  • 81. Data: 2017-05-26 21:26:15
    Temat: Re: Z jakiego paragrafu powinna odpowiadać "Policyjna banda czworga" z ciemnej toalety Wrocławskiego komisariatu?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-05-17 o 09:00, Budzik pisze:

    > Kamery w radarach to chyba nie u nas?

    Nie zrozumiałeś mojej ironii.

  • 82. Data: 2017-05-26 21:38:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-05-17 o 09:15, A. Filip pisze:

    > Ile osób umiera po użyciu radaru? Ile można zabulić (w USA) za
    > doprowadzenie do śmierci? [patrz _KARA_ finansowa]

    Wiesz, czemu w wojskach radiotechnicznych żołnierze zawodowi starali się
    szybko mieć dzieci?

    > Użycie paralizatora/tasera ma być "procentowo bezpieczne". Wiec w
    > policyjnej praktyce stosuje się go coraz szerzej aż do przekroczenia
    > "tolerowalnej" liczby zgonów.

    Założeniem użycia taserów jest to, by nie było zgonów. Każdy zgon w tym
    wypadku jest porażką. W omawianym przez nas przypadku najprawdopodobniej
    to nie taser przyczynił się do zgonu. Tam mamy dwa niezależne poniekąd
    od siebie zdarzenia. Bezprawne użycie tasera stanowiące naruszenie prawa
    bez względu na to, czy zatrzymany by przeżył, czy zmarł, oraz ewentualne
    spowodowanie śmierci. To podobna sytuacja, jak udział w wypadku drogowym
    pijanego kierującego. Pomimo tego, że oczywiście te zarzuty są
    powiązane, to co do zasady należy je zbadać osobno.

  • 83. Data: 2017-05-27 05:58:36
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Wiesz, czemu w wojskach radiotechnicznych żołnierze zawodowi starali się
    > szybko mieć dzieci?

    > Założeniem użycia taserów jest to, by nie było zgonów.

    *Ryzyko* zgonu jest dość małe ale jest. Jest na tyle duże że przy dużej
    liczbie "użyć" nawet zgodnie z zaleceniami MUSI się skumulować z
    możliwości w (sporadyczne) zgony. Argument że alternatywy byłyby raczej+
    bardziej "statystycznie zabójcze" wygląda całkiem przekonująco na
    pierwszy a nawet drugi rzut oka.

    > Każdy zgon w tym wypadku jest porażką. W omawianym przez nas przypadku
    > najprawdopodobniej to nie taser przyczynił się do zgonu.

    W omawianym przez nas przypadku taser użyty raz przy zatrzymaniu i a
    potem wielokrotnie przy torturach/"torturach" w ciemnej toalecie
    komisariatu prawie na pewno co najmniej przyczynił się do zgonu.
    Dla mnie kwestią otwartą *procesowo* jest wyłącznie *jak bardzo* się
    przyczynił. Jak mi ktoś wciska że nie przyczynił się zupełnie wcale
    zamiast i tak "bardzo śmiałego" że przyczynił się tylko trochę to w
    moich oczach przegina pałę aż poza utratę swojej wiarygodności.

    Opinia biegłych z którą wyskoczył Ziobro że użycie tasera nie
    przyczyniło się do zgonu powstała przy założeniu że taser został użyty
    tylko raz przy samym zatrzymaniu? Bo inaczej dla mnie wygląda
    "podejrzanie".

    > Tam mamy dwa niezależne poniekąd od siebie zdarzenia. Bezprawne użycie
    > tasera stanowiące naruszenie prawa bez względu na to, czy zatrzymany
    > by przeżył, czy zmarł, oraz ewentualne spowodowanie śmierci.

    Ja bym to ujął słabiej ale zasadniczo się zgadzam IMHO.
    Poza tym takie użycie tasera wygląda na podpadające po KK246
    [przemoc funkcjonariusza publicznego w celu wymuszenia informacji].

