  • 71. Data: 2020-08-09 18:33:56
    Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 07/08/2020 20:35, J.F. wrote:

    >Wiem, że był smajlik ale myślę, że nazywanie jej kursantką nie jest w
    >żadnym stopniu adekwatnym. Z całego tego zdarzenia aspekt
    >wykorzystania akurat tego lotu do zaliczenia wymaganego przepisami
    >lotu z instruktorem najmniej mnie martwi i w sumie nie budzi
    >obiekcji. Bardziej mnie martwi, sensacjonalizm środków przekazu,
    >robiący z tego coś czym to nie jest i to, że - jak pisał tutaj
    >kolega - zbyt dożo pomyj skupi się na niej, podczas gdy faktycznie
    >winni zaistniałej sytuacji pozostaną w cieniu i dobrym samopoczuciu.

    No coz, moze media przesadzaja z tym "kursantka", ale fakt jest, ze w
    USA to prezydenta powozi doswiadczony pilot, z tysiacami godzin
    nalotu, a u nas wyglada na to, ze pierwszy lepszy z łapanki :-)

    Pierwszy pomysl byl taki, zeby odsunac od Waznej Osoby wszelakie
    zagrozenia, bo moze jakims terrorysta jestes, skorzystasz z okazji i
    rozbijesz samolot.

    Ale jak wiadomo, ze nieopierzony pilot leci ... a to tym bardziej
    odsunac :-)

    J,

    J.

  • 72. Data: 2020-08-09 18:49:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    W dniu 09.08.2020 o 10:26, J.F. pisze:

    >Myślę, że mogli dzwonić. Skoro telefonem da się uzgodnić lot DRONa,
    >pewnie i samolotu.

    Tak czy inaczej - ktos tam cos uzgadnial, a nie "pilot wystartowal bez
    zezwolenia".

    No chyba, ze sie okaze, ze po dluzszej analizie przepisow, zezwolenie
    bylo niewazne, wiec bez zezwolenia...

    >Co wcale nie oznacza, że jest to profesjonalne
    >podejście. Teoretycznie powiedzmy wojsko sobie mogło ćwiczenia nocne
    >niekontrolowanej przestrzeni zrobić. Śmigłowiec LPR mógł lecieć.

    No ale zaraz - tak calkiem niekontrolowana ?
    A co bedzie jak LPR sie zderzy z wojskiem /

    >To moim zdaniem kwestia poboczna. Mogli nawet telefaksem. W każdym
    >razie
    >da się to w XIX wieku zrobić.

    Telefaksu w samolocie raczej nie maja.
    Mnie tylko o kwestie techniczna chodzi - czy samolot na plycie ze
    swojej radiostacji pokladowej nie polaczy sie z tym "FIS", bo za nisko
    jest ?
    Co prawda pilot dzis ma komorke ... moze nawet telefon satelitarny ...

    >Weźcie pod uwagę, że to tylko 8 minut. Kontroler siedział na pewno do
    >22:00. Jakby inteligentnie poprosili go o zgodę o 21:59, to by
    >dostali i
    >z pustego lotniska pewnie mogli pomarudzić te kilka minut ze startem.
    >Ale pewnie nikomu do głowy nie przyszło, że oni naprawdę do 22:00
    >pracują.

    Jak pisalem - spojrzcie na wyniki Dudy w regionie, moze mu pokazali,
    ze tu jednak prawo obowiazuje.
    Zachcialo sie bankietu, to teraz trzeba odsiedziec :-)

    Gdzies tam mignelo w tych gazetach, ze lotnisko ma jeszcze pracowac
    przez 15 minut, co ma sens w swietle tych stref, wiec moze nie mogli
    go wypuscic juz o 21:45 ...

    J.

  • 73. Data: 2020-08-09 19:04:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 18:49, J.F. pisze:

    > No chyba, ze sie okaze, ze po dluzszej analizie przepisow, zezwolenie
    > bylo niewazne, wiec bez zezwolenia...

