  • 1. Data: 2006-04-07 12:45:05
    Temat: Sprzedaż ekspektatywy - podatek
    Od: Jarek Doroń <j...@b...adresu>

    Witam,

    Mam poważny problem i nie mam pojęcia jak go rozwiązać. Chcę kupić
    mieszkanie, nowe, które właśnie jest budowane za ok 240 tys. Mieszkanie
    to zostało zakupione przez osobę fizyczną rok temu. Mieszkanie nie ma
    aktu własności, dlatego sprzedaży podlegała by ekspektatywa - czyli
    przyrzeczenie prawa do lokalu. Niestety sprzedawca chce dość duże
    odstępne (ok 70 tys). Czyli rozkład kwot jest następujący:

    240tys = 170 tys (dla developera) + 70 tys (odstepne dla wlasciciela)

    Problem polega na tym, że odstępne ma być przekazane nieoficjalnie, z
    tego względu, że jest to zwykły przychód i wlasciciel wpadnie z nim od
    razu w 3 próg podatkowy.
    (http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_020406/
    prawo/prawo_a_1.html#2)
    Ja z kolei chce brac kredyt na 100% wartosci (bank się zgodzi na
    kredytowanie odstępnego), ale jak odstępne będzie pod stołem to w życiu
    bank nie da mi na to kredytu. I koło się zamyka.

    Akt własności, który rozwiązałby problem będzie w może za 6 miesięcy,
    może za 1 rok.

    Może ktoś ma pomysł jak rozwiązać ten problem?

    Jarek D