  • 81. Data: 2020-08-10 00:26:50
    Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 22:18, Silver Dream ! pisze:
    > Problem, że pilot tego samolotu nie powinien był znaleźć się w takiej
    > sytuacji.

    Moim zdaniem samolot powinien poczekać na otwarcie lotniska.

    --
    Robert Tomasik

  • 82. Data: 2020-08-10 00:32:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.08.2020 o 00:23, Silver Dream ! pisze:

    > Nie rozumiecie - kontrolerzy mają określone limity pracy tak jak piloci.
    > NIE WOLNO im ich przakraczać.

    Pytanie, czy jak przestrzeń od 22 była niekontrolowana, to kontroler
    mógł sobie ot tak ją zacząć kontrolować? Pytam.

    No bo ja to rozumiem tak, ze po 22, to tam była poniekąd "wolna
    amerykanka". Czyli nawet, jakby ów kontroler tam siedział i wydawał
    zgody na start, to nie jest w stanie zapewnić, że będzie bezpiecznie bo
    po 22 nikt z nim nie musi uzgadniać wlotu do strefy. Zgoda na start nie
    usuwa jakoś automagicznie wszystkiego z okolicy. Te samoloty, drony,
    balony itp. tam nadal są, tylko w przestrzeni niekontrolowanej po prostu
    nie muszą nikomu meldować, że są.

    --
    Robert Tomasik

  • 83. Data: 2020-08-10 15:11:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

    >Moim zdaniem samolot powinien poczekać na otwarcie lotniska.

    A nie poczekal ?
    bo cos tam sie dzialo, i dzialo, i Dyrektor otworzyl, i NOTAMem
    poinformowal.

    I tylko kwestia jak dlugo po takim Notam powinni nie wypuszczac
    samolotow ...

    J.

  • 84. Data: 2020-08-10 15:14:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 09/08/2020 23:25, J.F. wrote:

    >Nie rozumiecie - kontrolerzy mają określone limity pracy tak jak
    >piloci. NIE WOLNO im ich przakraczać.

    Oj tam, oj tam, o 5 minut nikt sie czepial nie bedzie :-)

    No chyba, ze prezydent sie zabije :-)

    J.

  • 85. Data: 2020-08-10 15:26:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 09/08/2020 18:49, J.F. wrote:

    >Uzgadniał przedłużenie czasu pracy lotniska. Pilot wystartował bez
    >zezwolenia.

    >Ponieważ w przestrzeni niekontrolowanej nie ma kto wydać (lub nie
    >wydać) zezwolenia.

    Hm .. lotnisko w koncu otwarli. To czy przestrzen nie zrobila sie
    kontrolowana ?

    Tylko znow kontrolera zabraklo. Ale czy nie przejela ich inna kontrola
    ?

    > Przy czym ten fakt nie jest jeszcze problemem. Każdy start w
    > przestrzeni niekontrolowanej (a jest ich setki każdego dnia) odbywa
    > się ,,bez zezwolenia" i nie jest to problemem. Problemem jest, że
    > samolot rejsowy HEAD nie powinien był znaleźć się w przestrzeni
    > niekontrolowanej.

    A to swoja droga ... ktos tam kiepsko zaplanowal.
    Albo prezydent nie trzymal sie rozkladu :-)

    >Dokładnie tak. To jest pasmo VHF = zasięg (w normalnych warunkach
    >propagacji) horyzontalny. Normalną rzeczą jest, że przez radio się
    >nie połączysz z ziemi.

    Ale ten horyzont jest troche umowny ...

    >Jak wspominałem - nie wiem gdzie jest najbliższy nadajnik FISu
    >względem Bamimostu ale najprawdopodobniej dość sporo poza horyzontem
    >(niech ktoś poprawi jeżeli jest inaczej).

    Antene maja pewnie na maszcie, samolot tez ma swoja wysokosc ...
    ciekaw jestem, czy nie pogadaja ... odleglosc do Poznania umiarkowana.

    J.

