1. Data: 2003-08-19 13:49:48
Temat:"Zakaz" przesunięcia ogrodzenia przy domu - ograniczone prawo właściciela
Od:"Sekret" <s...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sytuacja jest następująca:

Kupiliśmy lokal w domu 4-ro rodzinnym (nabyliśmy jedno z 4 mieszkan) - tak
akurat buduje gość, który nam to sprzedawał. Dom stoi na działce, na której
stoi też jeszcze jeden indentyczny dom. Kupione są już wszystkie lokale
(osiem sztuk)
I tu ciekawostka - teren, który mamy wszyscy prawnie zagwarantowany do
wspólnego korzystania (bo tak to działa) sięga do ulicy. Jednakże brama
postawiona jest o 3 metry wgłąb działki, czyli te 3 metry od bramy do ulicy
niby są nasze, ale znajdują się poza ogrodzeniem, bo tak gmina kazała
postawić bramę i "nie ma możliwości" przesunięcia jej do samej ulicy (de
facto brama sąsiadów sięga samej ulicy).
Powiedzcie mi taką rzecz - czy to czasami nie kwalifikuje się pod
'ograniczenie prawa do korzystania z własnego gruntu' ???
Sąsiadka może chciałaby zrobić na tym kawałku ogródek, albo miejsce
parkingowe dla swojego samochodu, ale poza bramą to jakoś tak głupio!
Czy czasami nie możemy z tego tytułu domagać się odszkodowania od gminy za
ograniczenie nam prawa do korzystania z własnej nieruchomości.
Czytałam na podobny temat jesli chodzi np. o ustanawianie pasów zieleni,
gdzie nie może być dany odcinek gruntu użytkowany inaczej, jak tylko na ten
pas, albo o budowie drogi szybkiego ruchu, gdzie wgłąb działki przy której
biegnie droga nie mozna postawić domu bliżej niż 40m od drogi - jesli takie
zmiany uwzględnia plan zagosp. przestrzennego - można domagać się
odszkodowania za ograniczenie prawa i jego wysokoś jakoś tam się wylicza.
Jak jest w tym przypadku i co ewentualnie powinnam sprawdzić by móc walczyć.
Proszę, pomóżcie
Monika

2. Data: 2003-08-20 11:48:27
Od:"Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sekret" <s...@b...pl> napisał w wiadomości
> Sytuacja jest następująca:
[...]

> Jak jest w tym przypadku i co ewentualnie powinnam sprawdzić by móc
walczyć.
> Proszę, pomóżcie
> Monika

Bylo inedawno o tym w "prawnej" nie pamietam czy NSA czy TK zakwestionowaly
wlasnie to...
(sprawdz dwa ostatnie tygodnie...) sprawa dotyczyla odleglosci od granicy
dzialki i wlasnie ogrodzenia..

Zakaz budowy ogrodzenia jest najprawdopodobnie na mocy WTZiZT.
lecz WTZiZT sa warunkami
TECHNICZNYMI. zabudowy i zagospodarowania.
Sad (czy tez TK) stanal na stanowisku, ze to gdzie jest ogrodzenie jnie
jest warunkiem TECHNICZNYM,
lecz wlasnie pozaustawowym ograniczeniem prawa wlasnosci
wiec nie moze o tym decydowac gmina.

Mysle, ze jeslijest juz brama to mozecie zaprojektowac ogrodzenie tak,
by dochodzilo od bramy do granicy dzialki i zglosic do gminy ze budujecie...
(jesli jescze wg nowego prawa , bo nie pamietam
wymagane jest zgloszenie budowy ogrozenia od strony drogi)

No i gmina sieprzycepi wiec sie odwolacie........

Chyba ze wam nie zalezy...

Boguslaw

3. Data: 2003-08-20 13:29:34
Od:"Sekret" <s...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
wiadomości news:bhvmt9$8qv$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

[...]
> No i gmina sieprzycepi wiec sie odwolacie........
> Chyba ze wam nie zalezy...
> Boguslaw

Wielkie dzięki za podpowiedz, powertuję sugerowane przez Ciebie tematy :-)

Monika