  • 171. Data: 2023-04-10 09:51:40
    Temat: Re: dwie nastolatki na drzewie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Apr 2023 07:39:25 +0200, Shrek wrote:

    > A jak myślisz?

    Co mysle, to mysle, ciekaw jestem profesjonalnej opinii Roberta.

    J.

  • 172. Data: 2023-04-10 10:09:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Apr 2023 00:04:49 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Inny kaliber. Trochę sobie trudno wyobrazić, że tak jak napisałeś,
    > zgłaszasz, że widziałeś, iż kogoś zastrzelili, a policjant mówi eeeeee,
    > panie. Nie, że od razu jakieś śledztwo, ale sprawdzić sprawdzą.

    sprawdzą, najwyzej cie oskarżą o fałszywe zawiadomienie. albo o
    nieudzielenie pomocy.

    Tylko co - inny kaliber?
    Jak zadzwonisz, ze widzisz jak ktos przy zamkach samochodu manipuluje,
    to pewnie tez przyjada,
    a jak kupiony zdalnie towar nie dotarł, to za mało?

    > Tego nie trzeba ustalać. Mowa o tym jak to ogarnąć praktycznie.

    Mnie sie tam wydaje bardzo proste - wezwac, i w pół godziny bedzie
    sprawa wyjasniona ... lub zaczęta.

    J.

  • 173. Data: 2023-04-10 10:18:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Apr 2023 02:15:05 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Robi się jeszcze kilka innych rzeczy, ale w praktyce najlepszym
    > rozwiązaniem jest właśnie współpraca z platformami. Pisałem już kilka
    > razy, gdzie są problemy, ale niektórzy są odporni na argumenty.
    >
    > Przede wszystkim szans ana to, że pokrzywdzony i sprawca będą z tej
    > samej miejscowości jest znikoma. Zatem jednostka, do której dotrze
    > pokrzywdzony już na początku ściga sprawcę gdzieś indziej działającego.
    > ALLEGRO ma możliwości trafienia blisko miejsca działania sprawcy i nie
    > będę pisał dlaczego, bo Wam to nic nie da, a ułatwi działanie oszustom.

    I Allegro gdzie przyjdzie - wysle czlowieka do NS np, żeby złożyl
    powiadomienie, bo rzekomy oszust tam zarejestrowany ?

    Inne sprawy też wam robią tyle problemu?
    Przeciez to normalnie przekazuje sie sprawe do własciwej jednostki
    lub tylko wysyła zlecenie przesluchania czy innych czynnosci ...
    tyle jeszcze ogarniacie.

    > Platforma ma perspektywę i widzi, czy to problem z pokrzywdzonym, który
    > co chwilę uważa się za oszukanego, czy ze sprzedającym, którego za
    > oszusta uważa wiele osób.

    I to platforma ma decydowac o jego prawach?

    Ale przesyłka dotarła?

    > Natomiast Policja we własnym zakresie również próbuje te sprawy łączyć
    > oraz ustalać miejsce działania sprawcy - ale o ile to w ogóle zostaje
    > zakwalifikowane jako oszustwo.

    Przeciez nie zostanie, jasno sie wczesniej wyraziłes :-P

    Czyli jak oszukiwac, to pojedynczo ?

    J.

  • 174. Data: 2023-04-10 12:43:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.04.2023 o 10:09, J.F pisze:
> [...]
    > widzisz jak ktos przy zamkach samochodu manipuluje, to pewnie tez
    > przyjada, a jak kupiony zdalnie towar nie dotarł, to za mało?

    To, czy za zawiadomienie kogoś się będzie ścigało, czy nie silnie zależy
    od tego, co powie dzwoniąc. Bo jeśli powie, to co widział - nawet
    uwzględniając możliwość popełnienia błędu - to nikt o to nie będzie miał
    pretensji.

    --
    Robert Tomasik

  • 175. Data: 2023-04-10 12:44:19
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Przede wszystkim szans ana to, że pokrzywdzony i sprawca będą z tej
    > samej miejscowości jest znikoma.

    Czyli jak są z różnych miejscowości, to oszustwa nie ma, czy po prostu
    policja wtedy jest bezradna?

    > Zatem jednostka, do której dotrze
    > pokrzywdzony już na początku ściga sprawcę gdzieś indziej działającego.

