  • 1. Data: 2004-08-27 16:46:54
    Temat: Usiadl na mnie Urzad Celny :( - co dalej?
    Od: Rafal / aS2 / Szmigiel <a...@w...net.pl>

    Witam serdecznie.
    Na wstepie chcialem z gory serdecznie podziekowac wszystkim, ktorzy
    chcieliby mnie jeszcze bardziej pograzyc swoimi komentarzami w stylu
    "i dobrze ci tak" - bede b. wdzieczny jesli beda w stanie sie
    powstrzymac ;)

    A teraz przejdzmy do sedna sprawy...

    Rok temu kupilem na Allegro aparat cyfrowy. Sprzedawca byl Polak
    prowadzacy firme w Niemczech. Aparat przyslal firma kurierska z
    Polski, fakture kilka dni pozniej - poczta - rowniez z Polski, ale
    wystawiona przez jego firme w Niemczech. Dzis rano otrzymalem
    informacje od Urzedu Celnego, ze zostalo w tej sprawie wszczete
    postepowanie w zwiazku z nieocleniem w/w aparatu. Cholernie sie
    zdziwilem, bo myslalem ze sprzedajacy formalnosci zalatwil sam
    (zwlaszcza ze aparat wyslal z terytorium Polski). No coz - moja wina,
    powinienem tego dopilnowac, wypytac sie dokladnie sprzedajacego...
    mogl mnie co prawda o tym poinformowac, ale nie mial (chyba?) takiego
    obowiazku.

    Odwiedzilem dzis Urzad Celny, zostalem b. milo potraktowany i
    poinformowany, ze trzeba bedzie zaplacic. Jesli cala sytuacja wynikla
    z mojej winy - ok, specialnie na prawie sie nie znam, wiec zakladam ze
    "ci co sie znaja, maja racje". Wszystko byloby ok, gdyby nie to, ze
    prawdopodobnie suma wszystkich oplat siegnie ~80% wartosci transakcji,
    a to juz takie OK nie jest :(. Zostalo mi to wytlumaczone w ten sposob
    (moglem cos przeinaczyc, pisze z pamieci): 22% VAT + 40% clo + 19% odsetek
    karnych w skali roku. Pocieszono mnie, ze jesli dostarcze fakture
    z podpisem, to bedzie mozliwosc potraktowania mnie w sposob lagodniejszy,
    tak ze clo wyniesie 19% (jako ze towar zostal sprowadzony z UE). Problem
    polega na tym, ze i owszem - fakture mam, ale podpisu na niej zadnego nie
    widze :/ Wystawiona na papierze firmowym, wszystkie dane sa... ale podpisu/
    pieczatki zadnej nie ma. Nie wiem dlaczego podpis jest tak istotny celem
    rozpoznania czy towar pochodzi z UE, czy nie... ale moze jakis glebszy sens
    w tym jest - ja go w kazdym razie nie widze.

    I tu pytanie do Szanownych Grupowiczow: co z tym fantem poczac dalej?
    Probowalem przedrzec sie przez przepisy celno-skarbowo-magiczne, ale
    nie za bardzo potrafie to wszystko skleic.

    Z rzeczy ktore wygrzebalem ta wydaje mi sie najbardziej interesujaca:

    http://www.mf.gov.pl/_files_/vat/vi_dyrektywa.pdf

    4. Organizator sprzedaży na publicznej aukcji musi wystawic nabywcy
    fakture uwzgledniajaca oplaty celne.

    Czyli sprzedawca popelnil blad?

    Z gory serdecznie dziekuje za pomoc.

    Pozdrawiam i milego weekendu :)

    --
    Rafał / aS2 / Szmigiel <a...@w...net.pl>

  • 2. Data: 2004-08-27 17:26:31
    Temat: Re: Usiadl na mnie Urzad Celny :( - co dalej?
    Od: Arek <a...@e...net>

    [..]
    > I tu pytanie do Szanownych Grupowiczow: co z tym fantem poczac dalej?

    Po pierwsze - skąd w ogóle Urząd Celny wiedział o aparacie skoro został
    dostarczony z Polski !?
    A jeżeli to był towar kupiony W POLSCE, a z tego co pisałeś to tak było,
    to niech spadają na drzewo.

    Po drugie - żadne podpisy na fakturze nie są Ci potrzebne.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    "Kobiety lubią giełdę próżności; niekoniecznie chcą się sprzedać, ale
    chcą znać kurs." (Dyonizy Hugo Steinhaus)

  • 3. Data: 2004-08-27 17:33:09
    Od: "Piotr/inw" <p...@w...art.alto.com.pl>

> [...]
    > polega na tym, ze i owszem - fakture mam, ale podpisu na niej zadnego nie
    > widze :/ Wystawiona na papierze firmowym, wszystkie dane sa... ale

    Jeszcze mi się nie zdazyło, żeby dostawca zagraniczny podbił i podpisał
    fakturę:-) .

    --
    Piotr
    ,

  • 4. Data: 2004-08-27 18:00:14
    Od: Marcin Kowalczyk <k...@w...TO.bo.SPAM.jest.FUJ.kowalma.com>

    Arek w <cgnqsp$l7b$1@news.onet.pl> zeznal:
> [...]
    > to niech spadają na drzewo.
    >
    > Po drugie - żadne podpisy na fakturze nie są Ci potrzebne.

    ale ztcp to od maja lub czerwca br

    --
    Panie, zainstalowałem Windows...
    - Tak?

