  • 1. Data: 2018-02-23 17:40:08
    Temat: niesprawne jedno światło mandat
    Od: "Janusz" <j...@o...pl>

    Mało nie dostałem mandatu za niesprawne jedno światło (zepsuło się w czasie
    jazdy)
    Ponieważ jednak mandatu nie dostałem, wiec nie znam podstawy prawnej do jego
    wystawienia, dlatego proszę o prawa i artykułów będących podstawą do karania
    mandatami za uszkodzone oświetlenie, bo chciał bym się z nimi zapoznać i je
    przeanalizować.
    Wyjaśnię tylko to jedno niesprawne światło w żaden sposób nie wpływało na
    bezpieczeństwo, czy brak widoczności na drodze.
    Mnie zastanawia tylko zasadność karania za uszkodzenie oświetlenia, przecież
    ja nie mam na to żadnego wpływu a każde uszkodzenie należy naprawić a nie
    karać mandatem. Nie słyszałem nigdy żeby wystawiano mandaty za pękniętą
    oponę, awarię silnika, uszkodzone hamulce, czy zbitą szybę. Wszystko ma
    prawo się popsuć i trzeba to naprawić.
    Żeby naprawić oświetlenie, trzeba pojechać do domu, lub warsztatu i tam to
    naprawić, co tu daje mandat ?

  • 2. Data: 2018-02-23 19:39:22
    Temat: Re: niesprawne jedno światło mandat
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 23 Feb 2018 17:40:08 +0100, "Janusz" <j...@o...pl>
    wrote:
    > Mało nie dostałem mandatu za niesprawne jedno światło (zepsuło się
    > w czasie

    A jak się obroniłeś przed mandatem?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2018-02-23 21:32:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23-02-18 o 17:40, Janusz pisze:
> [...]
    > szybę. Wszystko ma prawo się popsuć i trzeba to naprawić.
    > Żeby naprawić oświetlenie, trzeba pojechać do domu, lub warsztatu i tam

    Rzec w tym, że o ile przepisy określają ilość wymaganych świateł, to o
    uszkodzonym silniku w nich niewiele.

  • 4. Data: 2018-02-24 03:27:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-23, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Rzec w tym, że o ile przepisy określają ilość wymaganych świateł, to o
    > uszkodzonym silniku w nich niewiele.

    Kiedyś, N- (duże) lat temu, był ponoć taki zwyczaj, że jak się miało
    przy sobie zapas i się wymieniło to było ok. Teraz nie wiem jak jest,
    plus to, że często przeciętna osoba sama nie wymieni. Ale też karanie za
    brak świateł, jeśli (bywa że) nie ma sposobu aby stwierdzić, że coś się
    właśnie przepaliło, jest lekkim przegięciem.

    Zwracam uwagę na odbicie mojego pojazdu w stojącym z przodu, ale można
    mieć zwyczajnie pecha. Czy karanie za czyn co do którego nie można
    przypisac winy jest prawnie (zostawmy etycznie) ok?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-02-24 08:25:44
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Stwarzasz zagrożenie na drodze i jeszcze rżniesz głupa.
    A hamulce 'dopiero co" się nie zepsuły?
    Kup sobie auto z sygnalizacją przepalenia żarówki.

    -----

  • 6. Data: 2018-02-24 08:50:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-24, ń <...@...n> wrote:
    > Stwarzasz zagrożenie na drodze i jeszcze rżniesz głupa.
    > A hamulce 'dopiero co" się nie zepsuły?
    > Kup sobie auto z sygnalizacją przepalenia żarówki.
    właśnie przepaliło, jest lekkim przegięciem.

    Nie wątpię ani przez chwilę, że ty za to nie rżniesz.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2018-02-24 08:53:24
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Zwracam uwagę na odbicie mojego pojazdu w stojącym z przodu, ale można
    > mieć zwyczajnie pecha. Czy karanie za czyn co do którego nie można
    > przypisac winy jest prawnie (zostawmy etycznie) ok?

    Zbytnio upraszczasz, bo winą (najwyżej nieumyślną) było by wyprowadzenie
    tego (niesprawnego) pojazdu, na drogę publiczną przez Ciebie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2018-02-24 09:01:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Zbytnio upraszczasz, bo winą (najwyżej nieumyślną) było by wyprowadzenie
    > tego (niesprawnego) pojazdu, na drogę publiczną przez Ciebie.

    Otóż nie, bo jak wyprowadzał, to było sprawne.

    Tutaj nie ma nawet winy nieumyślnej, bo nawet wina nieumyślna za
    wykroczenie zachodzi gdy "sprawca nie mając zamiaru jego popełnienia,
    popełnia je jednak na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w
    danych okolicznościach, mimo że możliwość popełnienia tego czynu
    przewidywał albo mógł przewidzieć. "

    Nie ma takiej ostrożności, którą należałoby zachować, aby zapobiec
    przepaleniu się żarówki w czasie jazdy. Jeśli po zauważeniu usterki nie
    kontynuuje jazdy, tylko kończy ją niezwłocznie w możliwym miejscu (można
    dyskutować, czy chodzi o zjazd gdziekolwiek, czy do najbliższej stacji)
    to winy nie widzę.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2018-02-24 09:35:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-24, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
    właśnie przepaliło, jest lekkim przegięciem.

    > Nie wątpię ani przez chwilę, że ty za to nie rżniesz.

    Wysłało się za szybko..... I co ci da ten cały czujnik przepalonej
    żarówki jak i tak będziesz jechał z przepaloną żarówką? Czy tez może ten
    czujnik wymieni żarówke w momencie zepsucia?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2018-02-24 09:41:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-24, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

    > Zbytnio upraszczasz, bo winą (najwyżej nieumyślną) było by wyprowadzenie
    > tego (niesprawnego) pojazdu, na drogę publiczną przez Ciebie.

    Do winy potrzeba albo działania umyślnego albo zaniedbania. Tu jadę i
    nie wiem, że mam przepaloną. W końcu nawet tak się mogło zdarzyć, że nie
    użyłem wcześniej (jak już był przepalony) ani razu rzeczonego
    kierunkowskaza i wyszło dopiero pierwszy raz podczas kontroli.

    --
    Marcin