  • 1. Data: 2024-02-29 20:23:09
    Temat: Wybory kopertowe zawiadomienie
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Zawiadomienie złożyła osoba, która często składa różne zawiadomienia w
    dużych ilościach, jest doskonale znana w prokuraturze.
    Czy tak można?

  • 2. Data: 2024-02-29 21:16:25
    Temat: Re: Wybory kopertowe zawiadomienie
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-02-29 o 20:23, Monika Głowacka pisze:
    > Zawiadomienie złożyła osoba, która często składa różne zawiadomienia w
    > dużych ilościach, jest doskonale znana w prokuraturze.
    > Czy tak można?

    Kodeks karny:
    Art. 238. Kto zawiadamia o przestępstwie, lub o przestępstwie skarbowym
    organ powołany do ścigania wiedząc, że przestępstwa nie popełniono,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.

    Kodeks postępowania karnego
    Rozdział 34
    Wszczęcie śledztwa
    Art. 304. § 1. Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa
    ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora
    lub Policję. Przepisy art. 148a oraz art. 156a stosuje się odpowiednio.

    Moim zdaniem to są dwa kluczowe artykuły zniechęcający i zachęcający do
    składania zawiadomień.
    Masz na myśli wybory kopertowe, moim zdaniem tamto zawiadomienie było
    zbyt lakoniczne, stąd szybkie umorzenie, ale też prokurator wyjaśniała,
    że zawiadamiający powołał się na art. 165 kk, gdzie właściwie trzeba by
    podjąć czynności wobec wszystkich posłów, którzy głosowali za tą ustawą.

    Padło też, art. 168 kk. Władza, zdaniem zawiadamiającego, przygotowywała
    się do rozprzestrzenienia COVIDu na kopertach.

    Były też inne wątki:
    - zawiadomienie wpłynęło, zostało przydzielone do innej prokurator,
    wszczęła postępowanie inna prokurator, więc ta pierwsza umorzyła bo to
    była jej sprawa

    Ale też dziwne wątki:
    - prokurator pierwotna była w pracy, była na pracy zdalnej i specjalnie
    przyjechała do pracy aby tę sprawę umorzyć; a może ona po prostu miała
    taki plan, bo razem z tą sprawą umorzyła też 50 innych lub odmówiła
    wszczęcia 30 innych.

    Przypuszczam, że do prokuratury, Policji codziennie wpływa dziesiątki
    różnych spraw.
    Kto mi odpowie, czy jeśli zawiadomienie jest lakoniczne, z którego
    trudno wywnioskować, o co zawiadamiającemu chodzi, to zawsze się wzywa
    zawiadamiającego celem uzupełnienia? A jeśli jest anonim to odkłada na bok?

  • 3. Data: 2024-02-29 23:56:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.02.2024 o 21:16, Krzysztof 'kw1618' pisze:
> [...]
    > że zawiadamiający powołał się na art. 165 kk, gdzie właściwie trzeba by
    > podjąć czynności wobec wszystkich posłów, którzy głosowali za tą ustawą.

    Poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej za to, co
    przegłosował.

    > Kto mi odpowie, czy jeśli zawiadomienie jest lakoniczne, z którego
    > trudno wywnioskować, o co zawiadamiającemu chodzi, to zawsze się wzywa
    > zawiadamiającego celem uzupełnienia? A jeśli jest anonim to odkłada na bok?

    Ponieważ nie wiadomo, czy jest lakoniczne, bo składający nic więcej nie
    wie, czy po prostu sprawa dla niego jest oczywista, to warto zapytać.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2024-03-01 09:11:24
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej za to, co
    > przegłosował.

    Oczywiście, że może.
    I oczywiście trudno sobie wyobrazić, że gdyby któraś kadencja sejmu
    przegłosowała np. wsadzanie rudych obywateli do obozów koncentracyjnych,
    to ta sama kadencja wyraziłaby zgodę na pociągnięcie tych posłów do
    odpowiedzialności sądowej.
    Ale następna kadencja, po wygaśnięciu mandatów tamtych posłów, mogłaby
    taką zgodę wydać.

    "U S T A W A
    z dnia 9 maja 1996 r.
    O WYKONYWANIU MANDATU POSŁA I SENATORA

    Art. 6.

    1. Poseł lub senator nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za
    swoją działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu ani w czasie
    jego trwania, ani po jego wygaśnięciu, z zastrzeżeniem art. 6a. Za taką
    działalność poseł lub senator odpowiada tylko przed Sejmem lub Senatem.

    2. Działalność, o której mowa w ust. 1, obejmuje zgłaszanie wniosków,
    wystąpienia lub głosowania na posiedzeniach Sejmu, Senatu lub
    Zgromadzenia Narodowego oraz ich organów, na posiedzeniach klubów, kół i
    zespołów poselskich, senackich lub parlamentarnych, a także inną
    działalność związaną nieodłącznie ze sprawowaniem mandatu.

    3. Za działalność, o której mowa w ust. 1, poseł lub senator ponosi
    odpowiedzialność dyscyplinarną lub finansową na zasadach określonych w
    ustawie oraz w regulaminach Sejmu lub Senatu.

    Art. 6a.

    Poseł lub senator, który, podejmując działania wchodzące w zakres
    sprawowania mandatu, narusza prawa osób trzecich, może być pociągnięty
    do odpowiedzialności sądowej tylko za zgodą Sejmu lub Senatu."

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 5. Data: 2024-03-01 11:49:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.03.2024 o 09:11, Kviat pisze:

    > Poseł lub senator, który, podejmując działania wchodzące w zakres
    > sprawowania mandatu, narusza prawa osób trzecich, może być pociągnięty
    > do odpowiedzialności sądowej tylko za zgodą Sejmu lub Senatu."

    Problem w tym, że nie rozróżniasz słowa "głosowanie" od słowa
    "działalność", a to nie są synonimy. I nawet nie bardzo chce mi się Ci
    to tłumaczyć. Jakby to było to samom, to połowa radnych by już siedziała
    po kolejnych wyborach, gdy nowa rada pokazuje, jak ta stara była zła.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 6. Data: 2024-03-01 18:33:46
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > to tłumaczyć. Jakby to było to samom, to połowa radnych by już siedziała
    > po kolejnych wyborach, gdy nowa rada pokazuje, jak ta stara była zła.

    Bo do tej pory politycy jako grupa są zainteresowani takim stanem
    rzeczy. Ale jak przekroczysz pewną masę krytyczną kurewstwa to może się
    zmienić.

    Uprzedzając - zasada że prawo nie działa wstecz ma dopisek "chyba że
    ustawa stanowi inaczej":P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 7. Data: 2024-03-02 10:15:42
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

> [...]

    zespołów poselskich, senackich lub parlamentarnych, a także inną
    działalność związaną nieodłącznie ze sprawowaniem mandatu."

    Czego znowu nie rozumiesz?

    > I nawet nie bardzo chce mi się Ci
    > to tłumaczyć.

    LOL...

    > Jakby to było to samom, to połowa radnych by już siedziała
    > po kolejnych wyborach, gdy nowa rada pokazuje, jak ta stara była zła.

    Radni... posłowie... co za różnica...
    Oby znowu nie chciało ci się tłumaczyć.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr