  • 1. Data: 2013-09-23 12:05:39
    Temat: Spadkobiercy ustawowi we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu.
    Od: "Pawel U." <p...@n...pl>

    W dostępnych wzorach wniosków do sądu o spadek z testamentu znajduje się
    informacja o spadkobiercach ustawowych. W związku z tym mam pytanie do
    grupy: czy osoby z poprzedniego małżeństwa zmarłego trzeba w tym wniosku
    wpisywać i które to osoby?

    Wdowiec zmarł parę miesięcy temu zostawiając dzieci z drugiego małżeństwa i
    testament wskazujący te dzieci jako jedynych spadkobierców. Jedno z nich
    chce złożyć wspomniany wniosek do sądu.
    Wiadomo jednak, że Wdowiec był wcześniej żonaty i dostał rozwód w połowie
    lat 60-tych. Nie utrzymywał z tamtą rodziną kontaktów dla bezpieczeństwa
    (tamta rodzina to tzw. "margines"), więc ich dalsze losy mogą być
    przekłamane. Oto one: z tamtego małżeństwa zostało jedno dziecko - zmarło
    wiele lat temu. Jest prawdopodobne, że żyją wnuki, synowa i pierwsza żona.
    Nadal mieszkają w tym samym mieście, ale ich adres zamieszkania jest
    nieznany składającemu wniosek.

    Paweł

  • 2. Data: 2013-09-23 13:07:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Pawel U. wrote:
> [...]
    > synowa i pierwsza żona. Nadal mieszkają w tym samym mieście, ale ich
    > adres zamieszkania jest nieznany składającemu wniosek.

    była żona po rozwodzie nie dziedziczy,
    ale ich dzieci już tak i musicie ich podać.
    jak nie zyją to podać wnuki.
    to, ze nie wiecie sądu mało obchodzi :)
    narazie napisac tyle ile wiecie
    potem i tak prawdopodobnie dostaniecie wezwanie do uzupełnienia namiarów
    na nich.
    w ostatecznosci sprawa odbedzie sie pod ich nieobecnosc. zalezy od sądu

  • 3. Data: 2013-09-24 18:24:45
    Od: "Pawel U." <p...@n...pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości grup

    Pawel U. wrote:
> [...]

    na nich.
    w ostatecznosci sprawa odbedzie sie pod ich nieobecnosc. zalezy od sądu

    ******

    Dzięki za wskazówki. To będzie trochę poszukiwań, aby być w porządku.

    Paweł

  • 4. Data: 2013-09-24 18:27:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Pawel U. wrote:
    > Dzięki za wskazówki. To będzie trochę poszukiwań, aby być w porządku.

    to ci jeszcze bardziej utrudnie

    wlasnie dostalem postanowienie sądu, że mam dostarczyc akty urodzenia i
    malzenstwa wszystkich osob "zaplatanych" w sprawe.

    Wiec przy okazji jak juz bedziesz namierzal te osoby to minimum dowiedz
    sie gdzie sie urodzily i gdzie braly slub bo w tamtych urzedach bedziesz
    musial poszukiwac ich aktow.

  • 5. Data: 2013-09-24 21:53:13
    Od: Dezeusz <l...@g...pl>

    W dniu 2013-09-23 12:05, Pawel U. pisze:
> [...]
    > synowa i pierwsza żona. Nadal mieszkają w tym samym mieście, ale ich
    > adres zamieszkania jest nieznany składającemu wniosek.

    W opisanej sytuacji mamy do czynienia z dziedziczeniem testamentowym
    dzieci z drugiego małżeństwa spadkobiercy. Jednakże Sąd ma zawsze
    obowiązek powiadomić spadkobierców ustawowych toczącym się postępowaniu,
    by mogli się oni zapoznać z treścią testamentu i wypowiedzieć w tej
    kwestii. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, gdy testament został
    sfałszowany, sporządzony pod wpływem groźby czy też spadkodawca nie
    posiadła zdolności do testowania (był chory umysłowo i ubezwłasnowolniony).

    W rzeczonym przypadku do dziedziczenia testamentowego dochodzą dzieci z
    drugiego małżeństwa spadkodawcy, które jednak muszą wskazać we wniosku,
    że krąg spadkobierców ustawowych się na nich nie kończy. Należy zatem
    wskazać dane zmarłego jak rozumiem syna (zmarł przed ojcem) oraz dane
    wnuków, gdyż to one oprócz dzieci z drugiego małżeństwa są
    spadkobiercami ustawowymi. Do kręgu spadkobierców ustawowych nie wchodzą
    byli małżonkowie, nie wchodzi również w naszym przypadku synowa, gdyż
    syn zmarł przed ojcem (spadki rządzą się ,,prawem krwi"). W przypadku
    braku możliwości wskazania danych tj. imion i adresów zamieszkania
    wnuków spadkodawcy, Sąd da tzw. ogłoszenie (w prasie i siedzibie Sądu),
    iż wzywa się te osoby do wzięcia udziału w postępowania. Zważywszy na
    koszt tego ogłoszenia (dziennik ogólnopolski) warto jednak się
    pofatygować i zdobyć niezbędne adresy i dane osobowe. W przypadku gdy
    wskazanie danych, których mowa powyżej jest niemożliwe proponuje od razu
    wnioskować (poprosić o to Sąd) o ogłoszenie we wniosku o nabycie spadku
    (może stronom zaoszczędzić czas). W sytuacji, gdy nie odpowiedzą na
    ogłoszenie Sąd może wyznaczyć dla nich kuratora (kurator dla osoby
    nieobecnej) lub orzec pod ich nieobecność.

