eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoSpadkobiercy ustawowi we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu. › Re: Spadkobiercy ustawowi we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu.
    From: Dezeusz <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadkobiercy ustawowi we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku z
    testamentu.
    Date: Tue, 24 Sep 2013 21:53:13 +0200

    W dniu 2013-09-23 12:05, Pawel U. pisze:
    > W dostępnych wzorach wniosków do sądu o spadek z testamentu znajduje się
    > informacja o spadkobiercach ustawowych. W związku z tym mam pytanie do
    > grupy: czy osoby z poprzedniego małżeństwa zmarłego trzeba w tym wniosku
    > wpisywać i które to osoby?
    >
    > Wdowiec zmarł parę miesięcy temu zostawiając dzieci z drugiego
    > małżeństwa i testament wskazujący te dzieci jako jedynych spadkobierców.
    > Jedno z nich chce złożyć wspomniany wniosek do sądu.
    > Wiadomo jednak, że Wdowiec był wcześniej żonaty i dostał rozwód w
    > połowie lat 60-tych. Nie utrzymywał z tamtą rodziną kontaktów dla
> [...]

    W opisanej sytuacji mamy do czynienia z dziedziczeniem testamentowym
    dzieci z drugiego małżeństwa spadkobiercy. Jednakże Sąd ma zawsze
    obowiązek powiadomić spadkobierców ustawowych toczącym się postępowaniu,
    by mogli się oni zapoznać z treścią testamentu i wypowiedzieć w tej
    kwestii. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, gdy testament został
    sfałszowany, sporządzony pod wpływem groźby czy też spadkodawca nie
    posiadła zdolności do testowania (był chory umysłowo i ubezwłasnowolniony).

    W rzeczonym przypadku do dziedziczenia testamentowego dochodzą dzieci z
    drugiego małżeństwa spadkodawcy, które jednak muszą wskazać we wniosku,
    że krąg spadkobierców ustawowych się na nich nie kończy. Należy zatem
    wskazać dane zmarłego jak rozumiem syna (zmarł przed ojcem) oraz dane
    wnuków, gdyż to one oprócz dzieci z drugiego małżeństwa są
    spadkobiercami ustawowymi. Do kręgu spadkobierców ustawowych nie wchodzą
    byli małżonkowie, nie wchodzi również w naszym przypadku synowa, gdyż
    syn zmarł przed ojcem (spadki rządzą się ,,prawem krwi"). W przypadku
    braku możliwości wskazania danych tj. imion i adresów zamieszkania
    wnuków spadkodawcy, Sąd da tzw. ogłoszenie (w prasie i siedzibie Sądu),
    iż wzywa się te osoby do wzięcia udziału w postępowania. Zważywszy na
    koszt tego ogłoszenia (dziennik ogólnopolski) warto jednak się
    pofatygować i zdobyć niezbędne adresy i dane osobowe. W przypadku gdy
    wskazanie danych, których mowa powyżej jest niemożliwe proponuje od razu
    wnioskować (poprosić o to Sąd) o ogłoszenie we wniosku o nabycie spadku
    (może stronom zaoszczędzić czas). W sytuacji, gdy nie odpowiedzą na
    ogłoszenie Sąd może wyznaczyć dla nich kuratora (kurator dla osoby
    nieobecnej) lub orzec pod ich nieobecność.

    Załącznikami do wniosku o nabycie spadku winny być: testament, akt
    zgonu, odpisy skrócone aktów urodzenia lub małżeństwa spadkobierców
    testamentowych (w przypadku kobiet zamężnych, które zmieniły nazwisko -
    akt małżeństwa).

    Niestety, z powodu niemożności stawiennictwa wszystkich osób należących
    do kręgu spadkobierców ustawowych i testamentowych niemożliwe jest
    załatwienia tego postępowania u Notariusza, co zaoszczędza dużo czasu,
    choć może jest trochę droższe.

    pozdr
    deZeusz