    > No ale zaraz - tak calkiem niekontrolowana ?
    > A co bedzie jak LPR sie zderzy z wojskiem /

    Wojskowi to teoretycznie przez cop kontrolowani, ale jak jeden z pilotów
    pod mińskiem "wylądował" w lesie, to szczęście że tam niedzwiedzi ne
    było, bo zanim zmarł z wychłodzenia jednak go odnaleźli (OSP OIDP;). Tak
    więc... chyba średnio wiedzeli, gdzie go zgublili;)

> [...]
    > radiostacji pokladowej nie polaczy sie z tym "FIS", bo za nisko jest ?
    > Co prawda pilot dzis ma komorke ... moze nawet telefon satelitarny ...

    Ale czy wolno jej tak używać? Wiadomo że debeściaki latały na nielegalu
    według cywilnego gpsa...

    --
    Shrek

  • 74. Data: 2020-08-09 19:50:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tak czy inaczej - ktos tam cos uzgadnial, a nie "pilot wystartowal bez
    > zezwolenia".
    > No chyba, ze sie okaze, ze po dluzszej analizie przepisow, zezwolenie
    > bylo niewazne, wiec bez zezwolenia...

    Mnie się w głowie nie mieści, że w ogóle ktoś by mógł wystartować tak
    "na pałę". Sądzę, że kontroler "po złości" poszedł do domu, a oni go
    jakoś "obeszli". I poczuł się gorzej z tego powodu i postanowił pokazać,
    kto tu ma rację.

    > No ale zaraz - tak calkiem niekontrolowana ?
    > A co bedzie jak LPR sie zderzy z wojskiem /

    Samoloty mają własne radary, by nie powpadały na siebie. No bo w razie
    wojny będzie uprzejmie prosić Rosjan, żeby nam separacji pilnowali? :-)
    LPR leci chyba na widoczność, ale on leci w miarę powoli. Moim zdaniem
    problemem było kilka kilometrów od startu.

    Po za tym problemem jest też rodzaj pasażera. O ile drużynę komandosów
    możemy sobie wozić bez kontroli, to Prezydenta RP już nie za bardzo.

> [...]
    >
    > Gdzies tam mignelo w tych gazetach, ze lotnisko ma jeszcze pracowac
    > przez 15 minut, co ma sens w swietle tych stref, wiec moze nie mogli go

    Wydaje mi się, że zbiegła się tu złośliwość z jednej strony i upór z
    drugiej. Dość niebezpieczna i wybuchowa mieszanka, która potrafi
    doprowadzić do nieszczęścia.

    --
    Robert Tomasik

  • 75. Data: 2020-08-09 19:59:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > "na pałę". Sądzę, że kontroler "po złości" poszedł do domu, a oni go
    > jakoś "obeszli". I poczuł się gorzej z tego powodu i postanowił pokazać,

    Gadasz jak paczuska. Kontroler ani po złości ani po przyjaźnie nie moze
    przekroczyć czasu pracy i koniec tematu.

    --
    Shrek

  • 76. Data: 2020-08-09 22:02:04
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 09/08/2020 13:36, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > z pustego lotniska pewnie mogli pomarudzić te kilka minut ze startem.
    > Ale pewnie nikomu do głowy nie przyszło, że oni naprawdę do 22:00 pracują.

    Tam były dwie sprawy. Czas pracy lotniska (domyślnie zgodny z czasem
    pracy kontrolera) i czas pracy kontrolera. To pierwsze można było
    przedłużyć NOTAMem. Tego drugiego nie.

  • 77. Data: 2020-08-09 22:18:28
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 09/08/2020 18:49, J.F. wrote:

    > Tak czy inaczej - ktos tam cos uzgadnial, a nie "pilot wystartowal bez
    > zezwolenia".

    Uzgadniał przedłużenie czasu pracy lotniska. Pilot wystartował bez
    zezwolenia.

    > No chyba, ze sie okaze, ze po dluzszej analizie przepisow, zezwolenie
    > bylo niewazne, wiec bez zezwolenia...

    Ponieważ w przestrzeni niekontrolowanej nie ma kto wydać (lub nie wydać)
    zezwolenia. Przy czym ten fakt nie jest jeszcze problemem. Każdy start w
    przestrzeni niekontrolowanej (a jest ich setki każdego dnia) odbywa się
    ,,bez zezwolenia" i nie jest to problemem. Problemem jest, że samolot
    rejsowy HEAD nie powinien był znaleźć się w przestrzeni niekontrolowanej.

    > No ale zaraz - tak calkiem niekontrolowana ?

