  • 1. Data: 2002-01-31 16:31:25
    Temat: Rozwód
    Od: "qwer" <t...@p...onet.pl>

    Witam szanownych grupowiczów!

    Sprawa wygląda tak:

    Czas temu jakiś złożyłem w sądzie pozew o rozwód z orzekaniem o winie. 11
    stycznia b.r. odbyła się rozprawa na której sąd przesłuchał moich świadków,
    świadkowie strony przeciwnej nie byli przesłuchiwani na tej rozprawie,
    chociaż w poprzednim pozwie deklarowana była taka wola. 16 b.r. adwokat
    strony przeciwnej złożył w sądzie pismo z prośbą o przesłuchanie jego
    świadków przez odpowiednie dla nich sądy. Chodzi o utrudnienie mi zadawania
    świadkom krępujących dla nich pytań, które zaszkodziły by pozwanej. 11 b.r.
    sąd poinformował mnie, że na ewentualne dodanie nowych świadków przysługuje
    mi dni 10. W związku z narysowaną sytuacją mam dwa pytania:

    1. Czy jest jakiś sposób aby wymóc na sądzie przesłuchiwanie w/w świadków
    podczas rozprawy przez sąd, gdzie został złożony pozew?

    2. Czy możliwe jest dołączenie kilku nowych świadków z mojej strony?

    Z góry dziękuje za ewentualne podpowiedzi.

  • 2. Data: 2002-01-31 16:58:23
    Temat: Re: Rozwód
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 31 Jan 2002, qwer wrote:

    > 1. Czy jest jakiś sposób aby wymóc na sądzie przesłuchiwanie w/w świadków
    > podczas rozprawy przez sąd, gdzie został złożony pozew?

    Sąd sam decyduje o tym czy sam przeprowadzi dowód, czy też zleci go
    wyznaczonemu sędziemu lub innemu sądowi, o czym stwierdza w postanowieniu
    o dopuszczeniu dowodu (art. 236 KPC). Obowiązuje zasada jednolitości
    miejsca dowodu, chyba że dowód przed sądem orzekającym wiąże się z poważną
    niedogodnością, sprzeciwia się temu jego charakter lub związane z nim
    koszty byłyby niewspółmierne do wartości przedmiotu sporu.

    > 2. Czy możliwe jest dołączenie kilku nowych świadków z mojej strony?

    Tak, nowe dowody można powoływać aż do zamknięcia rozprawy (art. 217 KPC),
    jednak sąd nie musi ich dopuścić, jeśli uzna że strona działa jedynie dla
    zwłoki.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting