  • 1. Data: 2017-05-14 10:45:11
    Temat: Urlop na żądanie - można czy nie można odmówić?
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    W związku ze sprzecznymi informacjami chciałem ostatecznie
    ustalić jak to jest z urlopem na żądanie - można odmówić
    jego udzielenia czy nie, a jeśli można, to czym się różni
    od zwykłego urlopu?

    Z jednej strony czytam sobie to:

    https://www.kariera.pl/artykuly/urlop-na-zadanie-to-
    nie-swietosc/

    "Pracodawca nie ma bezwzględnego obowiązku udzielenia pracownikowi
    urlopu na żądanie. Może mu odmówić ze względu na szczególne
    okoliczności."

    co jasno sugeruje, że takiego urlopu można odmówić.

    Z drugiej strony znajduję coś takiego:

    http://wyborcza.pl/1,76842,12005027,Najbardziej_chor
    y_pracownik_w_Polsce.html

    i najistotniejszy ustęp artykułu:

    "Ale nic z tego. Do firmy przychodzi e-mail. Z. informuje, że
    bierze jeden dzień urlopu na żądanie. Pracodawca nie może odmówić.
    A dzień po jednodniowym urlopie Z. znów jest chory. I - choć cierpi
    już na inną chorobę - znów jest na zwolnieniu 180 dni."

    Jak mam to rozumieć? Ten drugi artykuł to kaczka dziennikarska?
    Szef tego "chorego" był niedouczony i nie wiedział, że może
    odmówić mu urlopu na żądanie? A może po prostu w międzyczasie
    zmieniły się przepisy i wtedy jeszcze urlopu na żądanie
    nie można było odmówić, a teraz już można?

  • 2. Data: 2017-05-14 22:39:04
    Temat: Re: Urlop na żądanie - można czy nie można odmówić?
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2017-05-14 o 10:45, Piotrek pisze:
    > W związku ze sprzecznymi informacjami chciałem ostatecznie
    (...)

    Nie czytaj wypocin w jakichś tam gazetach/portalach, tylko zajrzyj do
    kodeksu pracy lub portali, które mają renomę
    http://www.gofin.pl/prawo-pracy/17,1,414,201355,urlo
    p-na-zadanie.html

  • 3. Data: 2017-05-15 13:03:55
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 14.05.2017 o 10:45, Piotrek pisze:
> [...]
    >
    > "Ale nic z tego. Do firmy przychodzi e-mail. Z. informuje, że
    > bierze jeden dzień urlopu na żądanie. Pracodawca nie może odmówić.

    Nie wnikając w treść przepisów - nie widze sprzeczności między tymi
    artykułami. W pierwszym, piszą o odmowie ze względu na szczególne
    okoliczności. W drugim prawdopodobnie (bo jest za paywallem) mowa jest o
    normalnie funkcjonującej firmie. A szczególne okoliczności to jest np:
    spaliła się hala i trzeba wszystkich rąk na pokład żeby ratować co się
    da. A organizacja pracy w ten sposób że choroba jednego pracownika jest
    jakąs większą tragedią - szczególną okolicznością IMHO nie jest.

    p. m.

  • 4. Data: 2017-05-16 21:50:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "m" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >jest
    >jakąs większą tragedią - szczególną okolicznością IMHO nie jest.

    Szczegolnie, ze jak dobrze przeczytac, to pracownika nie bylo w firmie
    od pol roku.

    Wiec w zasadzie jedyna szczegolna okolicznoscia bylo wreczenie mu
    wymowienia.
    A watpie aby sad uznal to za uzasadnione szczegolne okolicznosci :-)

    Tylko ...
    a) po 35 dniach zaczyna placic ZUS, i taki pracownik pracodawcy nic
    nie kosztuje
    (hm, ekwiwalen za niewykorzystany urlop wypoczynkowy ?)
    a prawda - 35 dni rocznie, wiec pracodawca placi.

    b) jest przeciez przepis, ze ZUS wysyla po pol roku na rente, ale moze
    faktycznie to musi byc ponad pol roku na ciaglym zwolnieniu.

    J.

  • 5. Data: 2017-05-16 23:02:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16-05-17 o 21:50, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > b) jest przeciez przepis, ze ZUS wysyla po pol roku na rente, ale moze
    > faktycznie to musi byc ponad pol roku na ciaglym zwolnieniu.

    JA bym do zagadnienia podszedł inaczej. Pracownik, by móc przyjść do
    pracy i ewentualnie skorzystać z urlopu wypoczynkowego musi dostarczyć
    zaświadczenie od lekarza medycyny pracy, ze jest zdrowy. Zatem Albo jest
    zdrowy ię ma urlop, albo jest chory. Oczywiście to nie jest do końca
    odpowiedzią na pytanie. Nawet całkiem zdrowa osoba może złamać nogę, ale
    w każdym razie po pierwsze powinno to utrudnić opisaną kombinację, a po
    drugie w mojej ocenie konieczność zbadania zdrowia pracownika daje
    podstawę do odmówienia mu udzielenia urlopu na żądanie, bo przecież nie
    wiemy, by czy cwaniak jest na tyle zdrowy, by mógł odpoczywać :-)