    Tak. Całkiem.

    > A co bedzie jak LPR sie zderzy z wojskiem /

    Problem. Przy czym z wojskiem to nie tak łatwo bo też mają przepisy i
    procedury i własne obszary kontrolowane plus wyznaczone drogi treningowe
    itp. Znacznie prędzej z tralalajtem, motolotnią, dronem ...

    > Telefaksu w samolocie raczej nie maja.
    > Mnie tylko o kwestie techniczna chodzi - czy samolot na plycie ze swojej
    > radiostacji pokladowej nie polaczy sie z tym "FIS", bo za nisko jest ?

    Dokładnie tak. To jest pasmo VHF = zasięg (w normalnych warunkach
    propagacji) horyzontalny. Normalną rzeczą jest, że przez radio się nie
    połączysz z ziemi. Jak wspominałem - nie wiem gdzie jest najbliższy
    nadajnik FISu względem Bamimostu ale najprawdopodobniej dość sporo poza
    horyzontem (niech ktoś poprawi jeżeli jest inaczej).

    > Co prawda pilot dzis ma komorke ... moze nawet telefon satelitarny ...

    Oczywiście. Może zadzwonić na odpowiednią służbę (np. FIS) i się dopytać
    czy coś się dzieje w okolicy. I np. dowiedzieć się, że był zgłoszony lot
    w RMZ-cie bez radia ale nie widzimy na radarze. itp. To wszystko nie
    problem. Problem, że pilot tego samolotu nie powinien był znaleźć się w
    takiej sytuacji.

  • 78. Data: 2020-08-09 23:25:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

    >Mnie się w głowie nie mieści, że w ogóle ktoś by mógł wystartować tak
    >"na pałę".

    Ale przeciez nie wystartował "na pałę" ... chyba nie.

    >Sądzę, że kontroler "po złości" poszedł do domu, a oni go
    >jakoś "obeszli". I poczuł się gorzej z tego powodu i postanowił
    >pokazać,
    >kto tu ma rację.

    No jak, skoro kontroler byl, i mowil ze wszyscy tu cos robia, ale on
    nic nie moze, bo jest po pracy?

    I nie wiadomo - sluzbista taki, ze ani minuty dluzej robil nie bedzie,
    bo nie wolno, czy nie ma ochoty na zawieszenie, czy zdawal sobie
    sprawe, czym to grozi.

    No chyba, ze wk* byl na przelozonych, co to chca, zeby robil na
    okraglo, ale placic nie chca...

    >Samoloty mają własne radary, by nie powpadały na siebie.

    Wojskowe. Bo smiglowiec LPR to raczej nie.

    >No bo w razie
    >wojny będzie uprzejmie prosić Rosjan, żeby nam separacji pilnowali?
    >:-)
    >LPR leci chyba na widoczność, ale on leci w miarę powoli.

    A F-16 szybko :-)

> [...]
    >komandosów
    >możemy sobie wozić bez kontroli, to Prezydenta RP już nie za bardzo.

    Nie znam sie, ale jak maja sobie wojskowi cwiczenia urzadzac miedzy
    innymi awionetkami, to chyba proszenie sie o wypadki ?

    J.

  • 79. Data: 2020-08-10 00:04:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 23:25, J.F. pisze:

    > Nie znam sie, ale jak maja sobie wojskowi cwiczenia urzadzac miedzy
    > innymi awionetkami, to chyba proszenie sie o wypadki ?

    W mojej okolicy dość regularnie robili sobie ćwiczenia w lataniu poniżej
    wierzchołków gór dużymi transportowymi samolotami. Raz na czas
    widywałem, dość regularnie słyszałem nocami. Nie wiem, jak CASA
    nawiguje, ale zdarzało mi się widzieć górną powierzchnię skrzydeł jadąc
    samochodem drogą, więc naprawdę nisko latali.

    --
    Robert Tomasik

  • 80. Data: 2020-08-10 00:23:38
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 09/08/2020 23:25, J.F. wrote:

> [...]
    > czym to grozi.
    >
    > No chyba, ze wk* byl na przelozonych, co to chca, zeby robil na okraglo,

    Nie rozumiecie - kontrolerzy mają określone limity pracy tak jak piloci.
    NIE WOLNO im ich przakraczać.