    From: "" <d...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Renta socjalna - ZUS - opiekun prawny
    Date: 18 Oct 2003 00:22:18 +0200

    > Użytkownik <d...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Dzięki za odzew. :) Miałem już zamiar napisać taką skargę
    > do Ministerstwa, ale się powstrzymałem. Wertując Dz.U.
    > doszedłem do przerażającego mnie wniosku!. ZUS podpiera
    > się nie tym aktem prawnym. Dz. U. 162 poz 1118 art. 130 ust.
    > 2 ustawy z dn. 17.12.1998 r. dotyczy *wyłącznie* emerytur,
    > rent chorobowych i rent rodzinnych. Ustawa ta nijak się ma
    > do rent socjalnych. Reguluje to Dz.U. Nr 135, poz. 1268
    > dnia 27.06.2003 r., o rencie socjalnej, a tam nawet wzmianki
    > nie ma o sposobie wypłacania świadczenia. Jeśli mam rację
> [...]

    Niestety ustawa rencie socjalnej wprost odsyła w zakresie wypłaty świadczeń do
    Ustawy o emeryturach i rentach z FUS:

    Art. 15.
    W sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio:
    1) art. 12-14, 61, 88-94, 98, 100 ust. 1 i 2, art. 101, 102 ust. 1, art. 104
    ust. 4, art. 107, 114, 116 ust. 2, art. 118 ust. 1-5, art. 119 ust. 1,
    art. 121, 122 ust. 1, art. 126, 128, 129 ust. 1, art. 130 ust. 1, 2 i 3
    pkt 1 (!!!), art. 133-135 oraz 137-144 ustawy o emeryturach i rentach z
    Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych, przy czym kwotę wolną od potrąceń i egzekucji
    ustala się według zasad określonych dla renty z tytułu całkowitej
    niezdolności do pracy;

    Osobiście nie widzę jednak powodu trzymana się przez ZUS ściśle literalnej
    wykładni tego przepisu. Należy stosować tu wykładnię celowościową. Myślę, że
    MG,PiPS jak też RPO może tu coś zdziałać.

    dp