  • 1. Data: 2023-03-28 16:17:28
    Temat: Spadek
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    Skoro K.C mówi:
    Art. 924. [Chwila otwarcia spadku]
    Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
    Art. 925. [Nabycie spadku]
    Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

    To po jaką cholerę spadkobierca musi złożyć do Sądu wniosek o nabycie
    spadku? I w tym przypadku, od kiedy liczy się nabycie spadku - od śmierci
    spadkodawcy wg. K.C. czy od orzeczenia sądu w sprawie o nabycie spadku?

    --
    Jacek

  • 2. Data: 2023-03-28 16:30:23
    Temat: Re: Spadek
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Mar 2023 14:17:28 -0000 (UTC), Jacek wrote:
> [...]
    > Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
    >
    > To po jaką cholerę spadkobierca musi złożyć do Sądu wniosek o nabycie

    A skad wiadomo, ze jest spadkobiercą ? :-)

    > I w tym przypadku, od kiedy liczy się nabycie spadku - od śmierci
    > spadkodawcy wg. K.C. czy od orzeczenia sądu w sprawie o nabycie spadku?

    A w jakim celu pytasz?

    Bo podejrzewam, ze w róznych celach może byc inaczej :-)

    J.

  • 3. Data: 2023-03-28 16:43:56
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 28 Mar 2023 16:30:23 +0200, użytkownik J.F napisał:

    > A skad wiadomo, ze jest spadkobiercą ?
    Z testamentu.

    > A w jakim celu pytasz?
    > Bo podejrzewam, ze w róznych celach może byc inaczej
    W celu nabycia wiedzy. A konkretnie, zrozumienia prawdopodobnie pozornej
    sprzeczności pomiędzy rozmaitymi $ K.C.

    --
    Jacek

  • 4. Data: 2023-03-28 16:56:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Mar 2023 14:43:56 -0000 (UTC), Jacek wrote:
    > Z testamentu.

    Testament trzeba otworzyc, odczytac, przeanalizowac, a potem policzyc
    zachowek :-)

    > W celu nabycia wiedzy. A konkretnie, zrozumienia prawdopodobnie pozornej
    > sprzeczności pomiędzy rozmaitymi $ K.C.

    Ja mam na mysli, ze moze i formalnie nabywasz, ale potem jeszcze
    mozesz odmówic, a z kolei glupio byloby, gdyby US odsetki naliczal i
    konto blokował, a obywatel nic o tym jeszcze nie wiedzial.

    Tudzież rodzina sie moze w sądzie długo kłocic :-)

    P.S. Wniosek jest "o stwierdzenie nabycia spadku".
    A obowiazek podatkowu powstaje w chwili "przyjęcia spadku".

    A moze jeszcze bardziej ciekawie:
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-podatek-od-spadku
    -zgloszonego-po-terminie-przedawnienia

    J.

  • 5. Data: 2023-03-28 17:10:14
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 28 Mar 2023 16:56:19 +0200, użytkownik J.F napisał:

    > Testament trzeba otworzyc, odczytac, przeanalizowac, a potem policzyc
    > zachowek
    Odkrywcą zostaniesz :) Treść testamentu była znana zainteresowanym długo
    przed śmiercią spadkodawcy i wszystko było jasne i zaakceptowane.

    > Ja mam na mysli, ze moze i formalnie nabywasz, ale potem jeszcze mozesz
    > odmówic, a z kolei glupio byloby, gdyby US odsetki naliczal i konto
    > blokował, a obywatel nic o tym jeszcze nie wiedzial.
    Nieprawda. W trakcie procesu deklarujesz czy nabywasz, czy nabywasz z
    dobrodziejstwem inwentarza czy nie nabywasz. Sąd przyklepuje i od tej pory
    możesz się co najwyżej zżymać na siebie jeśli źle zdecydowałeś.

    > P.S. Wniosek jest "o stwierdzenie nabycia spadku".
    > A obowiazek podatkowu powstaje w chwili "przyjęcia spadku".
    To sofistyka. Primo nie ma "przyjęcia" spadku, jest nabycie. Secundo,
    stwierdzenie nabycia - patrz wyżej. Bez stwierdzenia nabycia nie ma
    nabycia, więc stwiedzenie nabycia to to samo co nabycie.

