  • 31. Data: 2007-11-24 08:41:55
    Temat: Re: OT, było: kontrola...
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Fri, 23 Nov 2007 23:37:33 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Zakładając, że samo ujęcie jest prawidłowe i ujęty nie działa w obronie
    > koniecznej, to jego działania wobec ujmującego go należy w mojej ocenie
    > rozpatrywać poprzez pryzmat bezprawnej napaści na inną osobę.

    No to jest logiczne, fakt. Ale działa też obustronnie.

    > Dodatkowo
    > może wchodzić w rachubę kradzież rozbójnicza, jeśli by ów opór był
    > związany z chęcią utrzymania sie w posiadaniu skradzionej rzeczy.

    Ale ujęcie jest prawidłowe, jeśli mamy do czynienia z działaniem np. w
    celu ochrony mienia. Jeśli ja nie jestem złodziejem, wychodzę ze sklepu,
    ochroniarz mnie zaczepia, to nie ma mowy o chęci utrzymania się w
    posiadaniu tejże rzeczy.

    > Moim zdaniem działa to tak samo, jak w wypadku ujęcia obywatelskiego
    > przy zastrzeżeniu wyjątku opisanego w art. 42 Ustawy o Ochronie Osób i
    > Mienia.

    Czyli w sumie szarpać się wolno. Obustronnie ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 32. Data: 2007-11-24 10:32:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fi8o4h$qmh$3@inews.gazeta.pl...

    > No to jest logiczne, fakt. Ale działa też obustronnie.

    Nie. Działania ujmującego są wyłączone z bezprawności, bo on działa zawsze
    w Obronie Koniecznej.

> [...]
    > celu ochrony mienia. Jeśli ja nie jestem złodziejem, wychodzę ze sklepu,
    > ochroniarz mnie zaczepia, to nie ma mowy o chęci utrzymania się w

    Ochroniarz może być innego zdania, a jak już pisałem należy to rozpatrywać
    poprzez pryzmat wiedzy ochroniarza, a nie Twój.

    > Czyli w sumie szarpać się wolno. Obustronnie ;-)

    Samo szarpanie jest ścigane z oskarżenia prywatnego.

  • 33. Data: 2007-11-24 14:55:44
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 24 Nov 2007 11:32:17 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie. Działania ujmującego są wyłączone z bezprawności, bo on działa
    > zawsze w Obronie Koniecznej.

    Jeśli już to chyba w warunkach SWK. Obrona jeśli szarpanie domniemanego
    złodzieja podchodzi pod bezpośrednią itd. agresję.

    > Ochroniarz może być innego zdania, a jak już pisałem należy to
    > rozpatrywać poprzez pryzmat wiedzy ochroniarza, a nie Twój.

    Czyli OIDP ochroniarz działałby pod wpływem błędu co do kontratypu.
    Czy jest na sali karnista??

    > Samo szarpanie jest ścigane z oskarżenia prywatnego.

    Ano właśnie. Czyli ochroniarz myśli, że ukradłem, ja wiem, że nie, więc
    mówię "puszczaj", on mnie przymusza (w warunkach błędu co do kontratypu),
    ja się szarpię (bo on z naruszeniem normy mnie przymusza), więc wszystko
    co nam zostaje to prywatny akt oskarżenia.
    Aczkolwiek nie wiem czy on nie ryzykuje więcej, w przypadku rażącego
    naruszenia uprawnienia podchodzi chyba pod odpowiedzialność za
    przekroczenie uprawnień.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://Money.pl poleca ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 34. Data: 2007-11-24 15:05:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fi9e1e$641$3@inews.gazeta.pl...

    > Jeśli już to chyba w warunkach SWK. Obrona jeśli szarpanie domniemanego
    > złodzieja podchodzi pod bezpośrednią itd. agresję.

    Jeśli to szarpanie dla samego szarpania, to tak. Jeśli próbuje uciec, to
    jest to działanie w warunkach obrony koniecznej, bowiem jest odparciem
    zamachu na dobro chronione prawem - prawo do zatrzymania sprawcy.

    > Czyli OIDP ochroniarz działałby pod wpływem błędu co do kontratypu.
    > Czy jest na sali karnista??

    Tu nie ma co wiele sie zastanawiać, bo przykłady można nawet z prasy
    czerpać. Choćby sprawa, która stała się początkiem dyskusji. Ochrona
    sądziła, ze ma do czynienia z przestępcą i miała jakieś tam podstawy do
    tych przypuszczeń. Podstawy na tyle silne, że przekonały sąd.

> [...]
    > Aczkolwiek nie wiem czy on nie ryzykuje więcej, w przypadku rażącego
    > naruszenia uprawnienia podchodzi chyba pod odpowiedzialność za

    Dokłałdnie, podchodzi pod kodeks karny. bezprawne pozbawienie wolności.

  • 35. Data: 2007-11-24 15:24:16
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 24 Nov 2007 16:05:26 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Dokłałdnie, podchodzi pod kodeks karny. bezprawne pozbawienie wolności.

    No i (w zbiegu?) przywołany przez Ciebie obok art. 50 ustawy o ochronie
    osób i mienia.

  • 36. Data: 2007-11-24 15:26:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fi9fmv$i31$4@inews.gazeta.pl...

    > No i (w zbiegu?) przywołany przez Ciebie obok art. 50 ustawy o ochronie
    > osób i mienia.

    Pod warunkiem, że to licencjonowany ochroniarz.

  • 37. Data: 2007-11-24 15:31:08
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 24 Nov 2007 16:26:44 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Pod warunkiem, że to licencjonowany ochroniarz.

    IMHO herezja. W ten sposób wszyscy zatrudnialiby nielicencjonowanych -
    oprócz baz paliwowych, banków itd., czyli tego wszystkiego, gdzie zgodnie
    z planem zabezpieczenia nie jest wymagany człowiek z licencją.
    Nie mam pod ręką ustawy, ale nie pamiętam, żeby status gościa bez
    licencji był pod tym względem inny niż faceta z licencją.

  • 38. Data: 2007-11-24 15:44:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fi9g3r$i31$5@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > Nie mam pod ręką ustawy, ale nie pamiętam, żeby status gościa bez
    > licencji był pod tym względem inny niż faceta z licencją.

    Ustawa tym nielicencjonowanym żadnych praw nie przyznaje, więc trudno by
    karać za przekroczenie tych nieprzyznanych praw.

  • 39. Data: 2007-11-28 03:31:52
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > Ustawa tym nielicencjonowanym żadnych praw nie przyznaje, więc trudno by
    > karać za przekroczenie tych nieprzyznanych praw.

    A definicja pracownika ochrony?

    KG

  • 40. Data: 2007-11-28 07:43:07
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 04:31:52 +0100, kam napisał(a):

    > A definicja pracownika ochrony?

    Ano właśnie, zapomniałem, że miałem sprawdzić, bo coś mi się te rewelacje
    Roberta w głowie nie mieściły. Art. 2 pkt 6 ustawy, a dokładnie 9
    ostatnich wyrazów ;-)