1. Data: 2005-11-24 10:26:05
Temat:Rozwiązanie umowy o pracę/wypowiedzenie, a długie zwolnienie lekarskie
Od:"gdaMa" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Sprawa wygląda następująco:
Mąż jest na zwolnieniu lekarskim od czerwca br. W grudniu upływa mu 180 dni
zasiłku chorobowego i wystąpił o przedłużenie tego zasiłku o kolejne 3 m-ce.
Firma, w której jest zatrudniony ma zamiar się zlikwidować, pracownicy już
dostali wypowiedzenia, ale nie mój mąż. Podobno to, że jest na zasiłku
chorobowym a nie rehabilitacyjnym blokuje pracodawce...
Jak wygląda w tej sytuacji rozwiązanie umowy o pracę? Z tego co wiem powinna
być możeliwość rozwiązania bez wypowiedzenia (mineło 3 m-ce chorobowego).
Więc co? Mąż ma prawo do 3 m-cznego wypowiedzenia.
Wypowiedzą i ZUS będzie płacił zasiłek (aktulanie 80% wynagrodzenia). Czy
pracodawca nie powienien wypłacić wtedy wyrównania do 100% wynagrodznia. A
jak poczekają do 181 dnia jak ZUS będzie płacił 100 % to co z 26 dniowym
urlopem? Wypłacą ekwiwalent?
Nie chcemy się dać wycyckać. To, że będzie zwolniony to wiemy i tego się nie
obawiamy, ale chcemy wykorzystać wszystkie przysługujące prawa.

gdaMa (Magda)

2. Data: 2005-11-24 11:32:14
Od:Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

gdaMa napisał(a):

> [...]
> dostali wypowiedzenia, ale nie mój mąż. Podobno to, że jest na zasiłku
> chorobowym a nie rehabilitacyjnym blokuje pracodawce...

Jeśli firma ulega likwidacji to zasiłek chorobowy niczego nie blokuje -
art. 41 z indeksem 1 kp.

--
@ Johnson

--- za treść postu nie odpowiadam
którymi staramy się je ukryć."

3. Data: 2005-11-24 11:40:58
Od:"gdaMa" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jeśli firma ulega likwidacji to zasiłek chorobowy niczego nie blokuje -
> art. 41 z indeksem 1 kp.

Czy może blokować przekształceniu firmy??
Sugerowano małżonkowi by starał sie o zasiłek rehabilitacyjny, ale lekarz
prowadzący nie zgodził się na wypełnienie tamtego wniosku.
Aktualnie z-d pracy jest dystrybutorem kosmetyków konkretnej marki, w
grudniu kończy się umowa dystrybucyjna, firma prawdopodobnie będzie istniała
dalej, ale nie jako dystrybutor uwiązany do konkretnego producenta.

gdaMa

4. Data: 2005-11-24 11:43:32
Od:Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

gdaMa napisał(a):
> Aktualnie z-d pracy jest dystrybutorem kosmetyków konkretnej marki, w
> grudniu kończy się umowa dystrybucyjna, firma prawdopodobnie będzie istniała
> dalej, ale nie jako dystrybutor uwiązany do konkretnego producenta.

Czyli firma nie ulega jednak likwidacji.

5. Data: 2005-11-24 11:54:57
Od:"gdaMa" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czyli firma nie ulega jednak likwidacji.

A cholera ją wie... Tego nikt na 100% nie powie...
Wczoraj mąż pojechał zwieźć kolejne zwolnienie - nikt z nim nie chciał
rozmawiać.
Chiałabym się dowiedzieć czy to ze mąż jest na zasiłku chorobowym może mieć
wpływ na to co firma może ze sobą zrobić i jaka jest różnica pomiedzy
pracownikiem na zasiłku rehabilitacyjnym a chorobowym - szefostwo firmy
nalegało na rehabilitacyjny byli niemiło zaskoczeni wnioskiem o przedłużenie
chorobowego.

gdaMa

6. Data: 2005-11-24 14:49:10
Od:"wektor" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
od jakiegoś czasu (chyba od lutego 2005 r.) nie można przedłużać
okresu zasiłkowego. Aktualnie zasiłek chorobowy przysługuje przez 182
dni, a w przypadku gruźlicy przez 270 dni (vide:
http://www.zus.pl/swiadcze/zas008.htm).

Stan zdrowia pracownika nie ma wpływu na los firmy i jej dalsze być
albo nie być.
Po okresie 182 dni zwolnienia lekarskiego firma może rozwiązać umowę o
pracę bez wypowiedzenia.
Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego pracownikowi niezdolnemu do
pracy pozostaje ubieganie się o zasiłek rehabilitacyjny, a po jego
wyczerpaniu o rentę (jeżeli będzie w dalszym ciągu niezdolny do
pracy).
Za okres pozostawania na zasiłku chorobowym pracownik nabywa prawo do
urlopu wypoczynkowego, więc po rozwiązaniu umowy może otrzymać
ekwiwalent pieniężny, jeżeli nie wykorzystał wcześniej urlopu w
naturze.
W przedstawionej sprawie doradzałabym zasięgnięcie informacji w ZUS i
rozpoczęcie starań o przyznanie zasiłku rehabilitacyjnego.
Gdy pracownik przechodzi na zasiłek rehabilitacyjny firma nie musi
rozwiązywać z nim umowy o pracę, ale może i zazwyczaj rozwiązuje, bo
za okres pobierania zasiłku rehabilitacyjnego pracownik nabywa prawo
do urlopu wypoczynkowego, więc stwarzałoby to dodatkowe koszty dla
firmy.

wa