  • 1. Data: 2006-01-12 16:12:09
    Temat: SPADEK I SĄD - zachowek i umniejszenie masy spadkowej - POMOCY
    Od: <f...@g...pl>

    Mam takie zapytanie dotyczące darowizny:

    Pani X, sprzedała mieszkanie i część pieniędzy w kwocie 40 000 przekazała
    jednemu z synów (łącznie pani X posiada 2 dzieci) w 1996 roku. Nie
    sporządzono żadnej umowy, kwotę przekazano "z ręki do ręki", a podane zajście
    nie zostało zgłoszono do Urzędu Skarbowego (a powinno jeżeli się nie mylę,
    gdyż wydaje mi się, że można to uznać za darowiznę). Czy synowi, który
    otrzymał te 40 000 i pani X. grożą jakieś konsekwencje z tego tytułu - kwota
    zaległego podatku do zapłaty wraz z odsetkami, czy sprawa uległa
    przedawnieniu już i można ten fakt bezpiecznie "wyciągnąć na światło
    dzienne"??

    Jest to dla mnie potrzebna informacja, gdyż chciałbym użyć tego argumentu,
    jako "przyczyny" pomniejszenia masy spadkowej - i tu kolejne pytanie - jeżeli
    te przekazanie pieniędzy, można uznać za darowiznę, i udałoby się jakoś ten
    fakt udowodnić, czy czas, który minął od przekazania tej kwoty nie jest zbyt
    odległy???

    Jeżeli komuś potrzebny jest dokładniejszy opis danej sytuacji, to wygląda to
    tak jak powyżej plus dodatkowo:

    Syn, który otrzymał 40 000, za te pieniądze kupił działkę, z domkiem
    letniskowym, a pani X - domek, rozbudowała, przebudowała, wyremotowała (Pani
    X posiada wszystie rachunki na zakup towarów i materiałów, jednakże
    notarialnie, wszystko należy do syna, który otrzymał tą kwotę)

    Pani X. umarła, zostawiąjąc 2 mieszkanie synowi, który wcześniej nic nie
    otrzymał, informując jednocześnie w testamencie o tym, że drugi syn otrzymał
    wcześniej 40 000 i dlatego nic więcej nie dostaje.
    I syn, który otrzymał wcześniej te 40 000 (a de facto normalnie nadający się
    do zamieszkania domek - przerobiony z letniskowego) domaga się jeszcze
    zachowku.

    I właśnie, żeby umniejszyć wartość zachowku, którego się domaga, chcę użyć
    argumentu z darowizną - czy jest to dobry argument?? A możę w ogóle nie ma w
    takim przypadku prawa do zachowku??

    Bardzo proszę o pomoc i odpowiedź na wszystkie w.w. pytania.

    Z góry dziękuje.

  • 2. Data: 2006-01-13 17:24:44
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    A czy w 1996 nie bylo jeszcze darowizn nieopodatkowanych w pierwszej i
    drugiej linii pokrewienstwa? Nie pamietam zbyt dokladnie, ale znajoma
    otrzymala (przepisanie) od babci mieszkanie w prezencie, gdy byla
    dzieckiem - i nie bylo to opodatkowane.

    W przeciwnym wypadku jest jeszcze kwestia przedawnienia podatku skarbowego
    od darowizn - obilo mi sie o uszy, ze jest to okres 10-ciu lat, ale nie dam
    glowy czy od momentu darowizny czy od momentu zgloszenia do US i bardzo
    prosze Szanownych Prawnikow Grupowych o pomoc.

    Pozdrawiam,

    Tiger