  • 1. Data: 2003-10-17 15:35:56
    Temat: Renta socjalna - ZUS - opiekun prawny
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Witam,
    Dotychczas rentę socjalną mojej częściowo ubezwłasnowolnionej córki
    MOPR wpłacał na mój rachunek bankowy. Teraz ZUS nie może(?) tego
    zrobić gdyż podpierając się Dz.U. 162 poz 1118 art. 130 ust. 2 ustawy
    z dn. 17.12.1998 r.
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/1118.htm
    twierdzi, że mogą tylko:
    1. Do rąk (pocztą) osoby uprawnionej do renty.
    2. Na rachunek bankowy osoby uprawnionej do renty.

    Opcji - osoba_uprawniona_ubezwłasnowolniona i opiekun_kurator_prawny
    po prostu nie ma. Jest "coś podobnego", ale dotyczy to rent rodzinnych.

    Błędne koło zaczęło się w ZUS'ie, a kończy się w banku który nie może
    otworzyć rachunku osobie ubezwłasnowolnonej. :)
    (mógłbym tego nie zgłaszać, ale i tak nie uśmiecha się mi płacenie
    za dodatkowe konto)

    Jak na ironię przekaz pocztowy z rentą socjalną figuruje na Agnieszka K.,
    ale z adnotacją iż "DR" (do rąk) Andrzeja K.
    Czyli idąc "za ciosem", ZUS wyłamuje się z pod tej ustawy która nie mówi
    nic o opiekunie i jednak jemu (mnie) wypłaca świadczenie, ale twardo
    obstaje iż nie może temu opiekunowi wpłacać tego na rachunek. Paranoja!.

    Może ktoś zna jakąś "furtkę" aby ten absurd obejść. Wiem, że są jeszcze
    sądy,
    ale przecież to trwa...

    Dziękuję za rzeczowe i pomocne odpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "...ile lat ma pański dwudziestoletni syn?"

  • 2. Data: 2003-10-17 20:37:43
    Temat: Re: Renta socjalna - ZUS - opiekun prawny
    Od: "" <d...@c...pl>

> [...]
    >

    > --
    > Pozdrawiam - Andy_K.
    > "...ile lat ma pański dwudziestoletni syn?"

    Jeśli chodzi o ZUS to tę paranoję może przerwać oficjalna skarga do np.
    Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej lub Rezcnika Praw
    Obywatelskich.
    Bank natomiast nie powinien odmówić założenia konta na osobę ubezwłasnowolnioną
    i to tylko wyłacznie częściowo. Co innego zdolnośc do czynności prawnych, co
    innego zdolność prawna. Osoba nawet całkowicie ubezwłasnowolniona może być
    stroną umowy, w tym umowy o prowadzenie rachunku bankowego. Art 8 kodeksu
    cywilnego i art 49 59 Prawa bankowego (dla porónania .
    dp

  • 3. Data: 2003-10-17 21:26:11
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik <d...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > całkowicie ubezwłasnowolniona może być stroną umowy, w tym umowy o
    > prowadzenie rachunku bankowego. Art 8 kodeksu cywilnego i art 49 59

    Dzięki za odzew. :) Miałem już zamiar napisać taką skargę
    do Ministerstwa, ale się powstrzymałem. Wertując Dz.U.
    doszedłem do przerażającego mnie wniosku!. ZUS podpiera
    się nie tym aktem prawnym. Dz. U. 162 poz 1118 art. 130 ust.
    2 ustawy z dn. 17.12.1998 r. dotyczy *wyłącznie* emerytur,
    rent chorobowych i rent rodzinnych. Ustawa ta nijak się ma
    do rent socjalnych. Reguluje to Dz.U. Nr 135, poz. 1268
    dnia 27.06.2003 r., o rencie socjalnej, a tam nawet wzmianki
    nie ma o sposobie wypłacania świadczenia. Jeśli mam rację
    to jak mam przekonać tych głąbów z ZUS'u, że oni jej nie
    mają?. :)

    P.S. Rozmawiałem w swoim banku. "Mogą" przecież nie wiedzieć,
    że osoba jest ubezwłasnowolniona, a nikt nie ma obowiązku tego
    zgłaszać przy zakładaniu rachunku. Jednak tak jak już pisałem,
    nie cieszy mnie perspektywa opłat za zbędny rachunek, a jeszcze
    bardziej to iż ZUS będzie górą.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Nie zawsze mów co wiesz, ale zawsze wiedz co mówisz."

