    From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uznawalność zeskanowanego dokumentu jako dowodu w sprawie
    Date: Fri, 7 Apr 2006 21:23:49 +0200

    > Przecież skan to rodzaj zdjęcia (skan można zrobić aparatem cyfrowym).
    > Mandaty dla kierowców są wystawiane na podstawie zdjęć fotoradarów
    > zapisywanych na dysku twardym. Skoro elektroniczny zapis nie jest dowodem,
    > to na jakiej podstawie dostaję mandat? Czy zdjęcia z aparatów cyfrowych
    > nie są dowodami w sprawach sądowych?

    Jak najbardziej są. Kłopot w tym, że np. przed skanowaniem mozesz sobie
    dokonać na tym oryginale poprawek, które po skanowaniu nie będą widoczne.
    Np. wyciąć podpis z innej umowy, pisma itp. Nikt nie stwierdzi Ci
    autentyczności dokumentu na podstawie skanu. Więc powiedzmy tak, oczywście
    możesz taki skan przedstawić jako dowód w sądzie, jednak druga strona może
    go skutecznie podważyć. W praktyce sądowej jako dowody przedstawia się
    ksero/skany z adnotacją "za zgodność z oryginałem", natomiast druga strona
    może zażądać okazania oryginału dokumentu na sprawie.
    Tak więc podawanie kogoś do sądu w momencie gdy dysponuje się tylko
    skanem dokumentu, to stąpanie po bardzo grząskim gruncie. Tzn. może się
    udać, ale jeśli druga strona zakwestionuje prawdziwość dokumentu, to
    będziesz miał problem.