    From: "kinka" <k...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Renta socjalna - ZUS - opiekun prawny
    Date: Tue, 21 Oct 2003 18:46:50 +0200

    > Dzisiaj byłem w Sądzie. Odpowiedziano mi, że Sądy nie wydają
    > takich "spisów_wykazów" uprawnień kuratora osoby... gdyż
    > "przecież wszyscy wiedzą, że kurator reprezentuje dobro
    > osoby... i występuje w jej imieniu. Ma pam wszelkie uprawnienia
    > do pobierania za córkę jej świadczeń, a jeśli ZUS nie chce lub
    > nie może tego robić na pańskie konto to proszę otworzyć rachunek
    > córce i... :) Ech!, błędne koło.

    Nie wiem, mam inne zdanie w tej kwestii - opiekun prawny całkowicie
    ubezwłasnowolnionego może pobierać świadczenia, ale czy kurator częściowo
    ubezwłasnowolnionego bez takiego upoważnienia (jasno sprecyzowany punkt w
    postanowieniu o kurateli lub upoważniającym do zarządu majątkiem) - chyba
    nie...
    Może ktoś w tej kwestii jeszcze się wypowie, ale uważam, iż złożenie wniosku
    do sądu załatwi sprawę raz na zawsze, koszt wniosku 30 zł, postanowienia 12
    zł (o ile na 1 stronie) - z reguły jedno posiedzenie sądu wystarcza na
    rozpatrzenie wniosku.
    Dokładnie chodzi o wniosek treści: wnoszę o upoważnienie mnie do pobierania
    wszystkich świadczeń należnych ubezwłasnowolnionej ... i np. reprezentowania
    jej praw przed wszystkimi instytucjami, wobec których posiada zobowiązania
    finansowe - to przydaje się np. w urzędzie skarbowym, przy okazji
    formalności związanych z rachunkami za energię elektryczną, gaz, czynsz - o
    ile takowy problem występowałby (np. ubezwłasnowolniona mieszka w
    samodzielnym lokalu). Uzasadnieniem może być brak: racjonalnego kierowania
    swym postępowaniem, dbałości o zaspokajanie codziennych potrzeb,
    umiejętności gospodarowania własnymi pieniędzmi - w związku z tym kontrola
    nad sposobem rozporządzania rentą jest konieczna dla zapewnienia
    prawidłowego funkcjonowania ubezwłasnowolnionej.
    Swoją drogą uważam, że ZUS słusznie "czepia się", gdyż wiele osób częściowo
    ubezwłasnowolnionych może egzystować samodzielnie - mieszkać samemu,
    załatwiać niektóre formalności i w związku z tym samodzielnie rozporządzać
    swoim dochodem: opłacać opłaty mieszkaniowe, kupować produkty spożywcze,
    ubranie itp. - osobiście znam wiele takich przypadków.