    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Trumna z nieboszczykiem transport
    Date: Sun, 25 Feb 2024 20:38:10 +0100

    W dniu 25.02.2024 o 19:03, Henryk Hajdan pisze:

    > Czy z Monachium do Lublina
    > https://maps.app.goo.gl/WhhhiAxGsGFmAium8
    > można prywatnie przewieźć nieboszczyka w trumnie?

    Pytanie jest dla mnie niejasne. Przewóz zwłok zazwyczaj odbywa się na
    prywatne zlecenie rodziny. Ale podejrzewam, że chodzi o to, czy można
    sobie takie zwłoki przewieźć przykładowo prywatnym samochodem.
    Zagadnienie normuje Ustawa z dnia z dnia 31 stycznia 1959 r. o
    cmentarzach i chowaniu zmarłych, a dokładniej jej art. 14. W skrócie:

    Na sprowadzenie zwłok i szczątków z zagranicy w celu ich pochowania
    należy uzyskać:
    1) pozwolenie starosty właściwego ze względu na miejsce, w którym zwłoki
    i szczątki mają być pochowane; pozwolenie jest wydawane po porozumieniu
    z właściwym państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym;
    2) zaświadczenie polskiego konsula, wydane po przedstawieniu pozwolenia,
    o którym mowa w pkt 1, stwierdzające, że zwłoki i szczątki mogą być
    sprowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pozwolenia i zaświadczenia są wydawane na wniosek rodziny, organów
    państwa, wojska albo osób, które zobowiążą się dobrowolnie do pochowania
    zwłok - niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia
    złożenia wniosku o wydanie pozwolenia albo zaświadczenia. Przewóz zwłok
    i szczątków odbywa się w warunkach zapewniających odpowiednie sanitarne
    i techniczne bezpieczeństwo przewozu.

    Do ustawy wydano ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 7 grudnia 2001
    r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczą, zgodnie z którym
    przewożenie zwłok jest dozwolone specjalnie do tego celu przeznaczonymi
    środkami przewozowymi, a przystosowaniem do przewozu zw?ok i szczątków
    na odległość ponad 60 km zajmują się wyspecjalizowane podmioty.

    Reasumując, jak ktoś wykaże się uporem i będzie w stanie sprostać tym
    wymogom, to w sumie może się uprzeć, ale ja by gorąco sugerował
    powierzenie tego jakiejś wyspecjalizowanej firmie, która już coś takiego
    robiła i po prostu powieli znaną sobie procedurę. Zwłaszcza, że ja
    przedstawiłem procedurę polską, a jeszcze pasowałoby znać przepisy
    niemieckie. Z tego, co słyszałem całość procedury i koszty wyglądają
    korzystniej, gdyby zwłoki w Niemczech poddać kremacji i sprowadzić do
    Polski celem pochówku urnę z popiołami.
    --
    (~) Robert Tomasik