    --
    Jacek

  • 6. Data: 2023-03-28 17:22:41
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 28.03.2023 o 17:10, Jacek pisze:

    > Odkrywcą zostaniesz :) Treść testamentu była znana zainteresowanym długo
    > przed śmiercią spadkodawcy i wszystko było jasne i zaakceptowane.

    A skąd zainteresowani mają wiedzę, że są JEDYNYMI spadkobiercami i
    zainteresowanymi? Może gdzieś po świecie błąka się jakiś nieślubny
    spadkobierca? W mojej średnio bliskiej rodzinie "wyszła" akurat taka
    sytuacja.

  • 7. Data: 2023-03-28 18:11:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-28 o 17:22, nadir pisze:

    > A skąd zainteresowani mają wiedzę, że są JEDYNYMI spadkobiercami i
    > zainteresowanymi?

    Składają odpowiednie oświadczenie.

    Może gdzieś po świecie błąka się jakiś nieślubny
    > spadkobierca? W mojej średnio bliskiej rodzinie "wyszła" akurat taka
    > sytuacja.

    Jak się objawi, to wtedy będzie się rozważać.
    Gdyby "błąkający się" miał blokować, to żadnej sprawy spadkowej
    by się nie dało przeprowadzić.

  • 8. Data: 2023-03-28 18:53:21
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 28 Mar 2023 17:22:41 +0200, użytkownik nadir napisał:

> [...]
    > zainteresowanymi? Może gdzieś po świecie błąka się jakiś nieślubny
    > spadkobierca? W mojej średnio bliskiej rodzinie "wyszła" akurat taka

    Spadkodawca miał tą wiedzę, w końcu to jego własna rodzina. A poza tym,
    nie o to w tym wątku chodzi. A chodzi, że przypomnę, o niekonsekwencję w
    K.C. odnośnie terminu nabycia spadku. Masz coś do powiedzenia w tej
    sprawie to wal a jak nie to siedź cicho.

    --
    Jacek

  • 9. Data: 2023-03-28 22:22:35
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 28 marca 2023 o 18:53:23 UTC+2 Jacek napisał(a):

> [...]
    > K.C. odnośnie terminu nabycia spadku. Masz coś do powiedzenia w tej
    > sprawie to wal a jak nie to siedź cicho.

    Przecież piszą, a ty uparłeś się nie rozumieć.
    Do sądu jest wniosek o stwierdzenie nabycia.
    Zastanawiałeś się, dlaczego można dopiero po pół roku?
    I że pół roku jest na przyjęcie bądź odrzucenie spadku?
    Po pół roku z automatu przyjmujesz z dobrodziejstwem inwentarza.
    Ale nabyłeś z chwilą otwarcia - w tym obowiązki, np. podatkowe (ale nie od spadku,
    tylko np. od nieruchomości czy DG).
    Obowiązek podatku od spadku - z chwilą przyjęcia.
    Odrzucisz - nie jesteś spadkobiercą.
    Sprzeczności brak.
    Chyba że w tym, że obowiązki przyjmujesz z otwarciem, ale praw raczej nie dostaniesz
    do chwili stwierdzenia nabycia - a to jest dopiero współwłasność, jeszcze pozostaje
    dział spadku - chyba że masz szczęście być jedynym spadkobiercą.

  • 10. Data: 2023-03-28 23:25:22
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 28 Mar 2023 13:22:35 -0700 (PDT), użytkownik Dawid Rutkowski
    napisał:

    > Przecież piszą, a ty uparłeś się nie rozumieć.

    Co niby piszą? Dlaczego $ 924 i 925 K.C. stanowią że spadek się nabywa w
    chwili śmierci spadkodawcy a jednak rozporządzanie tym spadkiem jest
    możliwe dopiero po orzeczeniu sądu w sprawie nabycia spadku? Jakoś nie
    widzę odpowiedzi nawiązującej do pytania, czyli tłumaczącej kiedy się
    nabywa spadek - w chwili śmierci spadkodawcy czy w chwili orzeczenia sądu?
    Czy może są dwa nabycia - jedno upoważnia do czegoś a drugie do czego
    innego?

    --
    Jacek