  • 1. Data: 2006-04-07 13:26:53
    Temat: Uznawalność zeskanowanego dokumentu jako dowodu w sprawie
    Od: Bazgruś <b...@y...com>

    Jaka jest wartość dowodową przed sądem stanowi zeskanowana umowa
    (zamówienia) w sprawie o zwrot należności za wykonaną pracę.
    Czy są jakieś techniki skanowania (oznaczania skanów), pozwalające na
    stwierdzenie zgodności z oryginałem?

    Może mi podpowiecie, gdzie poszukać stosownych informacji.
    Z góry dziękuje za pomoc

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2006-04-07 13:30:55
    Od: "Cyberix" <c...@i...pl>

> [...]
    > (zamówienia) w sprawie o zwrot należności za wykonaną pracę.
    > Czy są jakieś techniki skanowania (oznaczania skanów), pozwalające na

    Potwierdzenie notarialne ??

    > Może mi podpowiecie, gdzie poszukać stosownych informacji.
    > Z góry dziękuje za pomoc

    To tak, jakbyś miał emaila podpisnego cyfrowo. Jest elegancki, jest
    certyfikat. Ale jak go wydrukujesz, to jak udowodnisz, że to co jest
    wydrukowane to odpowiada temu podpisanemu cyfrowo emailowi ??

  • 3. Data: 2006-04-07 13:56:08
    Od: Bazgruś <b...@y...com>

    Cyberix napisał(a):
    > Potwierdzenie notarialne ??

    Chodziło o coś tańszego i szybszego.
    Gdyby urządzenie skanujące automatycznie podpisywało elektroniczny
    dokument przy użyciu podpisu cyfrowego to teoretycznie można by
    udowodnić prawdziwość takiego dokumentu.

    > To tak, jakbyś miał emaila podpisnego cyfrowo. Jest elegancki, jest
    > certyfikat. Ale jak go wydrukujesz, to jak udowodnisz, że to co jest
    > wydrukowane to odpowiada temu podpisanemu cyfrowo emailowi ??
    Podobno są techniki, które pozwalają na oznaczanie dokumentów
    drukowanych w taki sposób, że ich kopia jest rozpoznawalna.

    Przecież skan to rodzaj zdjęcia (skan można zrobić aparatem cyfrowym).
    Mandaty dla kierowców są wystawiane na podstawie zdjęć fotoradarów
    zapisywanych na dysku twardym. Skoro elektroniczny zapis nie jest
    dowodem, to na jakiej podstawie dostaję mandat? Czy zdjęcia z aparatów
    cyfrowych nie są dowodami w sprawach sądowych?

  • 4. Data: 2006-04-07 17:02:37
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Bazgruś napisał(a):
    > Jaka jest wartość dowodową przed sądem stanowi zeskanowana umowa
    > (zamówienia) w sprawie o zwrot należności za wykonaną pracę.

    taką jak oceni to sąd...
    zależnie od stanowiska drugiej strony

    KG

  • 5. Data: 2006-04-07 17:59:38
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Bazgruś wrote:
    > Jaka jest wartość dowodową przed sądem stanowi zeskanowana umowa

    Wprost proporcjonalna do rozdzielczości.

    -------------------+
    -------------------+

  • 6. Data: 2006-04-07 19:23:49
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > to na jakiej podstawie dostaję mandat? Czy zdjęcia z aparatów cyfrowych

    Jak najbardziej są. Kłopot w tym, że np. przed skanowaniem mozesz sobie
    dokonać na tym oryginale poprawek, które po skanowaniu nie będą widoczne.
    Np. wyciąć podpis z innej umowy, pisma itp. Nikt nie stwierdzi Ci
    autentyczności dokumentu na podstawie skanu. Więc powiedzmy tak, oczywście
    możesz taki skan przedstawić jako dowód w sądzie, jednak druga strona może
    go skutecznie podważyć. W praktyce sądowej jako dowody przedstawia się
    ksero/skany z adnotacją "za zgodność z oryginałem", natomiast druga strona
    może zażądać okazania oryginału dokumentu na sprawie.
    Tak więc podawanie kogoś do sądu w momencie gdy dysponuje się tylko
    skanem dokumentu, to stąpanie po bardzo grząskim gruncie. Tzn. może się
    udać, ale jeśli druga strona zakwestionuje prawdziwość dokumentu, to
    będziesz miał problem.

  • 7. Data: 2006-04-10 08:47:11
    Od: Bazgruś <b...@y...com>

    Marcin Wasilewski napisał(a):

    > Jak najbardziej są. Kłopot w tym, że np. przed skanowaniem mozesz
    > sobie dokonać na tym oryginale poprawek, które po skanowaniu nie będą
    > widoczne. Np. wyciąć podpis z innej umowy, pisma itp.

    A jeśli zrobię skan w bardzo dużej rozdzielczości na którym ewentualne
    "poprawki" będą widoczne? Z tego jednak, co piszecie wynika, że to i tak
    udowadnianie prawdziwości skanu może być długie, kosztowne i
    skomplikowane. W dodatku znacznie zmniejsza szanse na wygraną.

    Dziękuje za Wasze rady
    Pozdrawiam
    Tomek