  • 1. Data: 2007-11-21 11:21:12
    Temat: Zatrzymanie prawa jazdy a środek zapobiegawczy
    Od: mic49 <m...@i...pl>

    Witam,

    Może ktoś będzie mi mógł pomóc, a dokładniej - odpowiedzieć na
    pytanie, czy coś jeszcze można ze sprawą zrobić.

    W kwietniu 2005 r. policja zatrzymała mi prawo jazdy, a rok później
    odbył się proces karny i orzeczono wobec mnie zakaz prowadzenia
    pojazdów przez 3 lata. Niedawno okazało się, że sąd nie zaliczył na
    poczet kary okresu od kwietnia 2005 (zabranie) do kwietnia 2006
    (proces), ponieważ nie orzeczono wtedy środka zapobiegawczego w
    postaci zakazu prowadzenia pojazdów. Innymi słowy - zatrzymanie prawa
    jazdy to nie zakaz prowadzenia i chociaż kodeks wykroczeń mówi, że
    można to zaliczyć, w kodeksie karnym takiej wzmianki nie ma.

    Moje pytanie - czy mogę coś zrobić, aby ten rok jednak został mi
    zaliczony?

    Michał

  • 2. Data: 2007-11-21 16:50:49
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    mic49 pisze:
> [...]
    > można to zaliczyć, w kodeksie karnym takiej wzmianki nie ma.
    >
    > Moje pytanie - czy mogę coś zrobić, aby ten rok jednak został mi

    powinien być zaliczony
    w jakiej formie sąd odmówił?

    KG

  • 3. Data: 2007-11-21 20:05:40
    Od: mic49 <m...@i...pl>

    On 21 Lis, 17:50, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

    > powinien być zaliczony
    > w jakiej formie sąd odmówił?
    >
    > KG

    Dokładnie było tak:
    - styczeń 2005 - "zdarzenie";
    - kwiecień 2005 - zatrzymanie prawa jazdy;
    - kwiecień 2006 - wyrok sądu rejonowego - m.in. 3 lata zakazu
    prowadzenia samochodów.
    - wrzesień 2006 - pismo z urzędu dzielnicy o tym, że od dnia wyroku
    przez 3 lata jest zakaz prowadzenia aut;
    - wrzesień 2006 - odwołanie się przeze mnie do SKO (w związku z tym,
    że chciałem, aby zaliczyli rok zatrzymania prawa jazdy)
    - wrzesień 2007 - postanowienie SKO o zasadności moich roszczeń, ale z
    innych powodów - dzielnica (gmina) powinna zwrócić się do sądu o
    określenie, od kiedy dokładnie obowiązuje zakaz, a nie przyjmować, że
    od dnia wyroku;
    - listopad 2007 - postanowienie sądu, a w nim:

    - w toku postępowania przygotowawczego prokurator zatrzymał na
    podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym prawo jazdy, ale zarówno
    prokurator, jak i później sąd nie zastosowali środka zapobiegawczego z
    art 276 kpk - powstrzymania się od prowadzenia pojazdów. W wyroku sąd
    orzekł środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.
    A więc nie wydano postanowienia o zastosowaniu środka zapobiegawczego,
    co oznacza, że sąd nie może zaliczyć okresu zatrzymania prawa jazdy,
    ponieważ samo zatrzymanie nie jest równoznaczne z zastosowaniem środka
    zapobiegawczego.

    Sąd zwrócił też uwagę, że ustawodawca nie przewidział takiej
    możliwości w kodeksie karnym podczas gdy w kw. w art 29 par. 4 taki
    zapis już się znajduje.

    Sąd powołał się też na wyrok SN z 5 grudnia 2005 r. w sprawie IV KK
    319/05, ale mętnie zostało to opisane w tym postanownieniu.

    Na to postanowienie przysługuje mi zażalenie - w ciągu 7 dni.

    Michał

  • 4. Data: 2007-11-23 04:03:49
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    mic49 pisze:
    > Sąd powołał się też na wyrok SN z 5 grudnia 2005 r. w sprawie IV KK
    > 319/05, ale mętnie zostało to opisane w tym postanownieniu.

    nie miałeś przypadkiem zaliczonego okresu zatrzymania prawa jazdy w
    innej sprawie (o wykroczenie)?
    bo tego dotyczy to orzeczenie, równocześnie wprost w nim mowa, że co do
    zasady zalicza się okres zatrzymania prawa jazdy

    > Na to postanowienie przysługuje mi zażalenie - w ciągu 7 dni.

    napisz

    KG