    From: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Renta socjalna - ZUS - opiekun prawny
    Date: Fri, 17 Oct 2003 23:26:11 +0200

    Użytkownik <d...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:2648.0000039d.3f905316@newsgate.onet.pl

    > [.....................]
    > Jeśli chodzi o ZUS to tę paranoję może przerwać oficjalna skarga do np.
    > Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej lub Rezcnika Praw
    > Obywatelskich.
    > Bank natomiast nie powinien odmówić założenia konta na osobę
    > ubezwłasnowolnioną i to tylko wyłacznie częściowo. Co innego zdolnośc
    > do czynności prawnych, co innego zdolność prawna. Osoba nawet
    > całkowicie ubezwłasnowolniona może być stroną umowy, w tym umowy o
    > prowadzenie rachunku bankowego. Art 8 kodeksu cywilnego i art 49 59
    > Prawa bankowego (dla porónania .

    Dzięki za odzew. :) Miałem już zamiar napisać taką skargę
    do Ministerstwa, ale się powstrzymałem. Wertując Dz.U.
    doszedłem do przerażającego mnie wniosku!. ZUS podpiera
    się nie tym aktem prawnym. Dz. U. 162 poz 1118 art. 130 ust.
    2 ustawy z dn. 17.12.1998 r. dotyczy *wyłącznie* emerytur,
    rent chorobowych i rent rodzinnych. Ustawa ta nijak się ma
    do rent socjalnych. Reguluje to Dz.U. Nr 135, poz. 1268
    dnia 27.06.2003 r., o rencie socjalnej, a tam nawet wzmianki
    nie ma o sposobie wypłacania świadczenia. Jeśli mam rację
    to jak mam przekonać tych głąbów z ZUS'u, że oni jej nie
    mają?. :)

    P.S. Rozmawiałem w swoim banku. "Mogą" przecież nie wiedzieć,
    że osoba jest ubezwłasnowolniona, a nikt nie ma obowiązku tego
    zgłaszać przy zakładaniu rachunku. Jednak tak jak już pisałem,
    nie cieszy mnie perspektywa opłat za zbędny rachunek, a jeszcze
    bardziej to iż ZUS będzie górą.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Nie zawsze mów co wiesz, ale zawsze wiedz co mówisz."