  • 4. Data: 2003-10-17 22:22:18
    Od: "" <d...@c...pl>

> [...]
    >

    > --
    > Pozdrawiam - Andy_K.
    > "Nie zawsze mów co wiesz, ale zawsze wiedz co mówisz."

    Niestety ustawa rencie socjalnej wprost odsyła w zakresie wypłaty świadczeń do
    Ustawy o emeryturach i rentach z FUS:

    Art. 15.
    W sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio:
    1) art. 12-14, 61, 88-94, 98, 100 ust. 1 i 2, art. 101, 102 ust. 1, art. 104
    ust. 4, art. 107, 114, 116 ust. 2, art. 118 ust. 1-5, art. 119 ust. 1,
    art. 121, 122 ust. 1, art. 126, 128, 129 ust. 1, art. 130 ust. 1, 2 i 3
    pkt 1 (!!!), art. 133-135 oraz 137-144 ustawy o emeryturach i rentach z
    Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych, przy czym kwotę wolną od potrąceń i egzekucji
    ustala się według zasad określonych dla renty z tytułu całkowitej
    niezdolności do pracy;

    Osobiście nie widzę jednak powodu trzymana się przez ZUS ściśle literalnej
    wykładni tego przepisu. Należy stosować tu wykładnię celowościową. Myślę, że
    MG,PiPS jak też RPO może tu coś zdziałać.

    dp

  • 5. Data: 2003-10-18 07:03:29
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    > [........................]
    > Niestety ustawa rencie socjalnej wprost odsyła w zakresie wypłaty
    > świadczeń do Ustawy o emeryturach i rentach z FUS:

    Nie jestem prawnikiem, a tylko upartym laikiem który
    jest związany (świadczeniami) z ZUS'em. Jeśli ma być
    jak tu mówisz to "coś" mi się w tych ustawach się nie
    zgadza. Wg. mnie obie dotyczą dwóch różnych rent.
    tzn. jedna dotyczy rent chorobowych i rodzinnych, a
    druga *wyłącznie* rent socjalnych. Pierwsza ustawa
    Dz.U. 162 poz 1118 art. 130 ust. 3 z dn. 17.12.1998 r.
    np. wkazuje(?) sposób wypłaty świadczenia (emerytury
    lub renty) osobom odywającym karę pozbawienia
    wolności... ZUS ma im to przesyłać na adres danego
    aresztu_więzienia lub...

    Zaś ustawa z dnia 27.06.2003 r Dz.U. Nr 135, poz. 1268
    o rencie socjalnej art.8 ust 1 mówi, cytuję:
    "Art. 8. 1. Renta socjalna nie przysługuje za okres
    tymczasowego aresztowania lub odbywania kary pozbawienia
    wolności"

    Nie rozumiem więc jak interpretować te przepisy. Jak mi (ZUS'owi)
    pasuje. Chcę lub podoba mi się petent to "podciągam" go pod
    jedną ustawę lub jak mi się nie chce to pod drugą mniej
    petentowi korzystną ustawę?

    > Art. 15.
    > W sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio:
    > [............]
    > art. 130 ust. 1, 2 i 3 pkt 1 (!!!),(...)

    J.w. Ustawa z dnia 27.06.2003 r Dz.U. Nr 135, poz. 1268
> [...]

    > literalnej wykładni tego przepisu. Należy stosować tu wykładnię
    > celowościową. Myślę, że MG,PiPS jak też RPO może tu coś zdziałać.

    Czy można taką skargę wysłać pocztą elektroniczną czy musi
    to być tradycyjny list_pismo wysłane pocztą? Jeśli można
    e-mail'em to jakie są do nich adresy?.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "01.09.1939 - początek tourne Hitlera po Europie."