    --
    A. Filip

  • 84. Data: 2017-05-27 06:12:51
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Miroo <b...@b...brak.i.juz> pisze:

    > To dziwne, bo najwyraźniej mają wpływ na to, że nagrania znikają,
    > kamery się psują itp itd. O to jakoś jakoś mają szansę zadbać. A
    > chodzi o to, żeby takie rzeczy się nie działy.
    >
    > Pozdrawiam

    A znasz "zasadę samoregulacji"? Takie lub podobne rzeczy będą się
    zdarzać, otwarte pozostaje tylko jak bardzo rzadko albo jak często.
    Gdy gówno długo omija wentylator "kontrola jakości" ulega rozluźnieniu
    aż do czasu gdy gówno w końcu walnie w wentylator.

    Jak dla mnie gdy takie lub podobne gówna nie będą upubliczniane raz na
    kilka/kilkanaście lat to nie dla tego że ich nie będzie ale że będą
    skutecznie tuszowane. Sprawa Stachowiaka wygląda na długo tuszowaną
    (rok => źle) ale na nie zatuszowaną skutecznie (dobrze+).

    --
    A. Filip

  • 85. Data: 2017-05-27 21:55:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27-05-17 o 05:58, A. Filip pisze:

> [...]
    > możliwości w (sporadyczne) zgony. Argument że alternatywy byłyby raczej+
    > bardziej "statystycznie zabójcze" wygląda całkiem przekonująco na

    Wiesz, założenie o akceptacji "niewielkiej" ilości zgonów jest do
    zaakceptowania, o ile zakładamy, że używamy tasera powiedzmy w zamian za
    broń palną i w sytuacjach, gdy jej użycie byłoby uzasadnione, a
    policjant po prostu wybiera mniejsze zło.

    > W omawianym przez nas przypadku taser użyty raz przy zatrzymaniu i a
    > potem wielokrotnie przy torturach/"torturach" w ciemnej toalecie
    > komisariatu prawie na pewno co najmniej przyczynił się do zgonu.

    No i to drugie użycie jest problemem do rozwiązania. Bez względu na to,
    czy zatrzymany by zmarł, czy nie, użycie tasera wygląda na bezprawne.

> [...]
    > zamiast i tak "bardzo śmiałego" że przyczynił się tylko trochę to w
    > moich oczach przegina pałę aż poza utratę swojej wiarygodności.

    I tu się z Tobą nie zgodzę. To, czy taser przyczynił się do śmierci
    zatrzymanego, czy nie ma kardynalne znaczenie dla drugiego zarzutu
    nieumyślnego spowodowania śmierci, czy nawet zabójstwa. Oczywiście tylko
    i wyłącznie przy ustaleniu, że użyto go bezprawnie.

> [...]
    > przyczyniło się do zgonu powstała przy założeniu że taser został użyty
    > tylko raz przy samym zatrzymaniu? Bo inaczej dla mnie wygląda

    Nie sądzę, by biegli w ogóle interesowali się tym, ile i w jakim
    momencie użyto tego tasera. Nie jestem lekarzem, tym nie mniej zdaje
    się, że można jednoznacznie stwierdzić, czy facet umarł od porażenia
    prądem, czy na skutek przedawkowania jakiś substancji chemicznych. Jeśli
    czujesz się na siłach i dysponujesz wiedzą, to ewentualnie wdaj się w
    polemikę z tym orzeczeniem, ale opierając się na merytorycznych
    przesłankach, a nie "głębokim przekonaniu".

    > Ja bym to ujął słabiej ale zasadniczo się zgadzam IMHO.
    > Poza tym takie użycie tasera wygląda na podpadające po KK246
    > [przemoc funkcjonariusza publicznego w celu wymuszenia informacji].

    Ale nie mamy takiego przestępstwa. Jest wymuszenie zeznań, ale - jak już
    pisałem - zatrzymany i to w ubikacja, raczej nie był przesłuchiwany.

  • 86. Data: 2017-05-27 22:22:01
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:
    > W dniu 27-05-17 o 05:58, A. Filip pisze:
    [...]
> [...]
    > nieumyślnego spowodowania śmierci, czy nawet zabójstwa. Oczywiście tylko
    > i wyłącznie przy ustaleniu, że użyto go bezprawnie.

    IMHO W praktyce to *jak bardzo* się przyczynił może nie być kluczowe
    przy ustalania samej winy (poza początkowym użyciem w miejscu publicznym
    przy samym zatrzymaniu) ale powinno być *kluczowe* przy ustalaniu kary.

