    - ggf. Einäscherungsgenehmigung
    - Zolldokumente (für die Durchreise durch Tschechien/Slowakei)

    **Polen:**

    **Formalitäten:**

    - Beauftragen Sie ein Bestattungsunternehmen in Lublin.
    - Bestatter holt die polnische Einfuhrgenehmigung ein.
    - Koordinieren Sie die Ankunft des Verstorbenen.

    **Erforderliche Dokumente:**

    - Sterbeurkunde (übersetzt ins Polnische)
    - Leichenpass
    - polnische Einfuhrgenehmigung

    **Tschechien/Slowakei:**

    **Transitformalitäten:**

    - Informieren Sie sich über die spezifischen Zollbestimmungen.
    - Transitgenehmigung bei der zuständigen Behörde beantragen.
    - Begleitpapiere für den Sarg (z.B. Leichenpass)

    **Schengen-Abkommen:**

    - Grenzkontrollen entfallen.
    - Zolldokumente und Transitgenehmigungen dennoch erforderlich.

    **Hinweis:**

    - Die genauen Anforderungen können sich ändern.
    - Bestatter in Deutschland und Polen unterstützen Sie bei den Formalitäten.

    **Nützliche Ressourcen:**

    - Bestatterverband Bayern:
    [https://www.bestatterverband-bayern.de/](https://ww
    w.bestatterverband-bayern.de/)
    - Polnische Botschaft in Deutschland: [ungültige URL entfernt]
    - Tschechische Botschaft in Deutschland: [ungültige URL entfernt]
    - Slowakische Botschaft in Deutschland: [ungültige URL entfernt]

    **Bestattungsunternehmen:**

    - Deutschland: [https://www.bestatter.de/](https://www.bestatter.de
    /)
    - Polen: [ungültige URL entfernt]

    **Weitere Informationen:**

    - [ungültige URL entfernt]
    - [ungültige URL entfernt]

    **Wichtig:**

    - Wenden Sie sich frühzeitig an ein Bestattungsunternehmen.
    - Informieren Sie sich über alle relevanten Formalitäten.
    - Stellen Sie sicher, dass alle Dokumente vollständig und korrekt sind.

    **Beileid:**

    Mein aufrichtiges Beileid zum Verlust Ihres Angehörigen.

  • 4. Data: 2024-03-01 11:58:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.02.2024 o 19:51, Henryk Hajdan pisze:

    > Sztuczna inteligencja zasugerowała:
    > ## Transport eines Verstorbenen von München nach Lublin:

    To polskojęzyczna grupa.

    --
    (~) Robert Tomasik