  • 86. Data: 2020-08-10 15:37:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.08.2020 o 15:11, J.F. pisze:

    > A nie poczekal ? bo cos tam sie dzialo, i dzialo, i Dyrektor
    > otworzyl, i NOTAMem poinformowal. I tylko kwestia jak dlugo po takim
    > Notam powinni nie wypuszczac samolotow ...

    Poczekajmy, jak nasz kolega latający coś tu sensownego napisze. Jeśli
    lotnisko normalne jest czynne do 22, to nawet formalne jego otwarcie
    może być problematyczne. Nie wiem, czy można to nazwać kontrolowaniem
    strefy.

    --
    Robert Tomasik

  • 87. Data: 2020-08-11 02:49:05
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 10/08/2020 00:26, Robert Tomasik wrote:

    > Moim zdaniem samolot powinien poczekać na otwarcie lotniska.

    To i poczekał. Wystartował dopiero kiedy czas pracy lotniska został
    zmodyfikowany.

  • 88. Data: 2020-08-11 14:11:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.08.2020 o 02:49, Silver Dream ! pisze:

    > To i poczekał. Wystartował dopiero kiedy czas pracy lotniska został
    > zmodyfikowany.

    Jeśli czas pracy lotniska został przedłużony, to moim zdaniem tam
    powinna być obsada. Czyli powinien być ktoś na wieży. Ktoś przedłużył
    czas pracy lotniska bez kontrolera? Sprostuj, jeśli się mylę, ale
    lotnisko ma regulamin. Nie ma tak, że zgodę na start na czynnym lotnisku
    może wydać jakakolwiek osoba. To musi być kontroler. Informacja o
    uruchomieniu lotniska stanowi - moim zdaniem - jednocześnie deklarację,
    że zapewniamy pracę zgodną z regulaminem.

    Teraz dalsza sprawa. Czy kapitan samolotu wie z kim rozmawia? Bo albo
    świadomie przyjął zgodę na start od osoby nieuprawnionej, albo ktoś pod
    uprawnionego się podszył. Tu już trzeba by znać szczegóły, a nie opierać
    się na dziennikarzach. No chyba, że każdy sobie taką zgodę wydać może.
    Radiotelefony pracujące w paśmie lotniczym, to nie jest "technologia
    NASA" i nawet taksówkarz może wydać teoretycznie zgodę na start samolotu.

    --
    Robert Tomasik

  • 89. Data: 2020-08-11 14:23:46
    Od: n...@o...pl

    > To i poczekał. Wystartował dopiero kiedy czas pracy lotniska został
    > zmodyfikowany.

    Może i czas pracy został zmodyfikowany, ale czasu pracy kontrolera zmodyfikować
    już nie można.

  • 90. Data: 2020-08-11 16:45:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Jeśli czas pracy lotniska został przedłużony, to moim zdaniem tam
    >powinna być obsada. Czyli powinien być ktoś na wieży. Ktoś przedłużył
    >czas pracy lotniska bez kontrolera? Sprostuj, jeśli się mylę, ale

    Kontrolera nie dowiezli, a ten co byl wyczerpal godziny pracy :-)

    Nie znam sie na przepisach, ale czy nie ma lotnisk bez kontroli ?
    Jakies male, aeroklubowe.

    Przy czym jak rozumiem to "otwarcie lotniska" to wybieg taktyczny,
    zeby nikt w przestrzen nie wlatywal ?

    Bo ze strazakami itp widac sie jakos dyrektor dogadal :-)

> [...]
    >uruchomieniu lotniska stanowi - moim zdaniem - jednocześnie
    >deklarację,
    >że zapewniamy pracę zgodną z regulaminem.

    A kto moze zmienic regulamin ? :-)

> [...]
    >Radiotelefony pracujące w paśmie lotniczym, to nie jest "technologia
    >NASA" i nawet taksówkarz może wydać teoretycznie zgodę na start

    Ale czytales te dziennikarskie produkcje "Ja zakonczylem prace,
    Dyzurny Lotniska wyrazi zgode na kołowanie".

    Moze i faktycznie "wystartowal bez zezwolenia" - wszyscy mowili "zgody
    ci dac nie mozemy, ale startuj smialo - wszysto przygotowane,
    zmiescisz sie" :-)

    J.