    From: Rafal / aS2 / Szmigiel <a...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Usiadl na mnie Urzad Celny :( - co dalej?
    Date: Fri, 27 Aug 2004 16:46:54 +0000 (UTC)
    Sender: Rafal Szmigiel <a...@w...net.pl>

    Witam serdecznie.
    Na wstepie chcialem z gory serdecznie podziekowac wszystkim, ktorzy
    chcieliby mnie jeszcze bardziej pograzyc swoimi komentarzami w stylu
    "i dobrze ci tak" - bede b. wdzieczny jesli beda w stanie sie
    powstrzymac ;)

    A teraz przejdzmy do sedna sprawy...

    Rok temu kupilem na Allegro aparat cyfrowy. Sprzedawca byl Polak
    prowadzacy firme w Niemczech. Aparat przyslal firma kurierska z
    Polski, fakture kilka dni pozniej - poczta - rowniez z Polski, ale
    wystawiona przez jego firme w Niemczech. Dzis rano otrzymalem
    informacje od Urzedu Celnego, ze zostalo w tej sprawie wszczete
    postepowanie w zwiazku z nieocleniem w/w aparatu. Cholernie sie
    zdziwilem, bo myslalem ze sprzedajacy formalnosci zalatwil sam
    (zwlaszcza ze aparat wyslal z terytorium Polski). No coz - moja wina,
    powinienem tego dopilnowac, wypytac sie dokladnie sprzedajacego...
    mogl mnie co prawda o tym poinformowac, ale nie mial (chyba?) takiego
    obowiazku.

    Odwiedzilem dzis Urzad Celny, zostalem b. milo potraktowany i
    poinformowany, ze trzeba bedzie zaplacic. Jesli cala sytuacja wynikla
    z mojej winy - ok, specialnie na prawie sie nie znam, wiec zakladam ze
    "ci co sie znaja, maja racje". Wszystko byloby ok, gdyby nie to, ze
    prawdopodobnie suma wszystkich oplat siegnie ~80% wartosci transakcji,
    a to juz takie OK nie jest :(. Zostalo mi to wytlumaczone w ten sposob
    (moglem cos przeinaczyc, pisze z pamieci): 22% VAT + 40% clo + 19% odsetek
    karnych w skali roku. Pocieszono mnie, ze jesli dostarcze fakture
    z podpisem, to bedzie mozliwosc potraktowania mnie w sposob lagodniejszy,
    tak ze clo wyniesie 19% (jako ze towar zostal sprowadzony z UE). Problem
    polega na tym, ze i owszem - fakture mam, ale podpisu na niej zadnego nie
    widze :/ Wystawiona na papierze firmowym, wszystkie dane sa... ale podpisu/
    pieczatki zadnej nie ma. Nie wiem dlaczego podpis jest tak istotny celem
    rozpoznania czy towar pochodzi z UE, czy nie... ale moze jakis glebszy sens
    w tym jest - ja go w kazdym razie nie widze.

    I tu pytanie do Szanownych Grupowiczow: co z tym fantem poczac dalej?
    Probowalem przedrzec sie przez przepisy celno-skarbowo-magiczne, ale
    nie za bardzo potrafie to wszystko skleic.

    Z rzeczy ktore wygrzebalem ta wydaje mi sie najbardziej interesujaca:

    http://www.mf.gov.pl/_files_/vat/vi_dyrektywa.pdf

    4. Organizator sprzedaży na publicznej aukcji musi wystawic nabywcy
    fakture uwzgledniajaca oplaty celne.

    Czyli sprzedawca popelnil blad?

    Z gory serdecznie dziekuje za pomoc.

    Pozdrawiam i milego weekendu :)