  • 6. Data: 2003-10-18 07:30:44
    Od: "kinka" <k...@t...pl>

    > Dotychczas rentę socjalną mojej częściowo ubezwłasnowolnionej córki
    > MOPR wpłacał na mój rachunek bankowy. Teraz ZUS nie może(?) tego
    > zrobić

    a czy w postanowieniu ustanawiającym Ciebie kuratorem częściowo
    ubezwłasnowolnionej siostry lub w jakimkolwiek innym np. do. zarządu
    majątkiem córki, jesteś uprawniony do pobierania świadczeń należnych córce?
    bo z takim prawomocnym postanowieniem ZUS dostarcza pieniądze w formie
    wskazanej przez Ciebie np. właśnie na Twój rachunek bankowy...

  • 7. Data: 2003-10-18 07:50:34
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "kinka" <k...@t...pl> napisał w
    wiadomości news:bmqpu0$1ouv$1@foka1.acn.pl

> [...]
    > córce? bo z takim prawomocnym postanowieniem ZUS dostarcza pieniądze w
    > formie wskazanej przez Ciebie np. właśnie na Twój rachunek bankowy...

    Nie, w postanowieniu nie jest wyszczególnione jakie mam prawa
    i jakie obowiązki jako kurator częściowo ubezwłasnowolnonej.
    Z tego co pamiętam to zapytałem sędziny o to i odpowiedziała
    mi ustnie iż mogę_muszę decydować w *ważnych* sprawach
    życiowych córki. Zarządzanie świadczeniem (rentą) jest tą
    *ważną* sprawą. Gwoli ścisłości corocznie muszę, cytuję za
    postanowieniem sądowym:
    "Zobowiązać kuratora do składania rocznych sprawozdań dot.
    osoby częściowo ubezwłasnowolnionej oraz rachunków z
    *zarządu jej majątkiem* "
    Jej jedynym "majątkiem" jest ta "bidna" rentka i zasiłek pielęg-
    nacyjny który to zasiłek ZUS bez żadnych sprzeciwów przelewa
    na mój rachunek bankowy. :)
    Nie wiem, ale w poniedziałek znowu pójdę do ZUS'u, a może
    przedtem udać się do sądu rodzinnego aby wydali mi na piśmie
    prawa i obowiązki takiego kuratora i dopiero z takim "glejtem"
    tam się udać?.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "U kobiety nie są ważne nogi tylko serce, które bije między nimi."

  • 8. Data: 2003-10-18 10:38:15
    Od: "kinka" <k...@t...pl>

    > "Zobowiązać kuratora do składania rocznych sprawozdań dot.
    > osoby częściowo ubezwłasnowolnionej oraz rachunków z
    > *zarządu jej majątkiem* "

    jeśli jesteś zobowiązany do zarządu majątkiem to nic nie stoi na
    przeszkodzie abyś był również upoważniony do pobierania świadczeń, ale to
    musi wynikać z decyzji sądu rodzinnego...

    > może przedtem udać się do sądu rodzinnego aby wydali mi na piśmie
    > prawa i obowiązki takiego kuratora i dopiero z takim "glejtem"
    > tam się udać?.

    powinieneś raczej złożyć do sądu rodzinnego wniosek o wydanie zezwolenia na
    pobieranie wszystkich świadczeń należnych córce, co będzie w zgodzie ze
    zobowiązaniem do zarządu jej majątkiem, szczególnie, że renta i zasiłek to
    jedyny dochód i majątek córki...

  • 9. Data: 2003-10-21 13:35:44
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "kinka" <k...@t...pl> napisał w
    wiadomości news:bmr56j$1tta$1@foka.aster.pl

    > [.....................]
    > jeśli jesteś zobowiązany do zarządu majątkiem to nic nie stoi na
    > przeszkodzie abyś był również upoważniony do pobierania świadczeń, ale
    > to musi wynikać z decyzji sądu rodzinnego...