> [...]
    > polemikę z tym orzeczeniem, ale opierając się na merytorycznych
    > przesłankach, a nie "głębokim przekonaniu".

    IMHO to ile razy i jak długo był stosowany paralizator niekoniecznie
    musi być możliwe do *dokładnego* ustalenia na podstawie sekcji zwłok.
    Ja tak zakładam dopóki biegły nie napisze *wprost* inaczej podając
    publicznie swoje nazwisko. Takie wielokrotne zastosowanie jak na filmie
    z ciemnej toalety komisariatu IMHO wymaga zasięgnięcia opinii już nie
    tylko patologa (specjalisty od zwłok) ale lekarza specjalisty od żywych.

    > Ale nie mamy takiego przestępstwa. Jest wymuszenie zeznań, ale - jak już
    > pisałem - zatrzymany i to w ubikacja, raczej nie był przesłuchiwany.

    Na podstawie (tylko) filmiku [więc teoretycznie inne dowody mogą to zmienić]:
    * Były mu zadawane pytania i "policjanci" chcieli uzyskać informacje
    * Była w tym celu stosowane przemoc i znęcanie się fizyczne

    http://prawo.money.pl/kodeks/karny/czesc-szczegolna/
    rozdzial-xxx-przestepstwa-przeciwko-wymiarowi-sprawi
    edliwosci/art-246

    --
    A. Filip

  • 87. Data: 2017-05-27 22:44:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27-05-17 o 22:22, A. Filip pisze:

    > IMHO W praktyce to *jak bardzo* się przyczynił może nie być kluczowe
    > przy ustalania samej winy (poza początkowym użyciem w miejscu publicznym
    > przy samym zatrzymaniu) ale powinno być *kluczowe* przy ustalaniu kary.

    Weź przeczytaj, to co napisałeś? Czyli nic do winy nie ma, ale ma mieć
    coś do kary?

> [...]
    > z ciemnej toalety komisariatu IMHO wymaga zasięgnięcia opinii już nie
    > tylko patologa (specjalisty od zwłok) ale lekarza specjalisty od żywych.

    Nie wiem, jaka jest Twoja wiedza na temat medycyny sądowej, ale ja
    jednak trochę wykładów na ten temat miałem. Mogę polemizować z
    merytorycznymi argumentami, ale muszą one paść.

    Fakt, w tym sensie masz rację.

  • 88. Data: 2017-05-27 23:12:38
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Weź przeczytaj, to co napisałeś? Czyli nic do winy nie ma, ale ma mieć
    > coś do kary?

    Ty obstawiasz że opinia patologów w wersji zacytowanej przez Ziobrę
    się utrzyma. *Ja nie*. Nie jestem absolutnie pewny że to ja mam rację
    ale przekonanie mnie że jest inaczej będzie wymagało *BARDZO DUŻEGO*
    wysiłku jak nie mam pozostać z wrażeniem kolejnego tradycyjnego
    tuszowania wyczynów policjantów i policyjnego państwa Bezprawia i
    Niesprawiedliwości. Ziobro nie zaliczył nawet 10% wymaganego wysiłku.

    Zaufanie zdobywa się z trudem, łatwiej je utrzymać ale najłatwiej stracić.
    Odzyskanie utraconego zaufania to przeważnie *koszmar*.

    > Nie wiem, jaka jest Twoja wiedza na temat medycyny sądowej, ale ja
    > jednak trochę wykładów na ten temat miałem. Mogę polemizować z
    > merytorycznymi argumentami, ale muszą one paść.

    Mój argument na zdrowy chłopski rozum: skądś ograniczenia na liczbę
    "strzałów" paralizatorem się wzięły. Przy tej liczbie strzałów do
    skutego na komisariacie zarzutem który *MUSI* zostać wzięty pod rozwagę
    przez prokuraturę jest zarzut zabójstwa lub co najmniej wystawienie na
    ryzyko bardzo znaczącego uszczerbku na zdrowiu na podstawie linii
    rozumowania "musiał się liczyć z możliwością". Oczywiście ile jego
    przeszkolenie przez policję do operowania paralizatorem nie było o kant
    policyjnej dupy potłuc.

    --
    A. Filip