    Załącznikami do wniosku o nabycie spadku winny być: testament, akt
    zgonu, odpisy skrócone aktów urodzenia lub małżeństwa spadkobierców
    testamentowych (w przypadku kobiet zamężnych, które zmieniły nazwisko -
    akt małżeństwa).

    Niestety, z powodu niemożności stawiennictwa wszystkich osób należących
    do kręgu spadkobierców ustawowych i testamentowych niemożliwe jest
    załatwienia tego postępowania u Notariusza, co zaoszczędza dużo czasu,
    choć może jest trochę droższe.

    pozdr
    deZeusz

  • 6. Data: 2013-09-25 18:04:08
    Od: "Pawel U." <p...@n...pl>

    Użytkownik "Dezeusz" napisał w wiadomości grup

> [...]

    do kręgu spadkobierców ustawowych i testamentowych niemożliwe jest
    załatwienia tego postępowania u Notariusza, co zaoszczędza dużo czasu,

    ********
    Wielkie podziękowania za wyczerpującą odpowiedź. Przed wnioskującym niezłe
    śledztwo. Przyda się także informacja o synowej, bo jakoś umknęła z pamięci.

    Paweł

  • 7. Data: 2013-09-29 08:38:20
    Od: Karol Misiukiewicz <k...@t...pl>

    a ja z innej beczki:
    jesli jest 3 spadkobierców ustawowych, ale jeden z nich jeszcze za życia
    spadkodawcy dał jednemu ze spadkobierców ustawowych w darowiźnie kawał pola
    , nieruchomosc rolną, to potem ta darowizna wlicza sie do masy spadkowej ?

    czy potem to co zostało po daniu darowizny, jakospadek dzieli sie na 3, a
    darowizna dana kilka lat przed śmiercią sie niejako nie liczy ?

  • 8. Data: 2013-09-29 18:42:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Karol Misiukiewicz wrote:

> [...]
    > , nieruchomosc rolną, to potem ta darowizna wlicza sie do masy spadkowej ?

    napisz to jeszcze raz, ale przeczytaj przed wysłaniem.

    > czy potem to co zostało po daniu darowizny, jakospadek dzieli sie na 3, a
    > darowizna dana kilka lat przed śmiercią sie niejako nie liczy ?

    darowizna nie jest spadkiem, ale ma wpływ na ustalenie np wyskosci
    naleznego zachowku.

  • 9. Data: 2013-09-29 20:21:10
    Od: Dezeusz <l...@g...pl>

    W dniu 2013-09-29 08:38, Karol Misiukiewicz pisze:

> [...]
    > , nieruchomosc rolną, to potem ta darowizna wlicza sie do masy spadkowej ?

    Coś tu jest zamieszane.
    Jeśli spadkobierca dał spadkobiercy to nie ma to żadnego znaczenia.

    > czy potem to co zostało po daniu darowizny, jakospadek dzieli sie na 3, a
    > darowizna dana kilka lat przed śmiercią sie niejako nie liczy ?

    Coś dzwoni :)
    JEŚLI to SPADKODAWCA dał spadkobiercy - pojawia się pytanie co jest w
    umowie darowizny - czy na przykład jest zapis, że przedmiotowej
    darowizny nie zalicza się na poczet masy spadkowej?
    W przypadku braku takiego zapisu zaliczamy ją do masy spadkowej, a jej
    wartość na poczet udziału obdarowanego spadkobiercy w schedzie spadkowej
    (za wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie ale w omawianej
    sprawie raczej nie ma to zastosowania).

    pozdr
    DeZeusz

  • 10. Data: 2013-10-05 17:21:37
    Od: Karol Misiukiewicz <k...@t...pl>

    Dnia Sun, 29 Sep 2013 20:21:10 +0200, Dezeusz napisał(a):

    > Coś dzwoni :)
    > JEŚLI to SPADKODAWCA dał spadkobiercy - pojawia się pytanie co jest w

    tak, oczywiscie, zamieszałem się;
    spadkodawca ma spadkobierców
    spadkodawca, dał jednemu ze spadkobierców, 1/3 swojego pola...
    czy po smierci spadkodawcy, pozostała część pola dzieli się na wszystkich
    spadkobierców, czy ten spadkobierca co już dostał darowizne nie dostanie
    nic ?