  • 5. Data: 2004-08-27 18:05:25
    Od: Rafal / aS2 / Szmigiel <a...@w...net.pl>

    Arek <a...@e...net> wrote:
    > Po pierwsze - skąd w ogóle Urząd Celny wiedział o aparacie skoro został
    > dostarczony z Polski !?

    Wydaje mi sie, ze skarbowka usiadla na goscia ktory mi sprzet sprzedal
    (wplata pieniazkow szla na konto w polskim banku).

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedz :)

    --
    Rafał / aS2 / Szmigiel <a...@w...net.pl>

  • 6. Data: 2004-08-27 18:32:26
    Od: tomb <f...@f...gov>

> [...]
    > widze :/ Wystawiona na papierze firmowym, wszystkie dane sa... ale podpisu/
    > pieczatki zadnej nie ma. Nie wiem dlaczego podpis jest tak istotny

    W kwestiach celnych nie zabieram glosu bo nic nie wiem. W sprawie
    faktury bez bez podpisu: miesiac temu kupowalem w Niemczech w sklepie
    sprzet RTV. Zazadalem oczywiscie faktury, ktora mi wystawiono, lecz tez
    nie przybito pieczatki i nie podpisano. Zaczalem dyskusje ze sprzedawca
    - ten stwierdzil, ze faktury wystawiane przez komputerowe systemy
    sprzedazy w Niemczech nie musza miec pieczatek/podpisow i w praktyce
    niczego podobnego sie nie stosuje.

  • 7. Data: 2004-08-27 19:44:21
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Fri, 27 Aug 2004 16:46:54 +0000 (UTC), na pl.soc.prawo, Rafal / aS2 /
    Szmigiel napisał(a):

    Nie jestem biegly w sprawach celnych, ale tak na zdrowy rozsądek :

    > Rok temu kupilem na Allegro aparat cyfrowy. Sprzedawca byl Polak
    > prowadzacy firme w Niemczech. Aparat przyslal firma kurierska z
    > Polski,

    Kupiłeś w polsce (Allegro ) i otrzymałeś z Polski - nie importowałeś.
    Nie musiałeś wiedzieć, że cło jest nieopłacone - chyba, że w opisie aukcji
    była stosowna adnotacja.

    >fakture kilka dni pozniej - poczta - rowniez z Polski, ale
    > wystawiona przez jego firme w Niemczech.

    Jęzełi to nie na firmę, to wcale nie musiałeś mieć faktury.

    >Dzis rano otrzymalem informacje od Urzedu Celnego, ze zostalo w tej sprawie wszczete
    > postepowanie w zwiazku z nieocleniem w/w aparatu.

    Wszczęte wobec ciebie ? A na jakiej podstawie.
    Kupiłeś w Polsce, za pośrednictwem polskiego portalu aukcynego, przesyłkę
    dostałeś z Polski a więc transakcja krajowa - nie podlega prawu celnemu.
    Niech dobierają się do tego, kto sprowadził na polski obszar celny i
    wprowadził do obrotu.
    Nie chwaliłbym się tą fakturą niemieckiej firmy - po prostu twierdzisz że
    kupiłeś w Polsce i koniec.
    Inna sprawa to wartość celna (cena) aparatu. Może łapie się pod zwolnienie
    z cła (gdybyś np.taki aparat przywiózł z niemiec jako turysta to być może
    nie płaciłbyś cła).
    To tyle moich mądrości - ale może jest gdzieś w prawie jakiś chaczyk.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 8. Data: 2004-08-27 19:45:32
    Od: Arek <a...@e...net>

    > Wydaje mi sie, ze skarbowka usiadla na goscia ktory mi sprzet sprzedal
    > (wplata pieniazkow szla na konto w polskim banku).

    Nie wiem co ma skarbówka znowuż do urzędu celnego.

    Zobacz dobrze na papiery bo coś Ci się pomieszało.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.hipnoza.info

  • 9. Data: 2004-08-28 17:45:57
    Od: poreba <d...@p...com>

    Mieczysław <m...@U...pl> niebacznie popelnil

    > Kupiłeś w polsce (Allegro ) i otrzymałeś z Polski - nie
    > importowałeś. Nie musiałeś wiedzieć, że cło jest nieopłacone -
    > chyba, że w opisie aukcji była stosowna adnotacja.

    Tak, ale cło jest związane nie z podmiotem a przedmiotem.
    Na podobnej zasadzie zaskakiwano właścicieli autek, na których
    ciążyły nieuregulowane opłaty celne i podatkowe.
    Takie zbójeckie prawo państwa.
    Podobnie jest przy egzekucjach komorniczych, kupując zajęty przedmiot
    można się przecież spodziewać żądań komornika o zwrot i odsyłania do
    dłużnika o zwrot wpłaty.

    --
    pozdro
    poreba

  • 10. Data: 2004-08-28 18:55:23
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Sat, 28 Aug 2004 17:45:57 +0000 (UTC), na pl.soc.prawo, poreba napisał(a):

> [...]
    > Podobnie jest przy egzekucjach komorniczych, kupując zajęty przedmiot
    > można się przecież spodziewać żądań komornika o zwrot i odsyłania do

    A jakiś link lub namiar na przepis ? Chętnie poczytam.
    Bo wygląda to ( jak większośc przpisów związanem z podatkami,cłami itp
    daninami w naszzym kraju ) na jakąś paranoję.

    --
    Mieczysław
    ----