    No i?
    To takie straszne, że trzeba pracować?
    I to jest jakiś ewenement w pracy policji, że używasz tego jako argumentu?
    Jak ta praca jest dla ciebie za trudna, to najwyraźniej się do niej nie
    nadajesz.

    > ALLEGRO ma możliwości trafienia blisko miejsca działania sprawcy i nie
    > będę pisał dlaczego, bo Wam to nic nie da, a ułatwi działanie oszustom.

    A policja nie ma możliwości?
    Twierdzisz, że w tym kraju ALL ma większe możliwości niż policja?

    Robi się coraz śmieszniej.

    > Platforma ma perspektywę i widzi, czy to problem z pokrzywdzonym, który
    > co chwilę uważa się za oszukanego, czy ze sprzedającym, którego za
    > oszusta uważa wiele osób.

    I to ta platforma jest od rozstrzygania, kto jest pokrzywdzonym, a kto
    oszustem, tak? A do was "zasadniczo ma zgłaszać oszustwa", bo zajęci
    jesteście pilnowaniem schodów i nie macie czasu sprawdzać, kto jest
    pokrzywdzonym, a kto oszustem?

    To może obywatele powinni wypłacać emerytury policyjne pracownikom ALL,
    a nie wam?

    > Natomiast Policja we własnym zakresie również próbuje te sprawy łączyć
    > oraz ustalać miejsce działania sprawcy - ale o ile to w ogóle zostaje
    > zakwalifikowane jako oszustwo.

    Paragraf 22?
    Czyli jak "czynnikowi ludzkiemu" się nie chce połączyć, czy ustalać
    miejsca działania sprawcy, to z góry wiadomo, że oszustwa nie było, bo z
    charakteru pisma zgłaszającego wywnioskował, że oszustwa nie było, więc
    nie ma sensu nawet próbować spraw łączyć i ustalać miejsce działania
    potencjalnego sprawcy?

    Czy ty czasem czytasz to, co sam piszesz? Ale tak chociaż z odrobiną
    zrozumienia?

    Ktoś wam zgłasza podejrzenie popełnienia oszustwa. Na jakiej podstawie,
    _bez_żadnego_sprawdzenia_, bez wykonania jakiejkolwiek czynności
    weryfikującej (chociażby w postaci zwrócenia się do platformy
    sprzedażowej w celu ułatwienia sobie ustalenia miejsca działania
    potencjalnego sprawcy) stwierdzasz, że to na pewno nie jest oszustwo i
    nie ruszasz dupy? Skąd ta pewność? Przecież właśnie za to ci płaci
    wynagrodzenie potencjalny pokrzywdzony - żebyś ruszył dupę, wykorzystał
    swoje, nadane ci przez państwo uprawnienia, których ten obywatel nie ma,
    i to sprawdził.

    Argument, że to tylko jedno zgłoszenie (czy, że zgłoszeń jest za mało
    żeby ruszyć dupę), więc zgłoszenie jest niewiarygodne i nie ma sensu z
    tym cokolwiek robić, jest tak idiotyczny, że w słowniku ludzi
    kulturalnych brakuje słów żeby nazwać takie tłumaczenie.

    Jak ktoś wam zgłasza kradzież roweru, to też mu funkcjonariusz patrzy
    prosto w oczy i mówi: "nie i chuj, ja już wiem, bez sprawdzania, że to
    nie była kradzież, bo za mało rowerów ukradziono w tej dzielnicy"?

    Nie byłoby uczciwiej gdybyś napisał po prostu prawdę? Że się zwyczajnie
    nie wyrabiacie z robotą, zamiast wymyślać na poczekaniu jakieś
    idiotyczne, z dupy wzięte, usprawiedliwienia?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 176. Data: 2023-04-10 12:48:45
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Czyli sam się też za idiotę uważasz?

    Czyli twoje wrażenia są równie wiarygodne, jak cała twoja "tfurczość" tutaj.

    > Cóż za przejaw samokrytyki. Nie
    > spodziewałem się tego po Tobie. Szacun!

    Za to ja się spodziewałem, że nie zrozumiesz.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 177. Data: 2023-04-10 12:57:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.04.2023 o 10:18, J.F pisze:

    > I Allegro gdzie przyjdzie - wysle czlowieka do NS np, żeby złożyl
    > powiadomienie, bo rzekomy oszust tam zarejestrowany ?

