    From: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wybory kopertowe zawiadomienie
    Date: Thu, 29 Feb 2024 21:16:25 +0100

    W dniu 2024-02-29 o 20:23, Monika Głowacka pisze:
    > Zawiadomienie złożyła osoba, która często składa różne zawiadomienia w
    > dużych ilościach, jest doskonale znana w prokuraturze.
    > Czy tak można?

    Kodeks karny:
    Art. 238. Kto zawiadamia o przestępstwie, lub o przestępstwie skarbowym
    organ powołany do ścigania wiedząc, że przestępstwa nie popełniono,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.

    Kodeks postępowania karnego
    Rozdział 34
    Wszczęcie śledztwa
    Art. 304. § 1. Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa
    ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora
    lub Policję. Przepisy art. 148a oraz art. 156a stosuje się odpowiednio.

    Moim zdaniem to są dwa kluczowe artykuły zniechęcający i zachęcający do
    składania zawiadomień.
    Masz na myśli wybory kopertowe, moim zdaniem tamto zawiadomienie było
    zbyt lakoniczne, stąd szybkie umorzenie, ale też prokurator wyjaśniała,
    że zawiadamiający powołał się na art. 165 kk, gdzie właściwie trzeba by
    podjąć czynności wobec wszystkich posłów, którzy głosowali za tą ustawą.

    Padło też, art. 168 kk. Władza, zdaniem zawiadamiającego, przygotowywała
    się do rozprzestrzenienia COVIDu na kopertach.

    Były też inne wątki:
    - zawiadomienie wpłynęło, zostało przydzielone do innej prokurator,
    wszczęła postępowanie inna prokurator, więc ta pierwsza umorzyła bo to
    była jej sprawa

    Ale też dziwne wątki:
    - prokurator pierwotna była w pracy, była na pracy zdalnej i specjalnie
    przyjechała do pracy aby tę sprawę umorzyć; a może ona po prostu miała
    taki plan, bo razem z tą sprawą umorzyła też 50 innych lub odmówiła
    wszczęcia 30 innych.

    Przypuszczam, że do prokuratury, Policji codziennie wpływa dziesiątki
    różnych spraw.
    Kto mi odpowie, czy jeśli zawiadomienie jest lakoniczne, z którego
    trudno wywnioskować, o co zawiadamiającemu chodzi, to zawsze się wzywa
    zawiadamiającego celem uzupełnienia? A jeśli jest anonim to odkłada na bok?