    Byłem wczoraj w ZUS'ie i złożyłem formalny wniosek
    aby rentkę wypłacali na moje konto. Wiem, że mi
    odmówią, ale będzie mi ta odmowa potrzebna w
    sądzie.
    Dzisiaj przyszła decyzja o przyznaniu córce tejże rentki.
    Oprócz standardowych zapisów posiada ręczną "dopiskę":
    "UWAGA! Świadczenie może płynąć do rąk opiekuna lub
    do rąk lub konto osoby uprawnionej"

    (osoba uprawniona to wg. przepisów ZUS jest to osoba
    której przyznano świadczenie)

> [...]
    > będzie w zgodzie ze zobowiązaniem do zarządu jej majątkiem,
    > szczególnie, że renta i zasiłek to jedyny dochód i majątek córki...

    Dzisiaj byłem w Sądzie. Odpowiedziano mi, że Sądy nie wydają
    takich "spisów_wykazów" uprawnień kuratora osoby... gdyż
    "przecież wszyscy wiedzą, że kurator reprezentuje dobro
    osoby... i występuje w jej imieniu. Ma pam wszelkie uprawnienia
    do pobierania za córkę jej świadczeń, a jeśli ZUS nie chce lub
    nie może tego robić na pańskie konto to proszę otworzyć rachunek
    córce i... :) Ech!, błędne koło.

    Napisałem dzisiaj trzy skargi_zapytania, do:
    1. ZAKŁAD EMERYTALNO-RENTOWY MSWIA
    Wydział VI Skarg i Analiz
    2. ZAKŁAD EMERYTALNO-RENTOWY MSWIA
    Wydział IX Kontroli
    3. Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
    Departament Ubezpieczeń Społecznych.

    Kosztowało mnie to 10,20 zł (polecone), ale ile radochy
    i ewentualnej satysfakcji z wygranej z ZUS'em. :)

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    Przychodzi facet do burdelu.

  • 10. Data: 2003-10-21 16:46:50
    Od: "kinka" <k...@t...pl>

> [...]
    > do pobierania za córkę jej świadczeń, a jeśli ZUS nie chce lub
    > nie może tego robić na pańskie konto to proszę otworzyć rachunek

    Nie wiem, mam inne zdanie w tej kwestii - opiekun prawny całkowicie
    ubezwłasnowolnionego może pobierać świadczenia, ale czy kurator częściowo
    ubezwłasnowolnionego bez takiego upoważnienia (jasno sprecyzowany punkt w
    postanowieniu o kurateli lub upoważniającym do zarządu majątkiem) - chyba
    nie...
    Może ktoś w tej kwestii jeszcze się wypowie, ale uważam, iż złożenie wniosku
    do sądu załatwi sprawę raz na zawsze, koszt wniosku 30 zł, postanowienia 12
    zł (o ile na 1 stronie) - z reguły jedno posiedzenie sądu wystarcza na
    rozpatrzenie wniosku.
    Dokładnie chodzi o wniosek treści: wnoszę o upoważnienie mnie do pobierania
    wszystkich świadczeń należnych ubezwłasnowolnionej ... i np. reprezentowania
    jej praw przed wszystkimi instytucjami, wobec których posiada zobowiązania
    finansowe - to przydaje się np. w urzędzie skarbowym, przy okazji
    formalności związanych z rachunkami za energię elektryczną, gaz, czynsz - o
    ile takowy problem występowałby (np. ubezwłasnowolniona mieszka w
    samodzielnym lokalu). Uzasadnieniem może być brak: racjonalnego kierowania
    swym postępowaniem, dbałości o zaspokajanie codziennych potrzeb,
    umiejętności gospodarowania własnymi pieniędzmi - w związku z tym kontrola
    nad sposobem rozporządzania rentą jest konieczna dla zapewnienia
    prawidłowego funkcjonowania ubezwłasnowolnionej.
    Swoją drogą uważam, że ZUS słusznie "czepia się", gdyż wiele osób częściowo
    ubezwłasnowolnionych może egzystować samodzielnie - mieszkać samemu,
    załatwiać niektóre formalności i w związku z tym samodzielnie rozporządzać
    swoim dochodem: opłacać opłaty mieszkaniowe, kupować produkty spożywcze,
    ubranie itp. - osobiście znam wiele takich przypadków.