  • 1. Data: 2005-08-27 16:40:27
    Temat: kogo zaskarżyć o narusznie dóbr osobistych w mediach
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    Proszę o naświetlenie następującej kwestii: w ogólnodostępnym publikatorze
    (powiedzmy, że w gazecie, ale to chyba bez znaczenia) zostaje zamieszczony
    tekst (np. artykuł), zawierający treści, które osoba wymieniona w tym
    materiale uważa za naruszające jej dobra. Kogo powinna zaskarżyć w procesie
    cywilnym? Autora materiału czy właściciela publikatora? Kiedy wchodzi w grę
    sprawa cywilna (ciężar dostarczenia dowodu spoczywa na stronie skarżącej) a
    kiedy karna (ściganie z urzędu)?
    Chętnie zapoznam się z wszelkimi opiniami, szczególnie zawierającymi
    odwołania do konkretnych zapisów prawnych.

    Jotte

  • 2. Data: 2005-08-27 18:23:32
    Od: Glorius Glory <e...@q...cy>

    Dnia Sat, 27 Aug 2005 18:40:27 +0200, Jotte napisał(a):

> [...]
    > Chętnie zapoznam się z wszelkimi opiniami, szczególnie zawierającymi
    > odwołania do konkretnych zapisów prawnych.

    Co do odpowiedzialności cywilnej kwestię tą reguluje art. 38 prawa
    prasowego:
    "Art. 38. 1. Odpowiedzialność cywilną za naruszenie prawa spowodowane
    opublikowaniem materiału prasowego ponoszą autor, redaktor lub inna osoba,
    którzy spowodowali opublikowanie tego materiału; nie wyłącza to
    odpowiedzialności wydawcy. W zakresie odpowiedzialności majątkowej
    odpowiedzialność tych osób jest solidarna.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do odpowiedzialności cywilnej za
    naruszenie prawa spowodowane ujawnieniem materiału prasowego przed jego
    publikacją.
    Natomiast (oczywiście w zależności od stanu faktycznego) można w ten sposób
    dopuścić się przestępstwa pomówienia - art. 212 kk.

    --
    Pozdrawiam,
    Glorius Glory

  • 3. Data: 2005-08-27 18:51:49
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:vq94dp23sq6.15gr2iu5vm43k$.dlg@40tude.net Glorius Glory
    <e...@q...cy> pisze:

> [...]
    > odpowiedzialności wydawcy. W zakresie odpowiedzialności majątkowej
    > odpowiedzialność tych osób jest solidarna.
    Tu właśnie między innymi mam jedną z wątpliwości.
    Załóżmy, że na powszechnie i bez rejestracji dostępnym forum internetowym
    (to chyba także publikator) ktoś napisze:" Jan Nowak to oszust i złodziej".
    Janowi Nowakowi się ta enuncjacja - nie wiedzieć czemu - niespecjalnie
    podoba.
    I kogo ma on ścigać? Autora wypowiedzi - jako bezpośrednio odpowiedzialnego
    za spowodowanie opublikowania materiału (w końcu on nacisnął "send"), czy
    firmę będąca właścicielem portalu i zarazem forum, jako że spowodowali
    możliwość takiej takiej publikacji?

    Jotte

  • 4. Data: 2005-08-27 19:20:22
    Od: Glorius Glory <e...@q...cy>

    Dnia Sat, 27 Aug 2005 20:51:49 +0200, Jotte napisał(a):

> [...]
    > za spowodowanie opublikowania materiału (w końcu on nacisnął "send"), czy
    > firmę będąca właścicielem portalu i zarazem forum, jako że spowodowali

    Moja wypowiedź dotyczyła publikacji w prasie w rozumieniu prawa prasowego.
    Jeśli chodzi o forum internetowe powiedzieć należy, że internet nie jest
    rozumiany jako prasa, zatem nie mają do niego zastosowania przepisy prawa
    prasowego. W konsekwencji zastosowanie będą miały zasady ogólne - czyli
    art. 22 i 23 kc.
    Jeżeli da się ustalić i udowodnić, kto napisał na forum "Jan Nowak" wtedy
    można byłoby pozwać właśnie tą osobę.

    --
    Pozdrawiam,
    Glorius Glory

  • 5. Data: 2005-08-27 19:24:44
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > za spowodowanie opublikowania materiału (w końcu on nacisnął "send"), czy
    > firmę będąca właścicielem portalu i zarazem forum, jako że spowodowali

    a uwazasz ze powinni ukarac leppera za pomowienie czy tv publiczna za
    emitowanie tego oraz marszalka
    za zezwolenie na te pomowienia?

    P.

  • 6. Data: 2005-08-27 19:25:05
    Od: Glorius Glory <e...@q...cy>

    Dnia Sat, 27 Aug 2005 21:20:22 +0200, Glorius Glory napisał(a):

> [...]
    > art. 22 i 23 kc.
    > Jeżeli da się ustalić i udowodnić, kto napisał na forum "Jan Nowak" wtedy

    ... ale to naprawdę probatio diabolica ...

    --
    Pozdrawiam,
    Glorius Glory

  • 7. Data: 2005-08-27 19:41:06
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:deqeme$s3o$1@inews.gazeta.pl Przemek R...
    .pl> pisze:

    > a uwazasz ze powinni ukarac leppera za pomowienie czy tv publiczna za
    > emitowanie tego oraz marszalka
    > za zezwolenie na te pomowienia?
    Nie pytaj mnie co uważam, tylko odpowiedz konkretnie, jeśli wiesz. Jak nie -
    zamiast pisać to np. wyczyść sobie monitor.

    Jotte

  • 8. Data: 2005-08-27 19:41:20
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:r4g58tvt9qeb.ialyt8cbhusp$.dlg@40tude.net Glorius Glory
    <e...@q...cy> pisze:

    > ... ale to naprawdę probatio diabolica ...
    czy to znaczy, że dowód musi przedstawić strona, która chce z tego wywieść
    skutek prawny, czy coś innego?

    Jotte

  • 9. Data: 2005-08-27 19:55:05
    Od: Glorius Glory <e...@q...cy>

    Dnia Sat, 27 Aug 2005 21:41:20 +0200, Jotte napisał(a):

    > W wiadomości news:r4g58tvt9qeb.ialyt8cbhusp$.dlg@40tude.net Glorius Glory

    > czy to znaczy, że dowód musi przedstawić strona, która chce z tego wywieść
    > skutek prawny, czy coś innego?

    dokładnie

    --
    Pozdrawiam,
    Glorius Glory

  • 10. Data: 2005-08-27 20:02:40
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:1qiqlb0l4cqom$.1sxe99hw4dcbu$.dlg@40tude.net Glorius
    Glory <e...@q...cy> pisze:

    > dokładnieC
    Czyli w przypadku forum umieszczonego na serwerze stojacym poza granicami
    naszego kraju jest to w zasadzie niewykonalne (o ile czyn nie jest ścigany z
    urzędu).

    Jotte