  • 1. Data: 2008-08-04 13:36:27
    Temat: Uprawnienia Celników
    Od: uosiu <a...@w...pl>

    Czy celnik może zatrzymywać i legitymować przechodniów na ulicy?
    Jeżeli tak to czy musi być w mundurze czy może być po cywilnemu i co ma
    prawo sprawdzać?
    Jak wygląda sprawa w przypadku kontroli drogowej, też mogą sobie
    zatrzymywać kogo i kiedy chcą?

  • 2. Data: 2008-08-04 13:43:43
    Temat: Re: Uprawnienia Celników
    Od: "Tomek Renik" <s...@p...pl>

    Dnia 04-08-2008 o 15:36:27 uosiu <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > prawo sprawdzać?
    > Jak wygląda sprawa w przypadku kontroli drogowej, też mogą sobie

    Troche OT, ale taka refleksja:
    Za dużo tych służb w Polsce.
    Wszystkie służby mundurowe powinny zmienić logo na POLICJA i w ramach
    policji na wydziały tematyczne: celne, graniczne, drogowe, leśne,
    korupcyjne

    a zbędne ustawy zlikwidować.

    ABW może zostać z tematami szpiegostwa i ochrony informacji

    AW w niezmienionej formie

    --
    Tomasz Renik jestem

  • 3. Data: 2008-08-04 21:24:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek Renik" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
    o.pl...

    Tyle, ze na całym świecie właśnie jest tak, że tych różnych służb jest
    masa. Choć sam wniosek uważam za słuszny. Przynajmniej powinno sie
    ujednolicić nazewnictwo i uznać, ze skoro słowo POLICJA jest kojarzone w
    Polsce z służbami o różnych uprawnieniach, to powinno się odpowiednio
    powołać: Policję Skarbową (UKS), Policję Celną (Celnicy), Policję Graniczna
    (Straż Graniczna) itd.

    Nawet nie widzę konieczności reorganizacji struktur odnośnych służb. chodzi
    o to, by słowo POLICJA wyznaczało jednoznacznie uprawnienia. Obecnie jest
    wiele problemów z tym związanych i czasem dochodzi do zupełnie
    niepotrzebnych spięć na płaszczyźnie obywatel - funkcjonariusz - gdy
    Strażnik Rybacki zaczyna sprawdzać samochód przykładowo. Od strony obywatel
    sprawa powinna być czytelna jednoznacznie. Funkcjonariusz ma prawo "do
    wszystkiego". To wewnętrzne przepisy powinny ograniczać uprawnienia
    funkcjonariusza.

    Przykładowo w Policji też jest szereg tematycznych wydziałów, o których
    czasem sie mówi, a czasem nie. Co do zasady policjant nie znający
    zagadnienia NIE POWINIEN brać się za dane zagadnienie. Ale to, czy miał
    prawo, czy nie podlega ocenie przełożonych. Z zewnątrz każdy policjant ma
    jednakowe uprawnienia i nie ma problemu. W kwestii zasadniczych uprawnień
    powinno to zostać ujednolicone moim zdaniem.

  • 4. Data: 2008-08-04 21:38:45
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisal:
    > Funkcjonariusz ma prawo "do wszystkiego".

    Um, to juz mamy panstwo hiperpolicyjne?

    Koszmar! Funkcjonariusz i w ogole kazdy urzednik
    powinien miec minimum uprawnien. Kazde uprawnienie
    dla funkcjonariusza to ubytek swobody obywatelskiej.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2008-08-04 21:39:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "uosiu" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Zagadnienie normują:

    - Ustawa z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej. - i tu zacytuję art. 6h:
    "Organ celny może wykonywać wszelkie czynności kontroli celnej, które uzna
    za stosowne według przepisów prawa celnego, w każdym miejscu znajdującym
    się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub - jeżeli umowy
    międzynarodowe tak stanowią - poza nim.".

    - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2004 r. w sprawie
    warunków wykonywania czynności kontroli celnej

    - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie
    szczegółowego sposobu prowadzenia kontroli celnej bagażu przewożonego drogą
    morską lub powietrzną

    - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 sierpnia 2003 r. w sprawie
    szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli rodzaju paliwa
    znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego przez
    organ celny

    - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie
    legitymowania, zatrzymywania i przeszukania osób, zatrzymywania pojazdów i
    innych środków przewozowych przez inspektorów i pracowników kontroli
    skarbowej oraz ponownego umieszczania zamknięć celnych.

    - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. zmieniające
    rozporządzenie w sprawie warunków wykonywania czynności kontroli celnej.

    - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie
    kontroli legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców, prowadzenia
    działalności przez cudzoziemców, powierzania wykonywania pracy i innej
    pracy zarobkowej cudzoziemcom

    Wybacz, ale szczegółowo tego analizować mi się nie chce, bo to jest fajny
    temat na co najmniej wypracowanie. Poczytaj i zadaj ewentualnie konkretne
    pytanie.

  • 6. Data: 2008-08-05 08:50:28
    Od: uosiu <a...@w...pl>

    > Wybacz, ale szczegółowo tego analizować mi się nie chce, bo to jest
    > fajny temat na co najmniej wypracowanie. Poczytaj i zadaj ewentualnie
    > konkretne pytanie.

    Dzięki, wystarczy to co podałeś, poczytałem sobie trochę i nie napawa
    mnie to optymistycznie. Jak się policzy te wszystkie służby, które mogą
    dokonywać zatrzymań, kontroli i przeszukań to się włos na głowie jeży.
    Przecież zwykły szary obywatel, taki jak ja nie ma możliwości znać tych
    i innych kodeksów i rozporządzeń co, kto i gdzie może.

  • 7. Data: 2008-08-05 09:11:35
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 05 sierpień 2008 10:50
    (autor uosiu
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <g794bg$f5g$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

> [...]
    > Przecież zwykły szary obywatel, taki jak ja nie ma możliwości znać tych
    > i innych kodeksów i rozporządzeń co, kto i gdzie może.

    No i? Jak często ci się zdarzają tak straszne kontrole? Bo mnie Policja w
    życiu kontrolowała z 2 razy, a inne służby 0 razy (pomijając celnika na
    granicy samej jako takiej).
    --
    Tristan

  • 8. Data: 2008-08-05 09:39:57
    Od: uosiu <a...@w...pl>

    > No i? Jak często ci się zdarzajwnią tak straszne kontrole? Bo mnie Policja w
    > życiu kontrolowała z 2 razy, a inne służby 0 razy (pomijając celnika na
    > granicy samej jako takiej).

    Mieszkam w strefie nadgranicznej i bardzo często byłem kontrolowany
    przez SG, nawet chyba częściej niż przez Policję i nie mówię tu o
    przekraczaniu granicy.
    Do kontroli SG i Policji się już dawno przyzwyczaiłem, jeszcze parę lat
    temu miałem go czynienia z kontrolą przez Służbę Celną, zawsze było to
    jednak we współpracy z Policją lub SG, ale ostatnio Celnicy są w mojej
    okolicy bardzo aktywni na drogach i działają już samodzielnie, stąd moje
    pytania i wątpliwości.
    Żeby było jeszcze ciekawiej to nasza lokalna Policja bardzo mocno
    współpracuje z Policją niemiecką, są wspólne patrole po obu stronach
    granicy i to od kilku już lat, zanim jeszcze weszliśmy do Schengen.
    Do tego stopnia współpracują, że w niektórych sytuacjach na naszych
    polskich drogach ruchem kierują samodzielnie niemieccy policjanci.
    Czy mają do tego prawo to nie wiem, ale możliwe, że gdzieś jest jakieś
    rozporządzenie, nasze bądź unijne, które pozwala na takie rzeczy.
    Więc jak sobie pomyśle, kto i gdzie może mnie zatrzymywać, kontrolować
    czy legitymować, to wychodzi, że wszyscy i wszędzie.

  • 9. Data: 2008-08-05 11:13:23
    Od: RBprv <n...@n...com>

> [...]
    > Wszystkie służby mundurowe powinny zmienić logo na POLICJA i w ramach
    > policji na wydziały tematyczne: celne, graniczne, drogowe, leśne,

    Gdyby tak było to mieli by przywilej odchodzenia na emetyturę tak jak
    policja, a tak chyba nie jest.
    Pewnie dlatego różnie się nazywają, a mają podobne uprawnienia.

  • 10. Data: 2008-08-06 08:02:21
    Od: wombi <w...@o...eu>

    uosiu pisze:

> [...]
    > Do tego stopnia współpracują, że w niektórych sytuacjach na naszych
    > polskich drogach ruchem kierują samodzielnie niemieccy policjanci.

    Polsko-Niemieckie Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i
    Celnych.