    Portal sprzedażowy sam wysyła pisemne zawiadomienie. Podają w nim
    wszystkich pokrzywdzonych, wszystkich świadków (osoby, które kupiły, ale
    nie skarżą się, bo mogły po prostu zignorować oszustwo) oraz znane im
    dane pozwalające na ustalenie tożsamości oszustwa. Wówczas się wszczyna
    postępowanie i równolegle zleca właściwym jednostkom przesłuchanie
    pokrzywdzonych oraz szuka sprawcy. Często z jednostek zamiast
    przesłuchania przychodzi informacja, że on już tam składał
    zawiadomienie, ale odmówiono wszczęcia albo umorzono. NA tej podstawie
    oceniam, ze nie jest to jakiś lokalny problem, tylko powszechny w Polsce.

> [...]
    > przekazuje sie sprawe do własciwej jednostki lub tylko wysyła
    > zlecenie przesluchania czy innych czynnosci ... tyle jeszcze

    W wypadku przestępstw internetowych jest ten problem, że namierzenie
    miejsca działania sprawcy nie jest proste ani oczywiste. Dlatego im się
    to udaje aż do czasu, gdy ktoś ogarnie, że to nie jest pojedynczy
    przypadek niewysłania, a "zwyczaj" danego sprzedającego.

    Po prostu taka jest specyfika oszustw, że opierają sie na tym, że
    teoretycznie oszukany powinien nie wiedzieć, ze został oszukany. I tak
    starają się oszuści lawirować. Stąd mechanizmy ALLEGRO czy OLX mające
    właśnie zapobiec tej niewiedzy. Dlatego odradzam zakupy na FaceBook, czy
    serwisach ogłoszeniowych inaczej, niż osobisty przyjazd do sprzedającego
    i tam dopięcie transakcji.

    > I to platforma ma decydować o jego prawach? Ale przesyłka dotarła?

    Przecież ja pisze ogólnie, a nie o jakimś szczególnym przypadku. Przy
    czym ja nie bronię nikomu składać zawiadomienia, a po prostu opisuję,
    jak to działa w praktyce i tyle.

    > Przeciez nie zostanie, jasno sie wczesniej wyraziłes :-P

    Istnieje jeszcze coś takiego, jak czynności operacyjne. Jak masz oszusta
    na swoim terenie, to da się to "wyczuć" po przychodzącej do jednostki
    pismach o pomoc. Bywa, że wówczas się wszczyna w takiej jednostce
    postępowanie w ogóle bez zawiadomienia i ściąga materiały. Natomiast ja
    wcześniej zwracałem uwagę na ułomność takich pojedynczych zawiadomień.

    > Czyli jak oszukiwac, to pojedynczo ?

    Najlepiej w ogóle, bo z kolei pojedynczo wiele nie zarobisz.

    --
    Robert Tomasik

  • 178. Data: 2023-04-10 13:02:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Jak chciał ukraść czego ukraść nie mógł?

    Jest jeszcze coś takiego, jak usiłowanie nieudolne - bo nakręcacie się w
    tym kierunku. Normuje to art. 13§2 kk, a skutki takiej konstatacji
    opisano w art. 14§2 kk. W praktyce, często - jeśli to jakiś pojedynczy
    wybryk idioty - postępowanie się warunkowo umarza.
    --
    Robert Tomasik

  • 179. Data: 2023-04-10 13:06:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.04.2023 o 09:48, J.F pisze:
    > Cos tam chcial ukraść. Nawet jak nie było.

    W wypadku włamania oskarżony może próbować wyjaśniać, ze on sobie tylko
    chciał pochodzić. Naruszenie miru domowego, to też przestępstwo, ale
    ścigane z art. 193 kk - do roku pozbawienia wolności i ścigane na
    wniosek, więc można się z pokrzywdzonym dogadać. W wypadku kwalifikacji
    z włamania (279 kk) mamy już 10 lat pozbawienia wolności i zasadniczo
    ściganie z urzędu - chyba, ze to rodzina.

    --
    Robert Tomasik

  • 180. Data: 2023-04-10 13:08:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.04.2023 o 02:44, J.F pisze:
    > Wystarczy, ze opiszesz jeden czy dwa najpopularniejsze
    > uzasadnienia/sytuacje. przeciez prokuratorowi nie chce sie setki
    > różnych usazadanien wyszukiwac. I sąd, napisz co tam zawinił.

    Wiesz, że odmowa wszczęcia nie wymaga uzasadnienia? I domagasz się
    przytoczenia przeze mnie kilku? :-)
    --
    Robert Tomasik